• Pigeon

Foster som lever efter aborten

Vad tycker ni? är det inte dags att sänka abortgränsen nu?

"Sjukvårdspersonal larmar hos Socialstyrelsen om att de mår dåligt av att det händer att foster lever efter aborter. Fostren andas och rör på sig sedan de kommit ut.

- Det känns fruktansvärt att låta fullt friska foster ligga och dö framför våra ögon, men vi kan ingenting göra. Eller rättare sagt: Vi får inte göra någonting. I så fall bryter vi mot lagen, säger en sjuksköterska till Dagens Medicin.

Att foster lever efter en abort är ovanligt, enligt tidningen.

Sjuksköterskan berättar för Dagens Medicin att hon i år varit med om att två foster levt upp till en timme efter aborten. Den ena aborten utfördes i 18:e graviditetsveckan, den andra i vecka 22."

Ur www.svd.se/nyheter/inrikes/levande-foster-dilemma-vid-aborter_6173807.svd
    och nästan samma i www.dn.se/nyheter/sverige/levande-foster-dilemma-vid-aborter

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-25 20:17
    Det är tydligen inte helt ovanligt att fostren lever, visar Dagens rundringning:
    www.dagen.se/dagen/article.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-27 15:34
    www.dagen.se/dagen/article.aspx

Kanske det blir en ändring av gränsen trots allt... bra att saken utreds i alla fall.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-01 16:06
    Fler som vill sänka gränsen: www.unt.se/debatt/ingen-har-kallat-abort-for-mord-1360854.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-01 16:08
    TYCKER DU OCKSÅ ATT ABORTGRÄNSEN SKA SÄNKAS? Det finns en Facebookgrupp som vill lobba för detta, gå med du också! www.facebook.com/SankAbortgransen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-04 19:16
    Marcus Birro tycker till om aborterade barn som ligger och självdör "i ett blodigt handfat".... www.svd.se/opinion/brannpunkt/inte-vardigt-lata-aborterade-foster-ligga-och-sjalvdo_6220085.svd

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-09 13:11
    En kvinna som överlevde en abort berättar: www.dagen.se/dagen/article.aspx
  • Svar på tråden Foster som lever efter aborten
  • Sarah f
    KristenTjej84 skrev 2011-06-19 01:26:10 följande:
    Jag kallar dom aldrig för foster, det är ett BARN! ett oskyldigt, försvarslöst BARN! ordet foster använder man bara för att försköna och avdramatisera abort.
    Hemskt är det du berättar, men det har jag hört talas om tidigare, men svensk media tycker det är för kvinnokränkande och inte politiskt korrekt att prata så högt om detta, av rädsla för att aborterna skulle minska samt att människor skulle känna sig kränkta och skuldbelagda.
    Jag har även hört talas om aborterade barn som använts som försökskaniner, de har medvetet hållits vid liv för att man skulle kunna göra experiment på dom. Detta också i Sverige.
    Samt att de som gjort abort känt sig ensamma och övergivna, då de inte kunnat prata om sina inre sår och tankar med någon efter chocken, då folk varit dryga och taskiga och använt "skyll dig själv" attityden mot dom.
    Tycker jag också är sorgligt.
    Jo sverige som land är kanske inte den bästa och mest älskvärda, eller barnanpassade.
    Många oskyldiga barn som fått dö under årens lopp, barn som Gud hade en plan till, som kunde ha blivit vad som helst. 

Från vilken källa har du hört om experimenten?
    Iblland tillfrågas kvinnoer om de vill låta sin abort vara med i en undersökning. Det är väl fantastiskt bra att man använder ingreppet till något för alla människor positivt?
  • Nilla1983

Min väninna som jobbar på sjukhuset berättade idag att det visst går till såhär vid sena aborter. OM barnet kommer ut levande får den ligga och flämta ensam tills det tar slut ... Jag får ONT I MAGEN när jag hör detta :(

• ikapika81

Tror bara de som jobbar på förl/Gyn vet hur ofta detta händer, men om det inträffar två-tre gånger en vecka och alla fått tillstånd av socialstyrelsen pga att de är för unga eller socialt trassel.. Har ingen statistik men den är inte tjusig. Den når nog inte allmänheten. Den når bara dem som ligger vaken kl 22.45 och inte kan sova pga vad de sett på jobbet..

• Sven Erik Johansson
    ikapika81 skrev 2013-09-10 22:45:45 följande:
    Tror bara de som jobbar på förl/Gyn vet hur ofta detta händer, men om det inträffar två-tre gånger en vecka och alla fått tillstånd av socialstyrelsen pga att de är för unga eller socialt trassel.. Har ingen statistik men den är inte tjusig. Den når nog inte allmänheten. Den når bara dem som ligger vaken kl 22.45 och inte kan sova pga vad de sett på jobbet..
    Sorgligt! LInda Mac Cartney sade väl något i sitl med att om slakterierna hade glasväggar skulle alla vara vegetarianer. På liknande sätt är det nog med abortverksamhet, till exempel de sena aborterna, att det skulle väcka mer reaktioner och kanske ändra läget om fler såg.
  • Kofot
    Sven Erik Johansson skrev 2013-09-11 16:11:34 följande:
    Sorgligt! LInda Mac Cartney sade väl något i sitl med att om slakterierna hade glasväggar skulle alla vara vegetarianer. På liknande sätt är det nog med abortverksamhet, till exempel de sena aborterna, att det skulle väcka mer reaktioner och kanske ändra läget om fler såg.
    De senaaborterna görs p.g.a. väldigt grava skäl. Ingen gör det för att de bara vill slippa vara gravida. Något har hänt.
  • Sven Erik Johansson
    Kofot skrev 2013-09-17 13:20:32 följande:
    De senaaborterna görs p.g.a. väldigt grava skäl. Ingen gör det för att de bara vill slippa vara gravida. Något har hänt.

Många gånger är det nog så , men  jag ifrågasätter en del fall.

Rent allmänt tycker jag det är viktigt att sträva efter att förebygga både sena, mellansena och tidiga aborter. Detta handlar dels om att förebygga graviditeter, men också om att underlätta alternativ tilla bort när graviditet redan är ett faktum + även andra saker.
  • tooschoolforcool

Men Gud vad hemskt! Det är ju mord, om något! Är helt för abort, men inom rimliga gränser. Inte vid så pass sen graviditet att ungen lever i en timme efter aborten, jösses! Hur kan det ens få gå till så? Vad är sjukvården för mördare egntligen? Och ja, det är läkarnas fel! Dom borde vägra gå med på detta och se till att politikerna inför nya lagar. Ingen abort efter 12 veckor. Kvinnan har ju hela tolv veckor på sig att bestämma sig! Varför smöra för dessa gravida kvinnor som ångrar sig i vecka 22 och vill mörda en fullt utvecklad människa? Hoppas alla som är involverade i denna sjuka skit får brinna i helvetet i all evighet.

• lillajag82
    tooschoolforcool skrev 2013-09-22 04:05:55 följande:
    Men Gud vad hemskt! Det är ju mord, om något! Är helt för abort, men inom rimliga gränser. Inte vid så pass sen graviditet att ungen lever i en timme efter aborten, jösses! Hur kan det ens få gå till så? Vad är sjukvården för mördare egntligen? Och ja, det är läkarnas fel! Dom borde vägra gå med på detta och se till att politikerna inför nya lagar. Ingen abort efter 12 veckor. Kvinnan har ju hela tolv veckor på sig att bestämma sig! Varför smöra för dessa gravida kvinnor som ångrar sig i vecka 22 och vill mörda en fullt utvecklad människa? Hoppas alla som är involverade i denna sjuka skit får brinna i helvetet i all evighet.
    Du kan inte mena allvar med det du säger! Det låter som du är kristen faktiskt! Helvetet??? Finns helvetet enligt dig? Ett kristet jävla påfund! Och varför svär du så jävla mycket ?  
  • Sven Erik Johansson
    lillajag82 skrev 2013-09-27 12:44:21 följande:
    Du kan inte mena allvar med det du säger! Det låter som du är kristen faktiskt! Helvetet??? Finns helvetet enligt dig? Ett kristet jävla påfund! Och varför svär du så jävla mycket ?  
    Jag tror att helvetet kommer att finnas i någon form , men samtidigt bör jag som kristen inte önska någon dit utan önska att så många som möjligt slipper det , att så många som möjligt skall stå inom räckhåll för den räddning Jesus erbjuder.

Jag är själv inte perfekt och önskar jag andra till helvetet så bör jag så att säga önska mig själv dit också. Jesus erbjuder en alternativ livsväg som går till ett bättre mål.

Tyvärr tror jag att helvetet är verklighet och inte något påfund och att om jag älskar min nästa får jag inte förtiga att denna möjlighet finns. Man måste kunnna varna och man måste kunna säga någon man älskar även det som är obekvämt och som människor inte vill höra.

Vad är då helvetet? Jag skulle säga så här: jag tror det finns två möjliga utgångar när vi lämnar detta livet, vilket obevekligen oundviklingen sker förrr eller senare, ibland förr än man anar. Det ena tror jag är ett liv i gemenskap med Gud och det andra  helvetet, ett liv utan en sådan gemenskap som i det första alternativet. Hur är då  helvetet? jag tror att det vi gör och det vi underlåter att göra kan få konsekvenser som kan räcka in i evigheten. Jag tror att det negativa människor själva skapar här riskerar de också ta med sig hinsides. Jag tror personligen alltså inte att helvetet består av ett utifrån pålagt straff och att där springer omkring smådjävlar med eldgafflar, utan snarare att det negativa som finns där har vi själva skapat och får ta konsekvenser av, om vi kommer dit vilket jag  tror vi kan undkomma om vi tar emot den räddning som Jesus vill ge.

Jag tror inte att Gud aktivt "kastar" någon i helvetet utan snarare tvärtom sörjer om någon går förlorad för Gud.

Om  jag kommer dit tror jag inte Gud säger "ha ha: där fick den där jävla Sven Johansson" utan jag tror snarare att om det sker så har jag inte tagit emot räddningen i Kristus utan ställt mig utom räckhåll för den till Guds sorg. Det står i bibeln att Gud vill att alla ska bli frälsta.

Svar på tråden Foster som lever efter aborten