• trettioplus

Tänker du någonsin på vad din rädsla för nakenhet leder till?

Det händer något märkligt i det Svenska samhället.
    Det för några decennier sedan så frimodiga landet med frimodiga tankar kring nakenhet och sex har fått klara puritanistiska strömningar. De gör sig gällande lite överallt.
    I fikarum, på insändarsidor, i badhusets omklädningsrum och i politiken ser man dess tentakler sno sig kring individ och allmänhet.

Detta sker (precis som i det stora landet i väster) ironiskt nog i samma andetag som nakenheten och sexualiteten i reklam och annan media sprider sig med rasande takt.
    Samtidigt som ingen längre lyfter ett ögonbryn över flera meter höga reklampelare med nästan nakna kvinnor och män, så förfasas det över personer som går för lättklädda inne i stan.
    I takt med att så gott som varenda människa i någon omfattning konsumerar porr på Internet, så blir någon utkastad ur det politiska partiet för att ha medverkat i en porrfilm.
    Under tiden så gott som varje tv-kanal visar hångel- och sexscener på bästa sändningstid, blir somliga upprörda över att det finns par som hånglar offentligt.
    Personer blir av med jobbet för att de bär fel t-shirt och facebook-kontot måste hållas rent från sexuella anspelningar och dekadenta festbilder för att inte arbetsgivaren eller barnets kompisars  mamma ska få en konstig bild av en.
    Och detta sker samtidigt som vi alla egentligen är medvetna om att vi är sexuella och tidvis fåniga varelser. Ytan vi visar upp blir på något vis viktigare än sanningen. Att överse  med de mänskliga som inte anses perfekt är inte aktuellt.

Vi  föder vi bilden av den perfekta människan. Hon och han ser bra ut. Håret glänser, huden är lagom brunbränd, kroppsbehåringen är bortvaxad, rumpan liten, kroppen tränad, tänderna porslinsfasadsvita.
    Idealet har ett bra arbete, ett fint hem, är en suverän förälder, är lycklig, förverkligar sig själv och kan ta sig i kragen när det är tungt.

I kölvattnet av detta hyckleri ökar pressen. Människorna med ätstörningar blir allt flera. Unga flickor skär sig mer än någonsin. Skönhetsoperationerna ökar. Folk skuldsätter sig allt oftare för att ha de nyaste och bästa prylarna.
    Hora-madonna-komplexet sätter sin boning i individ efter individ.

Tänker du någon gång på vad din rädsla för nakenhet kommer ifrån och resulterar till?
    När du duschar med baddräkten på i  badhuset, klagar över att inte pinnsmala människor döljer fläsket i sommarvärmen eller mammor som ammar offentligt, slutar att bada med dina barn och tycker att nudiststränder är olämpliga för barnfamiljer,
    tänker du på att du gömmer den riktiga människans utseende, till förmån för det retuscherade idealet?

Funderar du någonsin kring att den bild du vill förmedla om dig kanske skulle kunna fungera som motvikt till alla dessa ideal, om du inte putsade på den så hårt?
    Och att alla dessa personer som inte är supertränade, skitsnygga, rätt klädda är precis det vårt samhälle behöver för att vi ska våga vara människor?

Jag saknar sjuttiotalets avslappnade bröst i solblekt bikiniöverdel medan man klipper gräset i villaträdgården.
    Jag vill ha tillbaka det unisexa bastubadandet med blekfeta män och kvinnor som svettas tillsammans.
    Jag ser med med ett vemodigt leende tillbaka på den tid då svenskarna spelade in gladporr och sexualitet gärna fick vara humoristiskt och lättsamt.
    Och tiden före självhjälpsböckerna...
    kanske var vi rent av lyckligare då?

Vi behöver den där motvikten till perfektion på alla plan. För ingen av oss är perfekt och vår strävan dit leder mera till lidande än glädje.

• Svar på tråden Tänker du någonsin på vad din rädsla för nakenhet leder till?
  • Sarah f
    trettioplus skrev 2011-04-13 15:32:43 följande:
    Ja, det kan du ju klura på!

Min integritet handlar mera om vad jag får ha på mig och slippa ha på mig, samt rätten att slippa bli hånad eller begränsad i det. Min integritet handlar inte om att vilja begränsa andra. Däri skiljer vi oss.
    Du får gärna vara avklädd, men inte nära mig om vi inte är intima. Den gränsen känns som en självklarhet. Jag vill heller inte att mina barn ska vara avklädda bland okända människor eftersom det är ett känt faktum att alla inte reagerar avslappnat på nakna kroppar. Att bli ett sexualobjekt mot sin vilja är inte trevligt. Fet eller smal.
  • Lakey69

Hur kan det komma sig att inte ansiktet är det mest privata vi har? Ingen annan kroppsdel är så personlig. Vem bestämmer att brösten ska vara en "privat zon"? Själv skulle jag bli lika förnärmad om någon pillar mig i ansiktet som på könet.

• Lakey69
    Sarah f skrev 2011-04-12 21:17:43 följande:
    Gemensamma bastumöjligheter finns på flertalet ställen, men oftast i samband med bad och då har man baddräkt i bastun.
    att duscha med kläderna på i badhusen är lika vanligt knappt som att inte göra det. Det är knepigt att dra på en hel baddräkt på en blöt kropp.

Små barn har badkläder på sig, för att det är stark sol mer än på 70-talet. Hört talas om ozonhålet och cancersammanhanget? Hel baddräkt och hatt rekommenderas.
    Mmm, vad mysigt med insvettade badkläder och oduschade kroppar,,,
    Testa att sätta på bakdräkten i duschen nästa gång - en torr baddräkt på en blöt kropp blir tvärnit men vått mot vått funkar bra.

Skönt också att småflickorna har bikinitopp på sig så att man slipper se något man inte vill se eller hur? 

Jag håller med TS till 100% 
  • Sarah f
    Lakey69 skrev 2011-04-14 23:09:28 följande:
    Mmm, vad mysigt med insvettade badkläder och oduschade kroppar,,,
    Testa att sätta på bakdräkten i duschen nästa gång - en torr baddräkt på en blöt kropp blir tvärnit men vått mot vått funkar bra.

Skönt också att småflickorna har bikinitopp på sig så att man slipper se något man inte vill se eller hur? 

Jag håller med TS till 100% 
    Insvettade badkläder? Hur gör du när du badar? Jag menar ju att man tar på baddräkten innan duschen. Sen brukar normala människor tvätta ur baddräkten efter simning/bad.

Vad får dig att vilja påtvinga andra din nakenhet, är min motfråga?
  • Lakey69
    Sarah f skrev 2011-04-15 07:56:53 följande:
    Insvettade badkläder? Hur gör du när du badar? Jag menar ju att man tar på baddräkten innan duschen. Sen brukar normala människor tvätta ur baddräkten efter simning/bad.

Vad får dig att vilja påtvinga andra din nakenhet, är min motfråga?
    "Sarah f skrev 2011-04-12 21:17:43 följande:
    Gemensamma bastumöjligheter finns på flertalet ställen, men oftast i samband med bad och då har man baddräkt i bastun." 

Hur bastar du utan att svettas i de badkläder som du har i bastun och sedan duschar med?

Min nakenhet påtvingar jag alla varje dag. Jag har varken niqab eller handskar så folk tvingas se min nakna hud och hår och jag bryr mig faktiskt inte och tycker det är passande klädsel.

När jag bastar är jag passande klädd för det dvs avklädd. På sommaren om jag ska sola och bada så klär jag av mig så att jag slipper våta badkläder och varför vara påklädd när man vill få sol på kroppen?
    Jag anser inte mig påtvinga någon min nakenhet mer än den som har bikini eller surfshorts. Vissa visar fler kvadratcentimeter hud än vad jag gör trots att de har fullt med kläder på sig på stranden. Vem påtvingar vem sin nakenhet då? Jag tar inte illa upp för det men gillar inte när folk anser min kropp anstötlig och tar sig rätten att bestämma för mig hur jag ska klä mig. 

• Themis
    Sarah f skrev 2011-04-12 21:17:43 följande:
    Gemensamma bastumöjligheter finns på flertalet ställen, men oftast i samband med bad och då har man baddräkt i bastun.
    att duscha med kläderna på i badhusen är lika vanligt knappt som att inte göra det. Det är knepigt att dra på en hel baddräkt på en blöt kropp.
    Baddräkt på i bastun?!  Skulle jag tycka var jättekonstigt faktiskt. En handduk möjligen men aldrig klorstinkande badkläder.
    Den som är beroende av en karl är icke fri.
  • Sarah f
    Lakey69 skrev 2011-04-15 21:04:01 följande:
    "Sarah f skrev 2011-04-12 21:17:43 följande:
    Gemensamma bastumöjligheter finns på flertalet ställen, men oftast i samband med bad och då har man baddräkt i bastun." 

Hur bastar du utan att svettas i de badkläder som du har i bastun och sedan duschar med?

Min nakenhet påtvingar jag alla varje dag. Jag har varken niqab eller handskar så folk tvingas se min nakna hud och hår och jag bryr mig faktiskt inte och tycker det är passande klädsel.

När jag bastar är jag passande klädd för det dvs avklädd. På sommaren om jag ska sola och bada så klär jag av mig så att jag slipper våta badkläder och varför vara påklädd när man vill få sol på kroppen?
    Jag anser inte mig påtvinga någon min nakenhet mer än den som har bikini eller surfshorts. Vissa visar fler kvadratcentimeter hud än vad jag gör trots att de har fullt med kläder på sig på stranden. Vem påtvingar vem sin nakenhet då? Jag tar inte illa upp för det men gillar inte när folk anser min kropp anstötlig och tar sig rätten att bestämma för mig hur jag ska klä mig. 

Väldigt många bastar efter att de badat i poolen...sen finns duschar. På stranden gäller konsensus, inte sant. De som inte vill vara avklädda har en sarong när de rör sig runt. Vissa föredrar att sola och bada mer avskilt, nakna eller påklädda. Vissa personer gillar att stretcha i bastun, jag brukar be dem åtminstone vända muppen från mig så jag slipper bli blöt i ansiktet, det hör till vanligt hyfs.
    Vi svenskar är inte direkt berömda för att vara påklädda om man ser till våldtäktshistorien och bakgrunden i Grekland, är det eftersträvansvärt? En tjej blir våldtagen och misshandlad och man viftar bort det för att svenska tjejer ändå strippar på bardisken och är nakna där det inte socialt är ok?
    Har verkligen alla andra än ni fel?
  • Lakey69
    Sarah f skrev 2011-04-16 08:43:32 följande:
    Väldigt många bastar efter att de badat i poolen...sen finns duschar. 
    Så kläderna blir rena efter att du duschat med dem? Gör du så med alla kläder eller bara dem du tänker skita ner mitt badvatten merd?
     Vissa personer gillar att stretcha i bastun, jag brukar be dem åtminstone vända muppen från mig så jag slipper bli blöt i ansiktet, det hör till vanligt hyfs.
    Absolut. Hyfset sitter inte i kläderna.
    Vi svenskar är inte direkt berömda för att vara påklädda om man ser till våldtäktshistorien och bakgrunden i Grekland, är det eftersträvansvärt? En tjej blir våldtagen och misshandlad och man viftar bort det för att svenska tjejer ändå strippar på bardisken och är nakna där det inte socialt är ok?
    Har verkligen alla andra än ni fel?
    Wow - nu skjuter du dig själv rejält i foten! Menar du alltså att det är tillåtet att våldta någon för att de klätt sig "slampigt" eller solat topless på stranden? Är det åt det hållet vi ska gå - och anpassa oss efter några greker (som f ö fick kicken från jobbet någon timme efter sitt uttalande) eller ska vi försöka sprida ideérna om människors lika värde och rättigheter oavsett kön, hudfärg och läggning? Om du tror att synen på svenska kvinnor är enda området som grekland ligger lite efter sverige (med vårt sett att se det) på kan du ju kolla på Amnesty Internationals hemsida om hur de behandlar flyktingar t ex.

Men jag vet inte - du vill kanske att tjejer ska uppfostras till "fina flickor" som knappt ens vågar visa sig naken inför sin äkta man på bröllopsnatten? Naket är ju äckligt, fult och hemskt. Säkert syndigt också.
  • Sarah f
    Lakey69 skrev 2011-04-16 12:58:12 följande:
    Så kläderna blir rena efter att du duschat med dem? Gör du så med alla kläder eller bara dem du tänker skita ner mitt badvatten merd?
     Vissa personer gillar att stretcha i bastun, jag brukar be dem åtminstone vända muppen från mig så jag slipper bli blöt i ansiktet, det hör till vanligt hyfs.
    Absolut. Hyfset sitter inte i kläderna.Wow - nu skjuter du dig själv rejält i foten! Menar du alltså att det är tillåtet att våldta någon för att de klätt sig "slampigt" eller solat topless på stranden? Är det åt det hållet vi ska gå - och anpassa oss efter några greker (som f ö fick kicken från jobbet någon timme efter sitt uttalande) eller ska vi försöka sprida ideérna om människors lika värde och rättigheter oavsett kön, hudfärg och läggning? Om du tror att synen på svenska kvinnor är enda området som grekland ligger lite efter sverige (med vårt sett att se det) på kan du ju kolla på Amnesty Internationals hemsida om hur de behandlar flyktingar t ex.

Men jag vet inte - du vill kanske att tjejer ska uppfostras till "fina flickor" som knappt ens vågar visa sig naken inför sin äkta man på bröllopsnatten? Naket är ju äckligt, fult och hemskt. Säkert syndigt också.
    Ok, så du går ut i badet efter bastun utan att duscha?

Sen om du läser mitt inlägg så menar jag att det knappast saknas avklädda människor på fel plats. Jag försvarar på inget sätt resonemanget att man får skylla sig själv vid en våldtäkt.  Jag pekar på att svenskar är berömda för att klä av sig där det är en dålig ide att vara avklädd.

Jag vet inte vad bröllopsnatten har med att inte vara publikt naken att göra? Har du dåligt sex för att andra i din närhet inte visar sina organ för dig?
  • Sarah f
    Lakey69 skrev 2011-04-14 22:48:32 följande:
    Hur kan det komma sig att inte ansiktet är det mest privata vi har? Ingen annan kroppsdel är så personlig. Vem bestämmer att brösten ska vara en "privat zon"? Själv skulle jag bli lika förnärmad om någon pillar mig i ansiktet som på könet.
    Men är det inte så att vi har mer kroppsspråk och uttryck som får oss att fungera socialt i ansiktet än i brösten?
  • Lakey69
    Sarah f skrev 2011-04-16 18:08:26 följande:
    Ok, så du går ut i badet efter bastun utan att duscha?

Sen om du läser mitt inlägg så menar jag att det knappast saknas avklädda människor på fel plats. Jag försvarar på inget sätt resonemanget att man får skylla sig själv vid en våldtäkt.  Jag pekar på att svenskar är berömda för att klä av sig där det är en dålig ide att vara avklädd.

Jag vet inte vad bröllopsnatten har med att inte vara publikt naken att göra? Har du dåligt sex för att andra i din närhet inte visar sina organ för dig?
    Givetvis duschar jag efter bastun som jag satt naken i. Jag duschar naken så att all svett kan tvättas av och slipper hamna i badkläderna eller i badvattnet.

Om nakna människor bara förekommer när nakna 18-åringar dansar på baren för att ragga upp kåta greker så blir det ju automatiskt så att nakenhet = SEX. Det blir så tråkigt när det bara behöver vara naket för att räknas som sexigt.

Jag är naturist och visst tycker jag att en naken kropp kan vara vacker men inte direkt sexig. Sexigt är det min fantasi föreställer mig göra med den kroppen men det funkar minst lika bra med kläderna på. Dessutom är det enligt min väldigt ringa erfarenhet inte de "perfekta" kropparna som är intressantast. Oftast är det det som gör den unik som gör den intressant.

Nej, jag har inte dålig sex för att andra inte visar sina organ för mig (eller för att de gör det). Däremot smärtar det mig när massor av människor har sådana komplex över sina "normala" kroppar att de blir hämmade under sexet. "Tänk om han tycker jag ser fet ut", "usch vad min mage måste se plufsig ut när jag rider honom", "jag vill inte köra doggy för då ser han mina celluliter", "jag har ingen tvättbräda" osv.
    De flesta människorna ser faktiskt ut som folk gör i allmänhet - trot eller ej...
  • Sarah f
    Lakey69 skrev 2011-04-17 00:05:36 följande:
    Givetvis duschar jag efter bastun som jag satt naken i. Jag duschar naken så att all svett kan tvättas av och slipper hamna i badkläderna eller i badvattnet.

Om nakna människor bara förekommer när nakna 18-åringar dansar på baren för att ragga upp kåta greker så blir det ju automatiskt så att nakenhet = SEX. Det blir så tråkigt när det bara behöver vara naket för att räknas som sexigt.

Jag är naturist och visst tycker jag att en naken kropp kan vara vacker men inte direkt sexig. Sexigt är det min fantasi föreställer mig göra med den kroppen men det funkar minst lika bra med kläderna på. Dessutom är det enligt min väldigt ringa erfarenhet inte de "perfekta" kropparna som är intressantast. Oftast är det det som gör den unik som gör den intressant.

Nej, jag har inte dålig sex för att andra inte visar sina organ för mig (eller för att de gör det). Däremot smärtar det mig när massor av människor har sådana komplex över sina "normala" kroppar att de blir hämmade under sexet. "Tänk om han tycker jag ser fet ut", "usch vad min mage måste se plufsig ut när jag rider honom", "jag vill inte köra doggy för då ser han mina celluliter", "jag har ingen tvättbräda" osv.
    De flesta människorna ser faktiskt ut som folk gör i allmänhet - trot eller ej...
    Så alla naturister är helt nöjda med sina kroppars attraktionskraft? Tillåt mig tvivla.
Svar på tråden Tänker du någonsin på vad din rädsla för nakenhet leder till?