• Pigeon

Foster som lever efter aborten

Vad tycker ni? är det inte dags att sänka abortgränsen nu?

"Sjukvårdspersonal larmar hos Socialstyrelsen om att de mår dåligt av att det händer att foster lever efter aborter. Fostren andas och rör på sig sedan de kommit ut.

- Det känns fruktansvärt att låta fullt friska foster ligga och dö framför våra ögon, men vi kan ingenting göra. Eller rättare sagt: Vi får inte göra någonting. I så fall bryter vi mot lagen, säger en sjuksköterska till Dagens Medicin.

Att foster lever efter en abort är ovanligt, enligt tidningen.

Sjuksköterskan berättar för Dagens Medicin att hon i år varit med om att två foster levt upp till en timme efter aborten. Den ena aborten utfördes i 18:e graviditetsveckan, den andra i vecka 22."

Ur www.svd.se/nyheter/inrikes/levande-foster-dilemma-vid-aborter_6173807.svd
    och nästan samma i www.dn.se/nyheter/sverige/levande-foster-dilemma-vid-aborter

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-25 20:17
    Det är tydligen inte helt ovanligt att fostren lever, visar Dagens rundringning:
    www.dagen.se/dagen/article.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-27 15:34
    www.dagen.se/dagen/article.aspx

Kanske det blir en ändring av gränsen trots allt... bra att saken utreds i alla fall.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-01 16:06
    Fler som vill sänka gränsen: www.unt.se/debatt/ingen-har-kallat-abort-for-mord-1360854.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-01 16:08
    TYCKER DU OCKSÅ ATT ABORTGRÄNSEN SKA SÄNKAS? Det finns en Facebookgrupp som vill lobba för detta, gå med du också! www.facebook.com/SankAbortgransen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-04 19:16
    Marcus Birro tycker till om aborterade barn som ligger och självdör "i ett blodigt handfat".... www.svd.se/opinion/brannpunkt/inte-vardigt-lata-aborterade-foster-ligga-och-sjalvdo_6220085.svd

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-09 13:11
    En kvinna som överlevde en abort berättar: www.dagen.se/dagen/article.aspx
  • Svar på tråden Foster som lever efter aborten
  • Sarah f
    Här och nu skrev 2011-06-16 11:25:21 följande:
    Men ok, rösta för att döda barn till varje pris då.
    Sen visste jag inte att det är en omröstning? Eller att ett alternativ var att döda så många barn som möjligt?
    Du är barnslig i ditt sätt att argumentera.  kom med vetiga, konstruktiva förslag snarare än att hota med tvång och förföljelse så kanske man kan ta dig på allvar.
  • Sven Erik Johansson
    Sarah f skrev 2011-06-16 10:51:06 följande:
    Visst, men de kvinnor som inte mottar detta med glädje då?
    Jag kan inte göra mycket mer än ställa upp. Jag kan inte förhindra varje abort,men jag kan
    sträcka ut en hand i vissa lägen.Sedan kan man ta emot det eller inte.
  • mina12

Bra eller dåligt med abort?!? Bra eller dåligt att plocka ut barnen i v.23 och adoptera bort dem?!? Ja, där tycker vi olika i den här tråden.

Hur som undrar jag - var skulle sjukvården få alla de pengarna ifrån, som det skulle kosta att intensivvårda alla dessa barn som plockas ut i v.23 istället för att aborteras?

• Sven Erik Johansson
    mina12 skrev 2011-06-16 14:04:43 följande:
    Bra eller dåligt med abort?!? Bra eller dåligt att plocka ut barnen i v.23 och adoptera bort dem?!? Ja, där tycker vi olika i den här tråden.

Hur som undrar jag - var skulle sjukvården få alla de pengarna ifrån, som det skulle kosta att intensivvårda alla dessa barn som plockas ut i v.23 istället för att aborteras?
    Hur många rör det sig om?
    I vilket fall som helst så  är ju budgetfrågor prioriteringsfrågor. Man får väga olika poster mot varandra.
  • Här och nu

Är som tur är extremt få barn som aborteras i v 23, så de pengarna är ingen stor grej och oskyldiga barn ska inte dödas då de kan klara sig. Inte annars heller, utom i extrema fall.

• mina12
    Här och nu skrev 2011-06-16 14:42:07 följande:
    Är som tur är extremt få barn som aborteras i v 23, så de pengarna är ingen stor grej och oskyldiga barn ska inte dödas då de kan klara sig. Inte annars heller, utom i extrema fall.
    Jo, pengar är tyvärr en stor grej. Många neoavdelningar går redan på knäna pga för lite personal, för trånga salar osv... Vården av ett barn fött extremt för tidigt kostar miljoner.
  • Sven Erik Johansson
    mina12 skrev 2011-06-16 15:48:37 följande:
    Jo, pengar är tyvärr en stor grej. Många neoavdelningar går redan på knäna pga för lite personal, för trånga salar osv... Vården av ett barn fött extremt för tidigt kostar miljoner.
    Jag skulle gärna betala mer skatt till sådant. MIn flickväns son är förresten född rejält för tidigt, dock
    ej i vecka 23, och jag är glad han fick leva, att man satsade på honom. Han fyller 20 på tisdag.
  • mina12
    Sven Erik Johansson skrev 2011-06-16 15:51:32 följande:
    Jag skulle gärna betala mer skatt till sådant. MIn flickväns son är förresten född rejält för tidigt, dock
    ej i vecka 23, och jag är glad han fick leva, att man satsade på honom. Han fyller 20 på tisdag.
    Ja, jag är också glad över att vården i Sverige satsar på de barn, som föds så här extremt för tidigt (annars hade jag inte haft min dotter hos mig idag...) och jag är också beredd att betala mer skatt för sånt, men jag tycker nog ändå inte att det är rimligt att tvinga en kvinna att vara gravid ytterligare några veckor för att man sedan skulle snitta henne och intensivvårda barnet för att adoptera bort det, då är det bättre att neonataladelningarna lägger mer pengar på de barn som redan föds sjuka elle för tidigt.

Alla skattebetalare har nog olika "hjärtefrågor"., som de vill att det ska läggas me pengar på.
  • Sarah f
    Här och nu skrev 2011-06-16 14:42:07 följande:
    Det är inga som aborteras i vecka 23, men du vill ju att man väntar ut sin graviditet till den veckan för att "snitta ut" barnet.
  • KristenTjej84

Jag kallar dom aldrig för foster, det är ett BARN! ett oskyldigt, försvarslöst BARN! ordet foster använder man bara för att försköna och avdramatisera abort.
    Hemskt är det du berättar, men det har jag hört talas om tidigare, men svensk media tycker det är för kvinnokränkande och inte politiskt korrekt att prata så högt om detta, av rädsla för att aborterna skulle minska samt att människor skulle känna sig kränkta och skuldbelagda.
    Jag har även hört talas om aborterade barn som använts som försökskaniner, de har medvetet hållits vid liv för att man skulle kunna göra experiment på dom. Detta också i Sverige.
    Samt att de som gjort abort känt sig ensamma och övergivna, då de inte kunnat prata om sina inre sår och tankar med någon efter chocken, då folk varit dryga och taskiga och använt "skyll dig själv" attityden mot dom.
    Tycker jag också är sorgligt.
    Jo sverige som land är kanske inte den bästa och mest älskvärda, eller barnanpassade.
    Många oskyldiga barn som fått dö under årens lopp, barn som Gud hade en plan till, som kunde ha blivit vad som helst. 

Svar på tråden Foster som lever efter aborten