• Pigeon

Foster som lever efter aborten

Vad tycker ni? är det inte dags att sänka abortgränsen nu?

"Sjukvårdspersonal larmar hos Socialstyrelsen om att de mår dåligt av att det händer att foster lever efter aborter. Fostren andas och rör på sig sedan de kommit ut.

- Det känns fruktansvärt att låta fullt friska foster ligga och dö framför våra ögon, men vi kan ingenting göra. Eller rättare sagt: Vi får inte göra någonting. I så fall bryter vi mot lagen, säger en sjuksköterska till Dagens Medicin.

Att foster lever efter en abort är ovanligt, enligt tidningen.

Sjuksköterskan berättar för Dagens Medicin att hon i år varit med om att två foster levt upp till en timme efter aborten. Den ena aborten utfördes i 18:e graviditetsveckan, den andra i vecka 22."

Ur www.svd.se/nyheter/inrikes/levande-foster-dilemma-vid-aborter_6173807.svd
    och nästan samma i www.dn.se/nyheter/sverige/levande-foster-dilemma-vid-aborter

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-25 20:17
    Det är tydligen inte helt ovanligt att fostren lever, visar Dagens rundringning:
    www.dagen.se/dagen/article.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-27 15:34
    www.dagen.se/dagen/article.aspx

Kanske det blir en ändring av gränsen trots allt... bra att saken utreds i alla fall.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-01 16:06
    Fler som vill sänka gränsen: www.unt.se/debatt/ingen-har-kallat-abort-for-mord-1360854.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-01 16:08
    TYCKER DU OCKSÅ ATT ABORTGRÄNSEN SKA SÄNKAS? Det finns en Facebookgrupp som vill lobba för detta, gå med du också! www.facebook.com/SankAbortgransen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-04 19:16
    Marcus Birro tycker till om aborterade barn som ligger och självdör "i ett blodigt handfat".... www.svd.se/opinion/brannpunkt/inte-vardigt-lata-aborterade-foster-ligga-och-sjalvdo_6220085.svd

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-09 13:11
    En kvinna som överlevde en abort berättar: www.dagen.se/dagen/article.aspx
  • Svar på tråden Foster som lever efter aborten
  • Solrosens
    Tonårsmamman1 skrev 2013-10-04 15:15:51 följande:
    Finns ingen politisk majoritet för att ändra abortlagen i Sverige, tack och lov. Det finns bara två partier vad jag vet som har det på agendan, och det ena slipper vi kanske efter nästa val.

Synd.
  • Mli 014

Jag förstår inte varför gränsen ska vara så hög som 18 veckor i Sverige.
    12 veckor borde väl vara rimligt? eller vad är "fördelen" med de extra 6 veckorna?
    Är det väntetiden?

• Solrosens
    Mli 014 skrev 2013-10-04 15:17:54 följande:
    Jag förstår inte varför gränsen ska vara så hög som 18 veckor i Sverige. 12 veckor borde väl vara rimligt? eller vad är "fördelen" med de extra 6 veckorna? Är det väntetiden?

Ja det unrar jag med. Man kan göra abort i Sverige ända upp till vecka 24 då krävs tillstånd, samtidigt har foster räddats i vecka 25. Det är i te KLOKT! Adoptera bort dessa oönskade barn istället för att mörda oskyldiga bebisar.
  • Sven Erik Johansson
    Tonårsmamman1 skrev 2013-10-04 15:10:43 följande:

Det är ingen som vet hur ett mycket sjukt foster mår i magen/när det fötts fram, så att chansa känns ju inte riktigt humant. Ni abortmotståndare sägs ju värna barnet/fostret men är ändå beredda att låta det lida, känns inte kristet enligt mig.

Varför är ni abortmotståndare så negativa till att abortera svårt sjuka foster, foster som aldrig kommer att leva?

Nu var det inte så mycket sådana fall jag diskuterade. I ett fall när barnet ändå inte kommer att överleva invänder jag inte generellt etiskt mot abort, inte heller om valet i en medicinsk nödsituation står mellan två liv, men däremot invänder jag etiskt mot flertalet aborter som sker och då är det inte sådana fall.
  • Sven Erik Johansson
    Tonårsmamman1 skrev 2013-10-04 15:15:51 följande:
    Finns ingen politisk majoritet för att ändra abortlagen i Sverige, tack och lov. Det finns bara två partier vad jag vet som har det på agendan, och det ena slipper vi kanske efter nästa val.
    Vad jag vet finns det inte två riksdagspartier om har det på agendan. Däremot skulle ajg önska ett verkligt abortförebyggande arbete och sådant saknas i Sverige från det offentligas sida.
  • Sven Erik Johansson
    Mli 014 skrev 2013-10-04 15:17:54 följande:
    Jag förstår inte varför gränsen ska vara så hög som 18 veckor i Sverige.
    12 veckor borde väl vara rimligt? eller vad är "fördelen" med de extra 6 veckorna?
    Är det väntetiden?

Sverige skiljer sig på flera områden  från andra. Andra länder med fri abort har tom vecka 10,12 och 13.
  • Mli 014
    Solrosens skrev 2013-10-04 15:19:27 följande:

Ja det unrar jag med. Man kan göra abort i Sverige ända upp till vecka 24 då krävs tillstånd, samtidigt har foster räddats i vecka 25. Det är i te KLOKT! Adoptera bort dessa oönskade barn istället för att mörda oskyldiga bebisar.
    Så tänker inte jag dock. Jag är för rätten att välja, men jag kan bara inte se fördelen med fri abort i så lång tid.
    Jag vill helst inte uppleva en abort i de senare veckorna (efter v12) men om mitt barn inte skulle kunna vara livsdugligt utanför livmodern så skulle jag välja sen abort om jag fick lov.
    Jag har själv gjort en abort, och blev "erbjuden" att göra en nyligen då jag kort efter min sons födelse blev gravid igen.
    Jag valde att behålla eftersom jag redan var långt gången, vi ville gärna ha ett barn mer, och att jag inte ville stressa fram ett beslut, som jag eventuellt skulle ångra längre fram. Vi ska få en till bebis innan sonen blir ett år. =)

• Solrosens
    Mli 014 skrev 2013-10-04 15:25:16 följande:
    Så tänker inte jag dock. Jag är för rätten att välja, men jag kan bara inte se fördelen med fri abort i så lång tid. Jag vill helst inte uppleva en abort i de senare veckorna (efter v12) men om mitt barn inte skulle kunna vara livsdugligt utanför livmodern så skulle jag välja sen abort om jag fick lov. Jag har själv gjort en abort, och blev "erbjuden" att göra en nyligen då jag kort efter min sons födelse blev gravid igen. Jag valde att behålla eftersom jag redan var långt gången, vi ville gärna ha ett barn mer, och att jag inte ville stressa fram ett beslut, som jag eventuellt skulle ångra längre fram. Vi ska få en till bebis innan sonen blir ett år. =)

Jag är inte emot abort, var stod det? Men tycker att gränsen borde sänkas till vecka 12 så som det är i Norge! Sena aborter är avskyvärda!
  • Tonårsmamman1
    Sven Erik Johansson skrev 2013-10-04 15:22:21 följande:
    Vad jag vet finns det inte två riksdagspartier om har det på agendan. Däremot skulle ajg önska ett verkligt abortförebyggande arbete och sådant saknas i Sverige från det offentligas sida.
    Både SD och KD vill väl sänka abortgränsen? Om inte, så är det bra, tycker jag.
  • Mli 014
    Solrosens skrev 2013-10-04 15:29:14 följande:

Jag är inte emot abort, var stod det? Men tycker att gränsen borde sänkas till vecka 12 så som det är i Norge! Sena aborter är avskyvärda!
    sorry, jag tror det var det där med att inte döda oskyldiga bäbisar Skäms Det får du verkligen ursäkta (my bad)

Jag har ingen statistik på hur många aborter som sker efter v 18 i Sverige men jag kan nog hitta lite antingen här i tråden eller på nätet. Men jag hoppas verkligen inte att det sker allt för ofta, inte bara för barnens skull, men också för föräldrarnas skull. Och jag hoppas och tror att de sena aborterna inte godkänds på allt för lösa grunder heller.

Men det är en extremt svår balansgång också.
    Jag upptäckte till exempel min pågående graviditet väldigt sent (v 11) och om jag nu hade fått ett psykbryt och känt att jag verkligen inte hade klarat av det så hade jag inte haft något val än att behålla efter v 12 (om nu lagen ändras).
Svar på tråden Foster som lever efter aborten