• Pigeon

Foster som lever efter aborten

Vad tycker ni? är det inte dags att sänka abortgränsen nu?

"Sjukvårdspersonal larmar hos Socialstyrelsen om att de mår dåligt av att det händer att foster lever efter aborter. Fostren andas och rör på sig sedan de kommit ut.

- Det känns fruktansvärt att låta fullt friska foster ligga och dö framför våra ögon, men vi kan ingenting göra. Eller rättare sagt: Vi får inte göra någonting. I så fall bryter vi mot lagen, säger en sjuksköterska till Dagens Medicin.

Att foster lever efter en abort är ovanligt, enligt tidningen.

Sjuksköterskan berättar för Dagens Medicin att hon i år varit med om att två foster levt upp till en timme efter aborten. Den ena aborten utfördes i 18:e graviditetsveckan, den andra i vecka 22."

Ur www.svd.se/nyheter/inrikes/levande-foster-dilemma-vid-aborter_6173807.svd
    och nästan samma i www.dn.se/nyheter/sverige/levande-foster-dilemma-vid-aborter

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-25 20:17
    Det är tydligen inte helt ovanligt att fostren lever, visar Dagens rundringning:
    www.dagen.se/dagen/article.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-27 15:34
    www.dagen.se/dagen/article.aspx

Kanske det blir en ändring av gränsen trots allt... bra att saken utreds i alla fall.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-01 16:06
    Fler som vill sänka gränsen: www.unt.se/debatt/ingen-har-kallat-abort-for-mord-1360854.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-01 16:08
    TYCKER DU OCKSÅ ATT ABORTGRÄNSEN SKA SÄNKAS? Det finns en Facebookgrupp som vill lobba för detta, gå med du också! www.facebook.com/SankAbortgransen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-04 19:16
    Marcus Birro tycker till om aborterade barn som ligger och självdör "i ett blodigt handfat".... www.svd.se/opinion/brannpunkt/inte-vardigt-lata-aborterade-foster-ligga-och-sjalvdo_6220085.svd

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-09 13:11
    En kvinna som överlevde en abort berättar: www.dagen.se/dagen/article.aspx
  • Svar på tråden Foster som lever efter aborten
  • mina12
    Här och nu skrev 2011-06-12 17:22:12 följande:
    Precis vad jag trodde. V 22+0 eller mer är vecka 23. Fattar du?
    Jo, jag fattar. Min dotter föddes v.24+0 och på sjukhuset sa personalen alltid att hon var född v.24, men jag vet att man under graviditeten säger att man är i v.25 då.
  • Sarah f
    Här och nu skrev 2011-06-12 18:39:11 följande:
    Då gör man abort tidigare, om man inte vill behålla.
    Jo, för alltid vet man exakt innan hur saker utvecklas? Du kanske kan se in i framtiden, men det kan inte andra. Livet är inte enkelt och att generalisera som du gör håller inte i verkligheten.
  • Här och nu
    Sarah f skrev 2011-06-12 18:41:11 följande:
    Jo, för alltid vet man exakt innan hur saker utvecklas? Du kanske kan se in i framtiden, men det kan inte andra. Livet är inte enkelt och att generalisera som du gör håller inte i verkligheten.
    Ja, inte fan ska man få döda ett barn som är livsdugligt för att nåt plötsligt hänt o om man velat ha barnet ändrar inte det sig så sent.
  • Sarah f
    Här och nu skrev 2011-06-12 18:41:53 följande:
    Ja, inte fan ska man få döda ett barn som är livsdugligt för att nåt plötsligt hänt o om man velat ha barnet ändrar inte det sig så sent.
    Tur att inte du lagstiftar om andras liv!
  • Här och nu
    Sarah f skrev 2011-06-12 18:44:25 följande:
    Tur att inte du lagstiftar om andras liv!
    Berätta då vad som kan va så fördjävligt att man plötsligt ansöker om att få döda ett livsdugligt barn o varför man inte istället kan snitta o adoptera bort det.
  • Förväntansfull0406
    mina12 skrev 2011-06-12 18:40:43 följande:
    Jo, jag fattar. Min dotter föddes v.24+0 och på sjukhuset sa personalen alltid att hon var född v.24, men jag vet att man under graviditeten säger att man är i v.25 då.
    ofta så är gynläkare, barnmorskor och andra som jobbar graviteter mer noga i sin uträkning. Inte alltid men oftast så sa min barnmorska, är man i v22+3 så är man det och inte i v 23.
  • Modgun
    Här och nu skrev 2011-06-12 17:06:45 följande:
    Nej. Man tillåter aldrig abort i samma vecka som man kan rädda.
    KOnstigt. Då ska jag säga till min svärmor (som jobbar på fl) att hon har sett fel då.
  • Modgun
    Här och nu skrev 2011-06-12 16:07:04 följande:
    Finns inget barn som fötts i v22 i Sverige. Däremot i v23.
    Öhh JO det FINNS.
  • pyjamastrollet

När man pratar om abortlagstiftningen så pratar man om v.21+0-21+6 när man säger v.22 på förlossningen pratar man fullgångna veckor alltså är v.22 där från v.22+0-v.22+6. Alltså kan vi konstatera att i sverige kan man inte rädda de foster som aborters i den sista lagliga veckan.

• Här och nu
    Modgun skrev 2011-06-12 20:16:27 följande:
    Öhh JO det FINNS.
    Nej.
Svar på tråden Foster som lever efter aborten