• Pigeon

Foster som lever efter aborten

Vad tycker ni? är det inte dags att sänka abortgränsen nu?

"Sjukvårdspersonal larmar hos Socialstyrelsen om att de mår dåligt av att det händer att foster lever efter aborter. Fostren andas och rör på sig sedan de kommit ut.

- Det känns fruktansvärt att låta fullt friska foster ligga och dö framför våra ögon, men vi kan ingenting göra. Eller rättare sagt: Vi får inte göra någonting. I så fall bryter vi mot lagen, säger en sjuksköterska till Dagens Medicin.

Att foster lever efter en abort är ovanligt, enligt tidningen.

Sjuksköterskan berättar för Dagens Medicin att hon i år varit med om att två foster levt upp till en timme efter aborten. Den ena aborten utfördes i 18:e graviditetsveckan, den andra i vecka 22."

Ur www.svd.se/nyheter/inrikes/levande-foster-dilemma-vid-aborter_6173807.svd
    och nästan samma i www.dn.se/nyheter/sverige/levande-foster-dilemma-vid-aborter

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-25 20:17
    Det är tydligen inte helt ovanligt att fostren lever, visar Dagens rundringning:
    www.dagen.se/dagen/article.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-27 15:34
    www.dagen.se/dagen/article.aspx

Kanske det blir en ändring av gränsen trots allt... bra att saken utreds i alla fall.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-01 16:06
    Fler som vill sänka gränsen: www.unt.se/debatt/ingen-har-kallat-abort-for-mord-1360854.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-01 16:08
    TYCKER DU OCKSÅ ATT ABORTGRÄNSEN SKA SÄNKAS? Det finns en Facebookgrupp som vill lobba för detta, gå med du också! www.facebook.com/SankAbortgransen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-04 19:16
    Marcus Birro tycker till om aborterade barn som ligger och självdör "i ett blodigt handfat".... www.svd.se/opinion/brannpunkt/inte-vardigt-lata-aborterade-foster-ligga-och-sjalvdo_6220085.svd

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-09 13:11
    En kvinna som överlevde en abort berättar: www.dagen.se/dagen/article.aspx
  • Svar på tråden Foster som lever efter aborten
  • Här och nu
    Förväntansfull0406 skrev 2011-06-12 20:12:36 följande:
    ofta så är gynläkare, barnmorskor och andra som jobbar graviteter mer noga i sin uträkning. Inte alltid men oftast så sa min barnmorska, är man i v22+3 så är man det och inte i v 23.
    Man har PÅBÖRJAT v 23.
  • Sarah f
    Här och nu skrev 2011-06-12 19:56:36 följande:
    Berätta då vad som kan va så fördjävligt att man plötsligt ansöker om att få döda ett livsdugligt barn o varför man inte istället kan snitta o adoptera bort det.
    Allt jag redan nämnt. Förföljelse, mordhot, förtryck. Du kanske tror dig kunna leva resten av ditt liv med ett sådant hot. Andra kan inte. Många människor lever i ett helvete, visste du inte det? Få lyckliga, balanserade människor hamnar i den situation vi diskuterar här.
  • Här och nu
    Sarah f skrev 2011-06-13 06:23:17 följande:
    Allt jag redan nämnt. Förföljelse, mordhot, förtryck. Du kanske tror dig kunna leva resten av ditt liv med ett sådant hot. Andra kan inte. Många människor lever i ett helvete, visste du inte det? Få lyckliga, balanserade människor hamnar i den situation vi diskuterar här.
    Det löser man med skyddat boende i de allra flesta fall. Mannen behöver ju inte veta att kvinnan snittats o barnet adopterats bort. Förföljelsen upphör ju inte bara för att barnet är ur vägen. Har levt under de hoten själv, men skulle aldrig kunna döda mitt barn.
  • Sarah f
    Här och nu skrev 2011-06-13 08:40:23 följande:
    Det löser man med skyddat boende i de allra flesta fall. Mannen behöver ju inte veta att kvinnan snittats o barnet adopterats bort. Förföljelsen upphör ju inte bara för att barnet är ur vägen. Har levt under de hoten själv, men skulle aldrig kunna döda mitt barn.
    Ok, hur ska du få till bevisning för alla övergrepp innan vecka 22? Hur ska man kunna adoptera bort ett barn mot förälderns vilja?

Att DU inte kan tänka dig att göra abort är inte normerande. Man måste ta hänsyn till de mindre starka än du . Jag har gjort abort pga liknande omständighet, inte sent dock, och jag ät så TACKSAM att jag hade den möjligheten.
  • Här och nu
    Sarah f skrev 2011-06-13 11:25:58 följande:
    Ok, hur ska du få till bevisning för alla övergrepp innan vecka 22? Hur ska man kunna adoptera bort ett barn mot förälderns vilja?

Att DU inte kan tänka dig att göra abort är inte normerande. Man måste ta hänsyn till de mindre starka än du . Jag har gjort abort pga liknande omständighet, inte sent dock, och jag ät så TACKSAM att jag hade den möjligheten.
    Om du inte vill ha barnet; vill du inte hellre att nån annan får det än att det ska dödas, när det ändå är livsdugligt?
  • Sarah f
    Här och nu skrev 2011-06-13 12:47:47 följande:
    Om du inte vill ha barnet; vill du inte hellre att nån annan får det än att det ska dödas, när det ändå är livsdugligt?
    tror du en våldsbenägen pappa går med på att adoptera bort barnet hur som helst?

Jag erfor bara lättnad efter min abort. andra kan känna på annat sätt, men för mig var det en hjälp att kunna gå vidare med mitt liv. Det är jag ytterst tacksam för.
  • Sven Erik Johansson
    Sarah f skrev 2011-06-13 06:23:17 följande:
    Förföljelse och mordhot är en polissak.
  • Här och nu
    Sarah f skrev 2011-06-13 16:51:27 följande:
    tror du en våldsbenägen pappa går med på att adoptera bort barnet hur som helst?

Jag erfor bara lättnad efter min abort. andra kan känna på annat sätt, men för mig var det en hjälp att kunna gå vidare med mitt liv. Det är jag ytterst tacksam för.
    För det första behöver inte kvinnan säga vem som är pappa o för det andra kan lagarna ändras, så barnet i dessa extrema fall kan adopteras bort utan pappans godkänannde. För mig hade dödande av mitt barn aldrig varit en hjälp.
  • Här och nu
    Sven Erik Johansson skrev 2011-06-14 11:14:00 följande:
    Håller med, men vad hjälper det när läget blir värre efter anmälan? Skyddat boende är inte första steget o det finns våldsmän som hittat sina offer även där.
  • Sarah f
    Sven Erik Johansson skrev 2011-06-14 11:14:00 följande:
    Ok, så en gravid kvinna som inte vill föda sitt barn och är hotad av mannen ska gömma sig och försöka att i lönndom adoptera bort barnet när det är fött?? Det går bra för man kan polisanmäla? VARFÖR vill ni straffa svaga individer?
Svar på tråden Foster som lever efter aborten