Inlägg från: Sven Erik Johansson |Visa alla inlägg
  • Sven Erik Johansson

Foster som lever efter aborten

Pigeon skrev 2011-05-18 13:12:03 följande:
    Vad tycker ni? är det inte dags att sänka abortgränsen nu?

"Sjukvårdspersonal larmar hos Socialstyrelsen om att de mår dåligt av att det händer att foster lever efter aborter. Fostren andas och rör på sig sedan de kommit ut.

- Det känns fruktansvärt att låta fullt friska foster ligga och dö framför våra ögon, men vi kan ingenting göra. Eller rättare sagt: Vi får inte göra någonting. I så fall bryter vi mot lagen, säger en sjuksköterska till Dagens Medicin.

Att foster lever efter en abort är ovanligt, enligt tidningen.

Sjuksköterskan berättar för Dagens Medicin att hon i år varit med om att två foster levt upp till en timme efter aborten. Den ena aborten utfördes i 18:e graviditetsveckan, den andra i vecka 22."

Ur www.svd.se/nyheter/inrikes/levande-foster-dil...
    och nästan samma i www.dn.se/nyheter/sverige/levande-foster-dile...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-25 20:17
    Det är tydligen inte helt ovanligt att fostren lever, visar Dagens rundringning:
    www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=261934

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-27 15:34
    www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=262296

Kanske det blir en ändring av gränsen trots allt... bra att saken utreds i alla fall.
    Andra länder med fri abort har i o för sig ofta en gräns vid 10,12 eller 13 veckor i stället för 18 som i Sverige.
    Utan att göra något inlägg i diskussionen om algstiftning vill jag säga att inget abortförebyggande arbete värt namnet finns i  Sverige. Det är MYCKET VIKTIGT att radikalt sänka de höga svenska aborttalen, höga per kapita i en jämförelse med andra europeiska länder.
  • Sven Erik Johansson
    Jojile skrev 2011-05-27 17:38:17 följande:
    Finns det någon statistik på hur många barn som födds önskade? Antagligen inte. Men jag tror att vi i Sverige skulle ligga långt ner på den listan i sådana fall. Hellre 100 aborter i timmen, än att ETT barn föds oönskat.
    Jag säger hellre att ett oönskat barn blir önskat  och får leva än dödas.Jag är hellre oönskad från början än
    att jag dödas. Jag tycker felet i ditt resonemang är
    att du verkar räkna med att allt är ödesbestämt från början. Det går faktiskt att ändra på många situationer
    om vi ställer upp för varandra.

Naturligtvis anser jag det MYCKET viktigt att motverka oönskade graviditeter men har det väl skett är
    inte framtiden så ödesbestämd som vissa tycks hävda.
  • Sven Erik Johansson

SVEPA IN FOSTRET I EN DUK, lägga det åt sidan och ta hand om mamman och
    låta fostret dö nämner professorn Marc Bygdeman som en möjlighet.
    Mitt hjärta fylls av  sorg, av inre tårar.

Jag önskar så ett effektivt abortförebyggande arbete i Sverige , både vad gäller
    motverkan av oönskade graviditeter och alternativ till abort om det ändå skett.

www.varldenidag.se/nyhet/2011/05/27/Viktigast-att-abortmetoden-ar-bra-for-kvinnan/

Något MYCKET OTÄCKT i SVERIGE är att det är så tabu att väcka frågan om de höga aborttalen som
    ett etiskt problem. Sverige är mycket åsiktsdiktatoriskt. Den politiska korrektheten regerar
    järnhårt i Sverige.

• Sven Erik Johansson
    Jojile skrev 2011-05-27 17:50:40 följande:
    Fast jag förstår inte hur du tänker? Alla som gör abort gör det ju för att dom inte VILL ha barnet. Av någon anledning. Och du menar att du hellre tvingar en kvinna gå igenom en grav. och en förlossning, för hon KAN kanske ändra sig?
    Jag är nog tvärtemot dig. Och jag tycker inte du dödar någon när du gör abort. Du tar bort ett embryo, ett foster. Inte en människa.
    Varför blir man alltid missförstådd? VARFÖR SKALL A LLTID någon börja säga att man vill
    TVINGA någon att föda barn när man uttrycker abortkritik på det etiska planet och vill påverka
    värderingarna. jag vill se sänkta aborttal , men ahr inte skrivit ett ord om tvång.

Det händer mycket under fosterutvecklingen. När barnet föds är det inget magiskt som sker så
    "livsgnistan" kommer. det är bara ett byte av "geografisk plats" från innanför till utanför livmodern.
    Jag är övertygad om att ett foster som kommit en bit i utvecklingen är en förnimmande entitet.
    Exakt när ett foster så att säga "vaknar" är nog individuellt.
  • Sven Erik Johansson
    lennartsdotter skrev 2011-05-28 00:44:16 följande:
    Du får ställan frågan så mycket du vill (jag har aldrig upplevt det som tabu men undrar alltid varför vissa envisas med att färre aborter måste vara något önskvärt), men du får leva med att vi är rätt många som faktiskt inte bryr oss så mycket i om det är 100 aborter eller 40 000 aborter som görs varje år. Vi är rätt många som anser att en abort är en abort är en abort och så lägger vi ingen värdering i hur många foster som stryker med för vi tillskriver helt enkelt inte foster ett människovärde. Det är något du inte lär lyckas förändra.

För mig finns det möjligen ett skäl till att försöka minska antalet aborter och det är av samhällsekonomiska skäl. Så jag är absolut för en bättre och obligatorisk sexualundervisning för tonåringar samt ett utökat stöd till kvinnor som tvekar när de blivit gravida. Utöka möjligheten till inhemsk adoption, bättre information om vilket ekonomiskt och psykologiskt stöd som går att få om man väljer att föda och behålla barnet osv.
    Varför tillskriva någon som är född ett männiksovärde och inte någon som är ofödd? Det häner inget magiskt vid förlossningen. "Livsgnistan" kommer inte då. Det är bara ett byte av miljö från innanför till utanför livmodern.

För mig är ledstjärnan i detta icke-vålds-principen, samma som får mig att säga nej till att bära vapen.
    Det går visst att förändra attityder. Det går att nå männniskors hjärtan, även om det inte går att nå alla.
    Jag hatar allt dödande.
  • Sven Erik Johansson
    lennartsdotter skrev 2011-05-29 13:16:08 följande:
    De flesta använder sig av p-medel och det är extremt ovanligt att kvinnor genomgår fler än en abort. De flesta undviker att bli gravida, vi gör allt i vår makt för att slippa bli det. Det talar ju för att den stora majoriteten inte riktigt likställer ett medicinskt eller kirurigiskt ingrepp med att duscha. Det extrema fåtalet som kanske gör det ska knappast sätta standarden för hur abortlagen ska tillämpas.
    Mycket kan göras för att förebygga aborter så att fler o fler gör 0 aborter. Det är ingen naturlag att Sverige måste ha 35-40 000 aborter per år. Både män o kvinnor är viktiga i sammanhanget.
  • Sven Erik Johansson
    lennartsdotter skrev 2011-05-29 13:13:01 följande:
    Varför inte? När ska människovärdet tillskrivas då? När en zygot har uppstått? Varför stoppa där? Spermier och ägg?
    EN sperm eller ett ägg innehåller inte hela genomet. Hela genomet finns först efter befruktningen.
    Jag kan inte definiera en specifik tidpunkt i fosterutvecklingen, och det är förmodligen olika från fall till fall,
    där fosteret så att säga "vaknar" och kan göra någon form av rudimentära förnimmelser, men eftersom jag
    inte vet när det sker så skulle jag om min fru blivit gravid inte uppmana henne till abort utan vilja att abort undveks.

Befruktningstillfället är gränsen jag utgår från. Dvs , jag stöder användande av kondomer med mera, men inte
    aborter som görs utana tt det är medicinskt nödfall.
  • Sven Erik Johansson
    Här och nu skrev 2011-05-28 18:22:17 följande:
    Du smäller inte ens flugor eller använder kådis?
    Jag har inget emot kondomer.  Ett ägg eller en sperm är inte en mänsklig individ. De innehåller var för sig
    bara halva genomet, dvs vanligen 23 kromosomer.

Vad gäller flugor är jag faktiskt till min person sådan att jag försöker undvika att döda även dem, men
    det är jag det. Jag är född djurvän-lite som Pelle i  Vi på Saltkråkan. Men det är en annan diskussion.
  • Sven Erik Johansson
    Sarah f skrev 2011-05-30 08:51:20 följande:
    hur skulle du ställa dig till abort om din kvinna inte på några villkor vill föda ditt barn?
    Jag skulle inte gifta mig med en kvinna som hade inställningen "Om jag blir gravid gör jag abort".
    Om, låt oss säga, kondomen sprack och min fru blev gravid och sedan ville göra abort skulle jag
    försöka tala med henne om varför jag tyckte det var ett bättre alternativ att inte göra abort.

Om hon ändå gjorde aborten skulle jag känna en stor sorg   och jag är  inte säker på att jag skulle fortsätta vara gift med henne. Det beror på omständigheterna i fallet, men kanske skulle det bli skillsmässa.
  • Sven Erik Johansson
    lennartsdotter skrev 2011-05-30 13:03:32 följande:
    Men vad har genomet med saken att göra när det som spelar roll är "uppvaknandet"? Om du nu tror att det är möjligt att en zygot eller ett embryo "vaknar" varför tror du inte att en spermie eller ett ägg skulle kunna vara "vaket"?
    Kopplingen är väl att befruktningstillfället är en garanterad tidpunkt då det ännu inte finns
    någon form av "vaket" liv. I Sverige är det fri abort tom vecka 18 och på 18 veckor hinner det hända mycket.
    En sperm och ett ägg har inte den komplexiteten.
Svar på tråden Foster som lever efter aborten