• trettioplus

Tänker du någonsin på vad din rädsla för nakenhet leder till?

Det händer något märkligt i det Svenska samhället.
    Det för några decennier sedan så frimodiga landet med frimodiga tankar kring nakenhet och sex har fått klara puritanistiska strömningar. De gör sig gällande lite överallt.
    I fikarum, på insändarsidor, i badhusets omklädningsrum och i politiken ser man dess tentakler sno sig kring individ och allmänhet.

Detta sker (precis som i det stora landet i väster) ironiskt nog i samma andetag som nakenheten och sexualiteten i reklam och annan media sprider sig med rasande takt.
    Samtidigt som ingen längre lyfter ett ögonbryn över flera meter höga reklampelare med nästan nakna kvinnor och män, så förfasas det över personer som går för lättklädda inne i stan.
    I takt med att så gott som varenda människa i någon omfattning konsumerar porr på Internet, så blir någon utkastad ur det politiska partiet för att ha medverkat i en porrfilm.
    Under tiden så gott som varje tv-kanal visar hångel- och sexscener på bästa sändningstid, blir somliga upprörda över att det finns par som hånglar offentligt.
    Personer blir av med jobbet för att de bär fel t-shirt och facebook-kontot måste hållas rent från sexuella anspelningar och dekadenta festbilder för att inte arbetsgivaren eller barnets kompisars  mamma ska få en konstig bild av en.
    Och detta sker samtidigt som vi alla egentligen är medvetna om att vi är sexuella och tidvis fåniga varelser. Ytan vi visar upp blir på något vis viktigare än sanningen. Att överse  med de mänskliga som inte anses perfekt är inte aktuellt.

Vi  föder vi bilden av den perfekta människan. Hon och han ser bra ut. Håret glänser, huden är lagom brunbränd, kroppsbehåringen är bortvaxad, rumpan liten, kroppen tränad, tänderna porslinsfasadsvita.
    Idealet har ett bra arbete, ett fint hem, är en suverän förälder, är lycklig, förverkligar sig själv och kan ta sig i kragen när det är tungt.

I kölvattnet av detta hyckleri ökar pressen. Människorna med ätstörningar blir allt flera. Unga flickor skär sig mer än någonsin. Skönhetsoperationerna ökar. Folk skuldsätter sig allt oftare för att ha de nyaste och bästa prylarna.
    Hora-madonna-komplexet sätter sin boning i individ efter individ.

Tänker du någon gång på vad din rädsla för nakenhet kommer ifrån och resulterar till?
    När du duschar med baddräkten på i  badhuset, klagar över att inte pinnsmala människor döljer fläsket i sommarvärmen eller mammor som ammar offentligt, slutar att bada med dina barn och tycker att nudiststränder är olämpliga för barnfamiljer,
    tänker du på att du gömmer den riktiga människans utseende, till förmån för det retuscherade idealet?

Funderar du någonsin kring att den bild du vill förmedla om dig kanske skulle kunna fungera som motvikt till alla dessa ideal, om du inte putsade på den så hårt?
    Och att alla dessa personer som inte är supertränade, skitsnygga, rätt klädda är precis det vårt samhälle behöver för att vi ska våga vara människor?

Jag saknar sjuttiotalets avslappnade bröst i solblekt bikiniöverdel medan man klipper gräset i villaträdgården.
    Jag vill ha tillbaka det unisexa bastubadandet med blekfeta män och kvinnor som svettas tillsammans.
    Jag ser med med ett vemodigt leende tillbaka på den tid då svenskarna spelade in gladporr och sexualitet gärna fick vara humoristiskt och lättsamt.
    Och tiden före självhjälpsböckerna...
    kanske var vi rent av lyckligare då?

Vi behöver den där motvikten till perfektion på alla plan. För ingen av oss är perfekt och vår strävan dit leder mera till lidande än glädje.

• Svar på tråden Tänker du någonsin på vad din rädsla för nakenhet leder till?
  • Tygtiiger
    trettioplus skrev 2011-04-12 17:37:50 följande:
    Hur många gånger tycker du det är lämpligt att dementera samma sak?

Jag vill inte bestämma åt någon annan att ta på eller av sig kläderna, men jag skulle väldigt gärna ha tyst på de krafter som styr detta åt folk.
    Det har på många håll blivit signifikant med hänsyn att ta på sig kläder i vissa sammanhang där man inte borde behöva. Jag anser snarare att det är hänsynslöst att förvänta sig eller påtala att folk bör klä på sig.
    Men vilka krafter är det? För jag känner inte alls igen mig i det du skriver! Reklamen? Där är ju jättemycket naket! Myndigheter? Vilka i så fall? Institutioner typ badhus etc? Åtminstone där jag bor står det stora lappar som uppmanar folk att KLÄ AV SIG, inte på sig, och vi har nätverket bara bröst etc. Skolan? Nu har jag inte barn i högstadieåldern men det kom ju en uppdaterad sexualupplysningsfilm nyss och de hymlar ju inte om blommor och bin precis, ungdomsmottagningar finns i alla städer och ingen predikar avhållsamhet eller prydhet. De enda jag kan komma på som predikar att man ska klä på sig är vissa religiösa men de behöver man ju inte lyssna på om man inte tillhör samma tro.

Jag har aldrig påtalat för någon annat än min son att man ska klä på sig (och jag tycker gott han kan ha byxor på sig på sitt eget födelsedagskalas). Men jag får väl medge att jag skulle höja på ögonbrynen om jag såg någon åka tåg naken, på så vis förväntar jag mig att folk ska vara påklädda.
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Sarah f
    trettioplus skrev 2011-04-12 17:37:50 följande:
    Hur många gånger tycker du det är lämpligt att dementera samma sak?

Jag vill inte bestämma åt någon annan att ta på eller av sig kläderna, men jag skulle väldigt gärna ha tyst på de krafter som styr detta åt folk.
    Det har på många håll blivit signifikant med hänsyn att ta på sig kläder i vissa sammanhang där man inte borde behöva. Jag anser snarare att det är hänsynslöst att förvänta sig eller påtala att folk bör klä på sig.
    Jag vill gärna med veta vilka krafter du syftar på?
    I vilka sammanhang borde man inte behöva ha kläder på sig? Händer det dig ofta att folk ber dig klä på dig?

Jag bor troligen inte i samma Sverige som du.
  • trettioplus
    Tygtiiger skrev 2011-04-12 18:48:20 följande:
    Men vilka krafter är det? För jag känner inte alls igen mig i det du skriver! Reklamen? Där är ju jättemycket naket! Myndigheter? Vilka i så fall? Institutioner typ badhus etc? Åtminstone där jag bor står det stora lappar som uppmanar folk att KLÄ AV SIG, inte på sig, och vi har nätverket bara bröst etc. Skolan? Nu har jag inte barn i högstadieåldern men det kom ju en uppdaterad sexualupplysningsfilm nyss och de hymlar ju inte om blommor och bin precis, ungdomsmottagningar finns i alla städer och ingen predikar avhållsamhet eller prydhet. De enda jag kan komma på som predikar att man ska klä på sig är vissa religiösa men de behöver man ju inte lyssna på om man inte tillhör samma tro.

Jag har aldrig påtalat för någon annat än min son att man ska klä på sig (och jag tycker gott han kan ha byxor på sig på sitt eget födelsedagskalas). Men jag får väl medge att jag skulle höja på ögonbrynen om jag såg någon åka tåg naken, på så vis förväntar jag mig att folk ska vara påklädda.
    *Gemensam bastu existerar knappt längre
    *Redan i småskoleåldern delas pojkar och flickors omklädningsrum och duschar upp
    *Många duschar med badkläderna på i badhusen
    *Många vägrar att duscha i skolans gemensamma duschar
    *Nakenbad väcker kraftiga proteststormar
    *Det här forumet kryllar av individer som förfasar sig över att människor går för lättklädda (i synnerhet om de inte är smala osv)
    *Massor av människor anser att offentligt ammande är olämpligt
    *Sammanhang där folk i begynnelsen badade nakna på, blir påklädda när "allmänheten" blir mera frekvent på stället (exempelvis festivaler)
    *Även små barn har badkläder på sig
    *Att det är olämpligt på grund av att det finns barn i närheten används frekvent som ett argument mot nakenhet
    *Man uttrycker sig väldigt nedvärderande om nakna eller halvnakna människor. Nakna män får exempelvis omedelbart epitetet "fula eller äckliga gubbar"
    *Det existerar diskussioner om när det börjar bli olämpligt att visa sig eller duscha nakna med sina barn
    *"romerska bad" på badhus - existerar de ens längre?
    *Det verkar vara HELT okej att öppet förfasa sig över kroppsbehåring
    *TV-kanaler (som sänds till Sverige) har blurrade områden över könsdelar och bröst
    *Sajter som facebook (som även svenskar använder) censurerar nakenhet, inklusive bilder av Zorn

det känns som jag kan hålla på hur länge som helst...
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Sarah f
    trettioplus skrev 2011-04-12 19:50:27 följande:
    *Gemensam bastu existerar knappt längre     *Redan i småskoleåldern delas pojkar och flickors omklädningsrum och duschar upp
    *Många duschar med badkläderna på i badhusen
    *Många vägrar att duscha i skolans gemensamma duschar
    *Nakenbad väcker kraftiga proteststormar
    *Det här forumet kryllar av individer som förfasar sig över att människor går för lättklädda (i synnerhet om de inte är smala osv)
    *Massor av människor anser att offentligt ammande är olämpligt
    *Sammanhang där folk i begynnelsen badade nakna på, blir påklädda när "allmänheten" blir mera frekvent på stället (exempelvis festivaler)
    *Även små barn har badkläder på sig
    *Att det är olämpligt på grund av att det finns barn i närheten används frekvent som ett argument mot nakenhet
    *Man uttrycker sig väldigt nedvärderande om nakna eller halvnakna människor. Nakna män får exempelvis omedelbart epitetet "fula eller äckliga gubbar"
    *Det existerar diskussioner om när det börjar bli olämpligt att visa sig eller duscha nakna med sina barn
    *"romerska bad" på badhus - existerar de ens längre?
    *Det verkar vara HELT okej att öppet förfasa sig över kroppsbehåring
    *TV-kanaler (som sänds till Sverige) har blurrade områden över könsdelar och bröst
    *Sajter som facebook (som även svenskar använder) censurerar nakenhet, inklusive bilder av Zorn

det känns som jag kan hålla på hur länge som helst...
    Gemensamma bastumöjligheter finns på flertalet ställen, men oftast i samband med bad och då har man baddräkt i bastun.
    att duscha med kläderna på i badhusen är lika vanligt knappt som att inte göra det. Det är knepigt att dra på en hel baddräkt på en blöt kropp.

Små barn har badkläder på sig, för att det är stark sol mer än på 70-talet. Hört talas om ozonhålet och cancersammanhanget? Hel baddräkt och hatt rekommenderas.

Det är inte bekymmersfritt att vara naken i solen i Sverige längre eftersom man bevisat skadar sig, i synnerhet barn. Du kan inte smörja på samma skydd som tunna kläder ger. Där är en god anledning till "skräck" för nakenhet. Jag har även varit med om att män står och onanerar och tittar på mig när jag solar eller badar, det är förfärligt otrevligt. Jag undviker gärna det så mycket som möjligt och hjälper det med kläder så tar jag hellre på mig än känner mig mentalt våldtagen.

Kroppsbehåring är en modegrej, det går fram och tillbaka. Vi har generellt mer pengar nu och bleker analen, gör jordgubbar av könshåret osv för att vi har tid och råd och för att det är roligt. På 70-talet förstörde vi underliven med för tajta jeans, var det bättre?

Titta på Ullared eller Biggest Loser, stora tv succeer. Där visar vanligt folk sig i sin helt eller halvt avklädda glans för alla som vill se.

Du har en romantiserad bild av förr i tiden.
  • trettioplus
    Sarah f skrev 2011-04-12 21:17:43 följande:
    Gemensamma bastumöjligheter finns på flertalet ställen, men oftast i samband med bad och då har man baddräkt i bastun.
    att duscha med kläderna på i badhusen är lika vanligt knappt som att inte göra det. Det är knepigt att dra på en hel baddräkt på en blöt kropp.

Små barn har badkläder på sig, för att det är stark sol mer än på 70-talet. Hört talas om ozonhålet och cancersammanhanget? Hel baddräkt och hatt rekommenderas.

Det är inte bekymmersfritt att vara naken i solen i Sverige längre eftersom man bevisat skadar sig, i synnerhet barn. Du kan inte smörja på samma skydd som tunna kläder ger. Där är en god anledning till "skräck" för nakenhet. Jag har även varit med om att män står och onanerar och tittar på mig när jag solar eller badar, det är förfärligt otrevligt. Jag undviker gärna det så mycket som möjligt och hjälper det med kläder så tar jag hellre på mig än känner mig mentalt våldtagen.

Kroppsbehåring är en modegrej, det går fram och tillbaka. Vi har generellt mer pengar nu och bleker analen, gör jordgubbar av könshåret osv för att vi har tid och råd och för att det är roligt. På 70-talet förstörde vi underliven med för tajta jeans, var det bättre?

Titta på Ullared eller Biggest Loser, stora tv succeer. Där visar vanligt folk sig i sin helt eller halvt avklädda glans för alla som vill se.

Du har en romantiserad bild av förr i tiden.
    Tvärtom är det så att många solskydd numera är så effektiva att folk bildar för lite d-vitamin.

Jag tror att du har svårt att hitta tillfällen i historien som varit så hårlösa som nu.

Jag tycker dock att du ska fundera över varför du känner behov av att begränsa andras nakenhet, när det står dig själv fritt att klä dig så mycket eller så lite du vill.

Jag var med en bit av den där tiden jag pratar om och jag märker tydligt att samhället har förändrats.
    Enligt min åsikt till det sämre.
    Influenserna från USA med deras starka extremhöger är väldigt tydliga.
  • Ensamvandrare

Den dagen jag sätter mig i en bastu med kvinnor frivilligt då har ni förlorat, sorry

Lär aldrig hända. Och tacka er lyckliga stjärna för det.

MEn visst, en annan vågar knappt visa sig utanför dörren utom när han går till jobbet ...

• Sarah f
    trettioplus skrev 2011-04-12 21:49:45 följande:
    Tvärtom är det så att många solskydd numera är så effektiva att folk bildar för lite d-vitamin.

Jag tror att du har svårt att hitta tillfällen i historien som varit så hårlösa som nu.

Jag tycker dock att du ska fundera över varför du känner behov av att begränsa andras nakenhet, när det står dig själv fritt att klä dig så mycket eller så lite du vill.

Jag var med en bit av den där tiden jag pratar om och jag märker tydligt att samhället har förändrats.
    Enligt min åsikt till det sämre.
    Influenserna från USA med deras starka extremhöger är väldigt tydliga.
    Att vi är hårlösa nu är fortfarande något vi har tid och råd att roa oss med, likt tatueringar , implantat av knölar i pannan, piercings osv. Ett sätt att manipulera kroppen, men inte lika definitivt som en tatuering. Sex KÄNNS skönare om du är rakad, hud är lenare utan hår. Vissa gillar det och tar bort sitt hår.
    Folks nakenhet är inte särskilt begränsad, men jag känner mig besvärad när jag utan att bjuda in till det har en naken kropp i ansiktet. Det är en integritetsfråga, jag har rätt att välja naket sällskap.
    70-talet och den svenska synden är ju ett reklamgrepp som kopplades, man målade ut sverige som ett paradis med nakna blondiner överallt. Det var inte så på på riktigt. Att du gick på den blåsningen är ju lite gulligt.
  • trettioplus
    Sarah f skrev 2011-04-13 09:41:15 följande:
    Att vi är hårlösa nu är fortfarande något vi har tid och råd att roa oss med, likt tatueringar , implantat av knölar i pannan, piercings osv. Ett sätt att manipulera kroppen, men inte lika definitivt som en tatuering. Sex KÄNNS skönare om du är rakad, hud är lenare utan hår. Vissa gillar det och tar bort sitt hår.
    Folks nakenhet är inte särskilt begränsad, men jag känner mig besvärad när jag utan att bjuda in till det har en naken kropp i ansiktet. Det är en integritetsfråga, jag har rätt att välja naket sällskap.
    70-talet och den svenska synden är ju ett reklamgrepp som kopplades, man målade ut sverige som ett paradis med nakna blondiner överallt. Det var inte så på på riktigt. Att du gick på den blåsningen är ju lite gulligt.
    Jag är medveten om att du inte håller med mig, men du kommer inte att få mig att ändra uppfattning i frågan, vare sig med stickspår eller förlöjliganden.
  • Sarah f
    trettioplus skrev 2011-04-13 09:53:20 följande:
    Jag är medveten om att du inte håller med mig, men du kommer inte att få mig att ändra uppfattning i frågan, vare sig med stickspår eller förlöjliganden.
    Var har jag förlöjligat dig? Svenskarnas nakenhet för 40 år sedan är starkt överdriven, titta i fotoalbumen hos mormor. Även jag levde under 70-talet.

Din subjektiva åsikt är att svenska folket boprde klä av sig mer för att vi ska vänja oss att se vanliga människor.
    Min subjektiva åsikt är att man ser fullt tillräckligt med människor utan kläder sommartid och att påkläddhet inte är ett stort problem.
    Varje människa har rätt till sin åsikt, men inte att pådyvla andra att åsidosätta sin personliga integritet för att möta en fantasibild.

Någon tog upp att man måste ha bh numera jämfört med 60-70 talet. Har någon reflekterat över att befolkningen är rejält mycket fetare och har större bröst än för 50 år sedan. Det är inte oproblematiskt att ha en tung byst utan stöd.
  • trettioplus
    Sarah f skrev 2011-04-13 14:29:47 följande:
    Var har jag förlöjligat dig?
    Ja, det kan du ju klura på!

Min integritet handlar mera om vad jag får ha på mig och slippa ha på mig, samt rätten att slippa bli hånad eller begränsad i det. Min integritet handlar inte om att vilja begränsa andra. Däri skiljer vi oss.
Svar på tråden Tänker du någonsin på vad din rädsla för nakenhet leder till?