• Pigeon

Foster som lever efter aborten

Vad tycker ni? är det inte dags att sänka abortgränsen nu?

"Sjukvårdspersonal larmar hos Socialstyrelsen om att de mår dåligt av att det händer att foster lever efter aborter. Fostren andas och rör på sig sedan de kommit ut.

- Det känns fruktansvärt att låta fullt friska foster ligga och dö framför våra ögon, men vi kan ingenting göra. Eller rättare sagt: Vi får inte göra någonting. I så fall bryter vi mot lagen, säger en sjuksköterska till Dagens Medicin.

Att foster lever efter en abort är ovanligt, enligt tidningen.

Sjuksköterskan berättar för Dagens Medicin att hon i år varit med om att två foster levt upp till en timme efter aborten. Den ena aborten utfördes i 18:e graviditetsveckan, den andra i vecka 22."

Ur www.svd.se/nyheter/inrikes/levande-foster-dilemma-vid-aborter_6173807.svd
    och nästan samma i www.dn.se/nyheter/sverige/levande-foster-dilemma-vid-aborter

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-25 20:17
    Det är tydligen inte helt ovanligt att fostren lever, visar Dagens rundringning:
    www.dagen.se/dagen/article.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-27 15:34
    www.dagen.se/dagen/article.aspx

Kanske det blir en ändring av gränsen trots allt... bra att saken utreds i alla fall.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-01 16:06
    Fler som vill sänka gränsen: www.unt.se/debatt/ingen-har-kallat-abort-for-mord-1360854.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-01 16:08
    TYCKER DU OCKSÅ ATT ABORTGRÄNSEN SKA SÄNKAS? Det finns en Facebookgrupp som vill lobba för detta, gå med du också! www.facebook.com/SankAbortgransen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-04 19:16
    Marcus Birro tycker till om aborterade barn som ligger och självdör "i ett blodigt handfat".... www.svd.se/opinion/brannpunkt/inte-vardigt-lata-aborterade-foster-ligga-och-sjalvdo_6220085.svd

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-09 13:11
    En kvinna som överlevde en abort berättar: www.dagen.se/dagen/article.aspx
  • Svar på tråden Foster som lever efter aborten
  • Sven Erik Johansson
    Sarah f skrev 2011-06-14 11:57:59 följande:
    Ok, så en gravid kvinna som inte vill föda sitt barn och är hotad av mannen ska gömma sig och försöka att i lönndom adoptera bort barnet när det är fött?? Det går bra för man kan polisanmäla? VARFÖR vill ni straffa svaga individer?
    Så skrev jag väl inte. Jag tycker däremot att våldsmän(och våldskvinnnor med för den delen) ska buras in.
    Jag vill också ha ett kraftigt samhälleligt stöd o engagemang och även engagemang från privatpersoner
    som kan ge rimliga livsvillkor för gravida och mödrar, som öppnar möjliga vägar.
  • Här och nu
    Sarah f skrev 2011-06-14 11:57:59 följande:
    Ok, så en gravid kvinna som inte vill föda sitt barn och är hotad av mannen ska gömma sig och försöka att i lönndom adoptera bort barnet när det är fött?? Det går bra för man kan polisanmäla? VARFÖR vill ni straffa svaga individer?
    Räcker att hon gömmer sig medan hon snittas för att de ska ta ut barnet. Går snabbare än abort.
  • Sarah f
    Här och nu skrev 2011-06-14 12:30:59 följande:
    Räcker att hon gömmer sig medan hon snittas för att de ska ta ut barnet. Går snabbare än abort.
    Varför ska en människa göra något sådant?

Hur hinner man avgöra att pappan ÄR våldsam eller dylikt?

Jag kan inte se funktionen i detta alls. Dessutom är det ett fullständigt vansinnigt ingrepp, att snitta någon i vecka 22. Urdumt.
  • Sarah f

Sedan häpnar jag över att Här och Nu anser att ofrivilligt gravida kvinnor ska tjäna som leverantörer till andra människor som vill ha barn. Varför inte tvinga arbetslösa och kvinnor på socialbidrag att föda barn till barnlösa när vi ändå håller på?

• Här och nu

Bättre att döda barnet än snitta o rädda det? Sara f, du läser ju inte! Om barnet är livsdugligt; varför döda det istället för att rädda det genom snitt, intensivvård o ge det adoptivföräldrar? Kan du SVARA på DET o inget annat?

• Sarah f
    Här och nu skrev 2011-06-16 10:17:14 följande:
    Bättre att döda barnet än snitta o rädda det? Sara f, du läser ju inte! Om barnet är livsdugligt; varför döda det istället för att rädda det genom snitt, intensivvård o ge det adoptivföräldrar? Kan du SVARA på DET o inget annat?
    Jag kan inte bestämma över om någon annan ska leverera sitt foster till en adoptivförälder! Om det då är en pappa inblandad i det så ska han också vara med på detta, inte bara modern.
     Jag tycker det är fruktansvärt fel att vilja tvinga kvinnor som gör abort att bli barnfabriker!
    En kvinna som kan tänka sig det går troligen hellre med på att gå hela graviditeten och föda ett barn som har större chans att bli friskt.
    Svar nog?
  • Här och nu

Nej. I v 23 är det ett BARN. Inget foster. Som jag skrev skulle man kunna fixa en lag om att pappor som grovt hotar inte skulle behöva tillfrågas. Då kunde kvinnan ha ett val. Antingen snittas i v23 eller bo på skyddad adress o gå tiden ut.  Varför denna starka vilja att döda barn?

• Sarah f
    Här och nu skrev 2011-06-16 10:25:09 följande:
    Nej. I v 23 är det ett BARN. Inget foster. Som jag skrev skulle man kunna fixa en lag om att pappor som grovt hotar inte skulle behöva tillfrågas. Då kunde kvinnan ha ett val. Antingen snittas i v23 eller bo på skyddad adress o gå tiden ut.  Varför denna starka vilja att döda barn?
    "fixa" en lag? Kvinnan har ett val som det är idag. Varför ska hon bo på skyddad adress? Det har ingenting med att vilja döda barn, det handlar om att kvinnor har rätt att bestämma över sina kroppar ! Om du är i så dåligt skick att du bedöms ha rätt till sen abort ska du inte behöva ta ställning till ett troligen ändå för fostret dödligt ingrepp. Det är ju barockt att föreslå snitt i vecka 23 som en bra lösning!

Det är knappast bortskämda lata flickor som bedöms ha rätt till sen abort. De har gjort något åt saken långt innan.
  • Sarah f

Jag önskar att varje barn som föds skulle vara efterlängtat och välkommet, inte ett resultat av övertalning, manipulation eller tvång.

Svar på tråden Foster som lever efter aborten