• Pigeon

Foster som lever efter aborten

Vad tycker ni? är det inte dags att sänka abortgränsen nu?

"Sjukvårdspersonal larmar hos Socialstyrelsen om att de mår dåligt av att det händer att foster lever efter aborter. Fostren andas och rör på sig sedan de kommit ut.

- Det känns fruktansvärt att låta fullt friska foster ligga och dö framför våra ögon, men vi kan ingenting göra. Eller rättare sagt: Vi får inte göra någonting. I så fall bryter vi mot lagen, säger en sjuksköterska till Dagens Medicin.

Att foster lever efter en abort är ovanligt, enligt tidningen.

Sjuksköterskan berättar för Dagens Medicin att hon i år varit med om att två foster levt upp till en timme efter aborten. Den ena aborten utfördes i 18:e graviditetsveckan, den andra i vecka 22."

Ur www.svd.se/nyheter/inrikes/levande-foster-dilemma-vid-aborter_6173807.svd
    och nästan samma i www.dn.se/nyheter/sverige/levande-foster-dilemma-vid-aborter

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-25 20:17
    Det är tydligen inte helt ovanligt att fostren lever, visar Dagens rundringning:
    www.dagen.se/dagen/article.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-27 15:34
    www.dagen.se/dagen/article.aspx

Kanske det blir en ändring av gränsen trots allt... bra att saken utreds i alla fall.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-01 16:06
    Fler som vill sänka gränsen: www.unt.se/debatt/ingen-har-kallat-abort-for-mord-1360854.aspx

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-01 16:08
    TYCKER DU OCKSÅ ATT ABORTGRÄNSEN SKA SÄNKAS? Det finns en Facebookgrupp som vill lobba för detta, gå med du också! www.facebook.com/SankAbortgransen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-04 19:16
    Marcus Birro tycker till om aborterade barn som ligger och självdör "i ett blodigt handfat".... www.svd.se/opinion/brannpunkt/inte-vardigt-lata-aborterade-foster-ligga-och-sjalvdo_6220085.svd

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-09 13:11
    En kvinna som överlevde en abort berättar: www.dagen.se/dagen/article.aspx
  • Svar på tråden Foster som lever efter aborten
  • Hannah76

Lever inte alltid embryon och foster vid en abort? De avlider väl oftast under själva utgången? Det var iaf vad jag trodde.

De sena aborterna har ju oftast goda skäl att utföras.

• iii

Är inte insatt i detta, men fostret får ju självdö i livmodern annars. Blir det värre bara för att personalen får se med egna ögon vad som faktiskt händer? Fostret lär ju känna obehag även i livmodern när den är 18v.

• iii
    iii skrev 2011-05-18 13:17:19 följande:
    Är inte insatt i detta, men fostret får ju självdö i livmodern annars. Blir det värre bara för att personalen får se med egna ögon vad som faktiskt händer? Fostret lär ju känna obehag även i livmodern när den är 18v.
    Självdö kanske man inte kan säga att de gör, fel ordval.
  • anna01

Jag tycker vi borde sänka abortgränsen om de inte är av medicinska själ. Tex att barnet har någon grav deffekt som gör att den ändå inte kommer överleva efter förlossningen och de bara innebär en massa lidande.

Mio 000220 Max 051121 Elliot på väg :)
  • varfördåför

vad skall de göra? v21 är väl det yngsta foster som räddats? ett foster i vecka 18 går inte att rädda ändå.

nepp... kan inte stava... sorry!
  • Mikkan90
    anna01 skrev 2011-05-18 13:20:32 följande:
    Jag tycker vi borde sänka abortgränsen om de inte är av medicinska själ. Tex att barnet har någon grav deffekt som gör att den ändå inte kommer överleva efter förlossningen och de bara innebär en massa lidande.
    Håller med.
    Efter vecka 18 fram till vecka 22 måste man ha socialstyrelsen tillstånds. (som jag förstått det)
    Borde vara innan vecka 18 enligt mej.
  • Hannah76

Jag är för abort, vi har redan flera barn i det här landet som är oönskade och som lider.

• Fridayyy

Fy för att jobba med sånt. Jag skulle inte klara det.

Svar på tråden Foster som lever efter aborten