• trettioplus

Tänker du någonsin på vad din rädsla för nakenhet leder till?

Det händer något märkligt i det Svenska samhället.
    Det för några decennier sedan så frimodiga landet med frimodiga tankar kring nakenhet och sex har fått klara puritanistiska strömningar. De gör sig gällande lite överallt.
    I fikarum, på insändarsidor, i badhusets omklädningsrum och i politiken ser man dess tentakler sno sig kring individ och allmänhet.

Detta sker (precis som i det stora landet i väster) ironiskt nog i samma andetag som nakenheten och sexualiteten i reklam och annan media sprider sig med rasande takt.
    Samtidigt som ingen längre lyfter ett ögonbryn över flera meter höga reklampelare med nästan nakna kvinnor och män, så förfasas det över personer som går för lättklädda inne i stan.
    I takt med att så gott som varenda människa i någon omfattning konsumerar porr på Internet, så blir någon utkastad ur det politiska partiet för att ha medverkat i en porrfilm.
    Under tiden så gott som varje tv-kanal visar hångel- och sexscener på bästa sändningstid, blir somliga upprörda över att det finns par som hånglar offentligt.
    Personer blir av med jobbet för att de bär fel t-shirt och facebook-kontot måste hållas rent från sexuella anspelningar och dekadenta festbilder för att inte arbetsgivaren eller barnets kompisars  mamma ska få en konstig bild av en.
    Och detta sker samtidigt som vi alla egentligen är medvetna om att vi är sexuella och tidvis fåniga varelser. Ytan vi visar upp blir på något vis viktigare än sanningen. Att överse  med de mänskliga som inte anses perfekt är inte aktuellt.

Vi  föder vi bilden av den perfekta människan. Hon och han ser bra ut. Håret glänser, huden är lagom brunbränd, kroppsbehåringen är bortvaxad, rumpan liten, kroppen tränad, tänderna porslinsfasadsvita.
    Idealet har ett bra arbete, ett fint hem, är en suverän förälder, är lycklig, förverkligar sig själv och kan ta sig i kragen när det är tungt.

I kölvattnet av detta hyckleri ökar pressen. Människorna med ätstörningar blir allt flera. Unga flickor skär sig mer än någonsin. Skönhetsoperationerna ökar. Folk skuldsätter sig allt oftare för att ha de nyaste och bästa prylarna.
    Hora-madonna-komplexet sätter sin boning i individ efter individ.

Tänker du någon gång på vad din rädsla för nakenhet kommer ifrån och resulterar till?
    När du duschar med baddräkten på i  badhuset, klagar över att inte pinnsmala människor döljer fläsket i sommarvärmen eller mammor som ammar offentligt, slutar att bada med dina barn och tycker att nudiststränder är olämpliga för barnfamiljer,
    tänker du på att du gömmer den riktiga människans utseende, till förmån för det retuscherade idealet?

Funderar du någonsin kring att den bild du vill förmedla om dig kanske skulle kunna fungera som motvikt till alla dessa ideal, om du inte putsade på den så hårt?
    Och att alla dessa personer som inte är supertränade, skitsnygga, rätt klädda är precis det vårt samhälle behöver för att vi ska våga vara människor?

Jag saknar sjuttiotalets avslappnade bröst i solblekt bikiniöverdel medan man klipper gräset i villaträdgården.
    Jag vill ha tillbaka det unisexa bastubadandet med blekfeta män och kvinnor som svettas tillsammans.
    Jag ser med med ett vemodigt leende tillbaka på den tid då svenskarna spelade in gladporr och sexualitet gärna fick vara humoristiskt och lättsamt.
    Och tiden före självhjälpsböckerna...
    kanske var vi rent av lyckligare då?

Vi behöver den där motvikten till perfektion på alla plan. För ingen av oss är perfekt och vår strävan dit leder mera till lidande än glädje.

• Svar på tråden Tänker du någonsin på vad din rädsla för nakenhet leder till?
  • dukat

Det kommer ju alltid att finnas människor som har olika åsikter om det nu gäller detta ämne,politik,mat eller ngt annat Det ligger i sakens natur. Men jag menar att dom allra flesta uppskattar frihet.Frihet att välja är ett exempel.Jag tycker liksom TS att vi har förlorat friheten att kunna vara  på ett naturligt,okonstlad och icke erotiskt sätt..Detta är en förlust som inskränker många människors fria val.Förr var det naturligt att ungar sprang nakna på stranden Nu ska en 3 åring ha bikini och med överdel till på köpet.Förutom att det inte tjänar någonting till så pressas ju barnfamiljer ekonomi ytterligare .Sedan kan man ju undra varför det just i Sverige har blivit så här I tyskland är synsättet helt annorlunda.Där har ungarna i Grundschule forfarande gemensamma omklädningsrum precis som vi hade på 7o talet. och det är i Tyskland fullständigt självklart att vara naken i bastun och männ,kvinnor,barn tillsammans.
    Så jag hoppas ju på en attitydförändring så att man som kvinna ska kunna klä av sej det som man känner för utan att  en massa karlar ska glo på en som nån slags sexobjekt

• Sarah f
    trettioplus skrev 2011-04-11 08:25:45 följande:
    Jag upplever den mycket tydlig, vilket personer som var vuxna "då det begav sig" också gärna intygar. Just ditt sätt att se på saken är rätt signifikant för det jag menar.
    Och jag menar att din inställning bara bevisar att problemet inte är överhängande. Du beklagar att människor inte känner sig bekväma av/halvklädda, trots att hela sverige är mer eller mindre nakna när solen kommer. Vi ser tjocka, smala, fula , snygga överallt. Om pojkar bara ser nakna kvinnor på porrsidor, beror det på att de inte går utanför dörren. Lös det problemet i stället.
  • trettioplus
    Sarah f skrev 2011-04-11 14:26:24 följande:
    Och jag menar att din inställning bara bevisar att problemet inte är överhängande. Du beklagar att människor inte känner sig bekväma av/halvklädda, trots att hela sverige är mer eller mindre nakna när solen kommer. Vi ser tjocka, smala, fula , snygga överallt. Om pojkar bara ser nakna kvinnor på porrsidor, beror det på att de inte går utanför dörren. Lös det problemet i stället.
    Nej, svensken är inte "mer eller mindre naken" när solen kommer.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Sarah f
    trettioplus skrev 2011-04-11 15:27:17 följande:
    Nej, svensken är inte "mer eller mindre naken" när solen kommer.
    Har du aldrig varit ute bland folk när solen tittar fram? Människor från riktigt varma länder reagerar och undrar i fall vi är heltokiga som tar av oss så fort det blir lite sol?! Din tanke är säkert jättegullig, men den behandlar knappast verkligheten. Att unga killar FÖREDRAR att titta på retuscherade modeller kan vi nog inte göra något åt, det finns ingen brist på vanliga kroppar här i världen. Människor tycker om skönhet och ibland förvrids idealen, men det är knappast nytt.
  • trettioplus
    Sarah f skrev 2011-04-11 16:26:12 följande:
    Har du aldrig varit ute bland folk när solen tittar fram? Människor från riktigt varma länder reagerar och undrar i fall vi är heltokiga som tar av oss så fort det blir lite sol?! Din tanke är säkert jättegullig, men den behandlar knappast verkligheten. Att unga killar FÖREDRAR att titta på retuscherade modeller kan vi nog inte göra något åt, det finns ingen brist på vanliga kroppar här i världen. Människor tycker om skönhet och ibland förvrids idealen, men det är knappast nytt.
    Inställningen är helt annorlunda nu än tidigare. Och ditt resonemang är signifikant för det jag vänder mig emot, så det du skriver här fungerar som bra exempel.
  • Sarah f
    trettioplus skrev 2011-04-11 16:31:52 följande:
    Inställningen är helt annorlunda nu än tidigare. Och ditt resonemang är signifikant för det jag vänder mig emot, så det du skriver här fungerar som bra exempel.
    Var menar du att det saknas avklädda människor? Jag skulle gärna vilja veta det. Är det fler som läser detta som tycker att folk klär på sig för mycket, och i så fall vid vilka tillfällen? Vad vore önskvärt att man hade på sig/inte hade på sig?

Du generaliserar problemet som mitt resonemang, på vilket sätt?
  • trettioplus

Jag orkar inte precisera närmare än jag gjort i den här tråden redan. Det blir bara rundgång. Allt som finns att veta står här redan.

• Sarah f
    trettioplus skrev 2011-04-11 19:30:18 följande:
    Jag orkar inte precisera närmare än jag gjort i den här tråden redan. Det blir bara rundgång. Allt som finns att veta står här redan.
    Snyggt...
  • Tygtiiger

Nå, jag får hålla med Sarah. Jag tycker inte att folk klär av sig för lite. Jag har inga problem med min egen nakenhet eller frånvaro av nakenhet. Jag tycker det är trevligt att själv välja när jag ska vara naken och påklädd och i vilket sällskap jag klär av mig - jag vill faktiskt begränsa det till en ganska utvald skara.

Sedan ÄR jag rätt bekväm i min egen kropp. Jag har liksom inga problem med att klä av mig på badhuset när jag ska duscha eller basta, jag har tillbringat mina tonår i sammanhang där man regelbundet byter om bland många andra, både killar och tjejer, läst tio år på universitet och varit rätt ordentligt engagerad i studentlivet inkl de avklädda delarna av det och jobbar inom vården där jag regelbundet exponeras för nakna kroppar och tycker det är jätteskönt att på min fritid se påklädda människor istället.

Så jag förstår inte. Jag trivs. Jag känner inget behov av att klä av mig mer eller se andra näcka mer. Jag är inte det minsta rädd för nakenhet - jag tycker bara om kläder bättre (ungefär som om jag skulle anklagas för att vara homofob bara för att jag är gift med någon av motsatt kön).

Om DU önskar att du fick gå mer avklädd i tillvaron, varför ska då JAG klä av mig? Varför ligger inte det ansvaret på dig? Hur kan det vara mitt ansvar att se till att du får gå naken? Jag bryr mig faktiskt inte särskilt när jag ser andra som har mindre kläder på sig än jag själv. Ibland tycker jag det är fult, men det finns många klädstilar som jag tycker är fula som jag ändå inte vill förbjuda eller ens lyfter på ögonbrynen åt.

Krupke, we've got problems of our own!
  • trettioplus
    Tygtiiger skrev 2011-04-12 17:17:28 följande:

Om DU önskar att du fick gå mer avklädd i tillvaron, varför ska då JAG klä av mig? Varför ligger inte det ansvaret på dig? Hur kan det vara mitt ansvar att se till att du får gå naken? Jag bryr mig faktiskt inte särskilt när jag ser andra som har mindre kläder på sig än jag själv. Ibland tycker jag det är fult, men det finns många klädstilar som jag tycker är fula som jag ändå inte vill förbjuda eller ens lyfter på ögonbrynen åt.

Hur många gånger tycker du det är lämpligt att dementera samma sak?

Jag vill inte bestämma åt någon annan att ta på eller av sig kläderna, men jag skulle väldigt gärna ha tyst på de krafter som styr detta åt folk.
    Det har på många håll blivit signifikant med hänsyn att ta på sig kläder i vissa sammanhang där man inte borde behöva. Jag anser snarare att det är hänsynslöst att förvänta sig eller påtala att folk bör klä på sig.
Svar på tråden Tänker du någonsin på vad din rädsla för nakenhet leder till?