• trettioplus

Tänker du någonsin på vad din rädsla för nakenhet leder till?

Det händer något märkligt i det Svenska samhället.
    Det för några decennier sedan så frimodiga landet med frimodiga tankar kring nakenhet och sex har fått klara puritanistiska strömningar. De gör sig gällande lite överallt.
    I fikarum, på insändarsidor, i badhusets omklädningsrum och i politiken ser man dess tentakler sno sig kring individ och allmänhet.

Detta sker (precis som i det stora landet i väster) ironiskt nog i samma andetag som nakenheten och sexualiteten i reklam och annan media sprider sig med rasande takt.
    Samtidigt som ingen längre lyfter ett ögonbryn över flera meter höga reklampelare med nästan nakna kvinnor och män, så förfasas det över personer som går för lättklädda inne i stan.
    I takt med att så gott som varenda människa i någon omfattning konsumerar porr på Internet, så blir någon utkastad ur det politiska partiet för att ha medverkat i en porrfilm.
    Under tiden så gott som varje tv-kanal visar hångel- och sexscener på bästa sändningstid, blir somliga upprörda över att det finns par som hånglar offentligt.
    Personer blir av med jobbet för att de bär fel t-shirt och facebook-kontot måste hållas rent från sexuella anspelningar och dekadenta festbilder för att inte arbetsgivaren eller barnets kompisars  mamma ska få en konstig bild av en.
    Och detta sker samtidigt som vi alla egentligen är medvetna om att vi är sexuella och tidvis fåniga varelser. Ytan vi visar upp blir på något vis viktigare än sanningen. Att överse  med de mänskliga som inte anses perfekt är inte aktuellt.

Vi  föder vi bilden av den perfekta människan. Hon och han ser bra ut. Håret glänser, huden är lagom brunbränd, kroppsbehåringen är bortvaxad, rumpan liten, kroppen tränad, tänderna porslinsfasadsvita.
    Idealet har ett bra arbete, ett fint hem, är en suverän förälder, är lycklig, förverkligar sig själv och kan ta sig i kragen när det är tungt.

I kölvattnet av detta hyckleri ökar pressen. Människorna med ätstörningar blir allt flera. Unga flickor skär sig mer än någonsin. Skönhetsoperationerna ökar. Folk skuldsätter sig allt oftare för att ha de nyaste och bästa prylarna.
    Hora-madonna-komplexet sätter sin boning i individ efter individ.

Tänker du någon gång på vad din rädsla för nakenhet kommer ifrån och resulterar till?
    När du duschar med baddräkten på i  badhuset, klagar över att inte pinnsmala människor döljer fläsket i sommarvärmen eller mammor som ammar offentligt, slutar att bada med dina barn och tycker att nudiststränder är olämpliga för barnfamiljer,
    tänker du på att du gömmer den riktiga människans utseende, till förmån för det retuscherade idealet?

Funderar du någonsin kring att den bild du vill förmedla om dig kanske skulle kunna fungera som motvikt till alla dessa ideal, om du inte putsade på den så hårt?
    Och att alla dessa personer som inte är supertränade, skitsnygga, rätt klädda är precis det vårt samhälle behöver för att vi ska våga vara människor?

Jag saknar sjuttiotalets avslappnade bröst i solblekt bikiniöverdel medan man klipper gräset i villaträdgården.
    Jag vill ha tillbaka det unisexa bastubadandet med blekfeta män och kvinnor som svettas tillsammans.
    Jag ser med med ett vemodigt leende tillbaka på den tid då svenskarna spelade in gladporr och sexualitet gärna fick vara humoristiskt och lättsamt.
    Och tiden före självhjälpsböckerna...
    kanske var vi rent av lyckligare då?

Vi behöver den där motvikten till perfektion på alla plan. För ingen av oss är perfekt och vår strävan dit leder mera till lidande än glädje.

• Svar på tråden Tänker du någonsin på vad din rädsla för nakenhet leder till?
  • Sarah f
    trettioplus skrev 2011-04-06 17:23:23 följande:
    Man behöver inte känna igen det från personlig vinkel för att förstå att det är ett problem.

Jag förstår att det kan vara ett problem att folk bygger "perfekta fasader" mot varandra, även utan att ha upplevt det över facebook själv.
    Du tycker ärligt inte att det är obehagligt att sitta lutad mot ett konstlädersäte en varm sommardag där någon med bar rygg suttit och lämnat svettavtryck?
    Verför tror du kläder bara handlar om visuella intryck? Du ser inget praktiskt i att bära en barriär mot omgivningen, du kan bara se att man förvägrar andra synintryck?
  • trettioplus
    Sarah f skrev 2011-04-06 21:11:37 följande:
    Du tycker ärligt inte att det är obehagligt att sitta lutad mot ett konstlädersäte en varm sommardag där någon med bar rygg suttit och lämnat svettavtryck?
    Verför tror du kläder bara handlar om visuella intryck? Du ser inget praktiskt i att bära en barriär mot omgivningen, du kan bara se att man förvägrar andra synintryck?
    Jag kan inte komma på ett enda ställe som har konstlädersäten idag och  nej, jag har aldrig varit med om att det har hänt heller.
    För övrigt förespråkar jag mera avkläddhet, inte hänsynslöshet.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Tygtiiger
    trettioplus skrev 2011-04-06 22:03:07 följande:
    Jag kan inte komma på ett enda ställe som har konstlädersäten idag och  nej, jag har aldrig varit med om att det har hänt heller.
    För övrigt förespråkar jag mera avkläddhet, inte hänsynslöshet.
    Fast jag fattar fortfarande inte varför jag ska klä av mig för att du ska känna dig mer bekväm. Kan inte lika gärna du klä på dig för att JAG ska känna mig mer bekväm?

Jag är ändå inte påfallande pryd. Jag duschar och bastar självklart naken i simhallen, har bikini på stranden, går i shorts och linne på stan när vädret så påkallar och känner absolut inget behov av att visa mig naken inför någon annan än min närmaste familj. Inte lider jag av att inte se andras intima kroppsdelar regelbundet heller.

För ärligt talat: VEM kan lida av illusionen att alla andra är perfekt reklam- och porrsnygga hela tiden? Då måste man ju gå med huvudet i en hink. Så fort jag går ut ser jag alla andra omkring mig, trötta, bleka, halvfeta, magra, rynkiga, lutande, stressade, VANLIGA människor. Det är inte så att man kan dölja att man har en valk runt midjan bara för att man har ett par jeans utanpå. Varför skulle jag bli mer bekväm med min kropp om de andra omkring mig var nakna?
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Dr Mupp

Eftersom jag jobbar med att ta av mig naken inför folk så misstänker jag att min rädsla för nakenhet är obefintlig. Verkar förövrigt gälla mina två yngsta barn som senast idag rantade runt helt näck i omklädningsrumet på badhuset. Ett omklädningsrum som delas av båda könen.

• Sarah f
    Tygtiiger skrev 2011-04-06 22:13:23 följande:
    Fast jag fattar fortfarande inte varför jag ska klä av mig för att du ska känna dig mer bekväm. Kan inte lika gärna du klä på dig för att JAG ska känna mig mer bekväm?

Jag är ändå inte påfallande pryd. Jag duschar och bastar självklart naken i simhallen, har bikini på stranden, går i shorts och linne på stan när vädret så påkallar och känner absolut inget behov av att visa mig naken inför någon annan än min närmaste familj. Inte lider jag av att inte se andras intima kroppsdelar regelbundet heller.

För ärligt talat: VEM kan lida av illusionen att alla andra är perfekt reklam- och porrsnygga hela tiden? Då måste man ju gå med huvudet i en hink. Så fort jag går ut ser jag alla andra omkring mig, trötta, bleka, halvfeta, magra, rynkiga, lutande, stressade, VANLIGA människor. Det är inte så att man kan dölja att man har en valk runt midjan bara för att man har ett par jeans utanpå. Varför skulle jag bli mer bekväm med min kropp om de andra omkring mig var nakna?
    Åh, tygtiger vad jag gillar det su skriver.
  • Sarah f
    Sarah f skrev 2011-04-06 21:11:37 följande:
    Det är ännu äckligare mot plysch, men inte lika synligt. Tänk tunnelbanesäten.
  • trettioplus
    Tygtiiger skrev 2011-04-06 22:13:23 följande:

Det är inte för att JAG ska känna mig mera bekväm, utan för att samhället är inne i en våg där prydhet och utseendefixering råder.

Om du kollar upp hur många individer det är som mår dåligt av det sociala trycket att försöka vara perfekt och efterlikna ideal som inte ens existerar, så ser du att folk lider.

Det går att dölja otroligt mycket med kläder och modet går i stor del ut på att trolla fram och trolla bort mer eller mindre önskvärda delar.
  • Tygtiiger
    trettioplus skrev 2011-04-07 07:46:27 följande:
    Det är inte för att JAG ska känna mig mera bekväm, utan för att samhället är inne i en våg där prydhet och utseendefixering råder.

Om du kollar upp hur många individer det är som mår dåligt av det sociala trycket att försöka vara perfekt och efterlikna ideal som inte ens existerar, så ser du att folk lider.

Det går att dölja otroligt mycket med kläder och modet går i stor del ut på att trolla fram och trolla bort mer eller mindre önskvärda delar.
    Fast utseendefixeringen försvinner inte med kläderna. Om vi ska gå nakna blir det bara ÄNNU tydligare vilka som kan och inte kan uppfylla normerna. Ledsenheten sitter inuti, inte på kläderna. Med kläder på kan man dölja sina skavanker (istället för att hetsträna bort dem) och dessutom uttrycka klasstillhörighet, ideologisk hemvist och en massa annat kul.

Min egen utseendehets försvann till stora delar när jag blev sjuk i en reumatisk sjukdom (en sådan man blir frisk ifrån!) för några år sedan. Plötsligt kunde jag bara gå sakta eller med kryckor, behövde sprutor i flera leder, mediciner dagligen i ett par år - och min rumpa försvann (min fina rumpa som jag alltid gillat!!), mina lår blev plötsligt modellsmala, knäna svullnade upp till handbollsstorlek och jag kunde inte ta mig upp själv från golvet om jag hamnade på mage. Fult, opraktiskt och obekvämt var det. Efter det är jag mindre nojig över hur jag ser ut - det är en så enorm glädje att jag FUNGERAR. Det skiftet skedde inuti mig, inte tack vare att andra näckade för att visa sina skavanker.

Självklart är jag också fåfäng. Jag tränar, försöker att inte överäta glass för jag vill inte bli fet, varken av estetiska eller medicinska skäl (då kommer jag att få diabetes så nej tack), jag sminkar mig och färgar håret för att jag inte gillar det gråa (jag är också trettio +, nämligen). Inte tycker jag att det är fint nu när jag är gravid heller, och suckar över att mina bröst nog aldrig blir så där snygga som de var innan - men det finns dyra, fina, bekväma underkläder att kompensera med och det är ju ROLIGT!

Om vårt samhälle är mer utseendefixerat nu (och jag måste ifrågasätta om det verkligen ÄR det, jämfört med 70-talet ja, absolut, men om du jämför med 80-talet tex?) så är det snarare det vi ska angripa - vi kanske ska försöka starta en politisk medvetenhet bland medelklassen så de får något annat att tänka på än nya kök och plattare magar? Don't diet, start a riot?
    Krupke, we've got problems of our own!
  • trettioplus
    Tygtiiger skrev 2011-04-07 08:14:55 följande:
    Fast utseendefixeringen försvinner inte med kläderna. Om vi ska gå nakna blir det bara ÄNNU tydligare vilka som kan och inte kan uppfylla normerna. Ledsenheten sitter inuti, inte på kläderna. Med kläder på kan man dölja sina skavanker (istället för att hetsträna bort dem) och dessutom uttrycka klasstillhörighet, ideologisk hemvist och en massa annat kul.
    Nej, den kommer inte att försvinna, men det är tydligt att personer som ugåtts mycket med människor som varit naturliga i sin nakenhet i regel har en bekvämare inställning till sin kropp än andra.
    Och detta även om de inte är nära idealen själva.

Och ja - folk är betydligt mera utseendefixerade nu än på åttiotalet. Man var utseendefixerad då också, men det var på ett annat sätt och på ett annat plan. Kikar man i tidningar från den tiden så har folk förvisso helt vansinniga frisyrer, men de ser också ut som folk faktiskt gör. Det är innan den tiden man kunde modellera om folk med datorer.
  • Sarah f
    trettioplus skrev 2011-04-07 08:20:26 följande:
    Nej, den kommer inte att försvinna, men det är tydligt att personer som ugåtts mycket med människor som varit naturliga i sin nakenhet i regel har en bekvämare inställning till sin kropp än andra.
    Och detta även om de inte är nära idealen själva.

Och ja - folk är betydligt mera utseendefixerade nu än på åttiotalet. Man var utseendefixerad då också, men det var på ett annat sätt och på ett annat plan. Kikar man i tidningar från den tiden så har folk förvisso helt vansinniga frisyrer, men de ser också ut som folk faktiskt gör. Det är innan den tiden man kunde modellera om folk med datorer.
    Att modellera om folk med datorer är nutidens konst. Tror du kvinnorna på Reubens tid kände igen sig i målningarna? Egyptiska kvinnor gick med sidan riktad fram?
    Att vissa ideal råder är inte nytt, det ligger i människans natur att söka generella ideal men de yttrar sig på nya sätt. På artonhundratalet låg unga kvinnor till sängs i "hysteri" nu är det andra yttringar på stress i samhället.

Sen är det orimligt att på våra breddgrader ha ett "naturligt" förhållningssätt till nakenhet som du beskriver. Söderhavsromantiken verkar blomstra i din fantasi, däremot.
Svar på tråden Tänker du någonsin på vad din rädsla för nakenhet leder till?