• trettioplus

Tänker du någonsin på vad din rädsla för nakenhet leder till?

Det händer något märkligt i det Svenska samhället.
    Det för några decennier sedan så frimodiga landet med frimodiga tankar kring nakenhet och sex har fått klara puritanistiska strömningar. De gör sig gällande lite överallt.
    I fikarum, på insändarsidor, i badhusets omklädningsrum och i politiken ser man dess tentakler sno sig kring individ och allmänhet.

Detta sker (precis som i det stora landet i väster) ironiskt nog i samma andetag som nakenheten och sexualiteten i reklam och annan media sprider sig med rasande takt.
    Samtidigt som ingen längre lyfter ett ögonbryn över flera meter höga reklampelare med nästan nakna kvinnor och män, så förfasas det över personer som går för lättklädda inne i stan.
    I takt med att så gott som varenda människa i någon omfattning konsumerar porr på Internet, så blir någon utkastad ur det politiska partiet för att ha medverkat i en porrfilm.
    Under tiden så gott som varje tv-kanal visar hångel- och sexscener på bästa sändningstid, blir somliga upprörda över att det finns par som hånglar offentligt.
    Personer blir av med jobbet för att de bär fel t-shirt och facebook-kontot måste hållas rent från sexuella anspelningar och dekadenta festbilder för att inte arbetsgivaren eller barnets kompisars  mamma ska få en konstig bild av en.
    Och detta sker samtidigt som vi alla egentligen är medvetna om att vi är sexuella och tidvis fåniga varelser. Ytan vi visar upp blir på något vis viktigare än sanningen. Att överse  med de mänskliga som inte anses perfekt är inte aktuellt.

Vi  föder vi bilden av den perfekta människan. Hon och han ser bra ut. Håret glänser, huden är lagom brunbränd, kroppsbehåringen är bortvaxad, rumpan liten, kroppen tränad, tänderna porslinsfasadsvita.
    Idealet har ett bra arbete, ett fint hem, är en suverän förälder, är lycklig, förverkligar sig själv och kan ta sig i kragen när det är tungt.

I kölvattnet av detta hyckleri ökar pressen. Människorna med ätstörningar blir allt flera. Unga flickor skär sig mer än någonsin. Skönhetsoperationerna ökar. Folk skuldsätter sig allt oftare för att ha de nyaste och bästa prylarna.
    Hora-madonna-komplexet sätter sin boning i individ efter individ.

Tänker du någon gång på vad din rädsla för nakenhet kommer ifrån och resulterar till?
    När du duschar med baddräkten på i  badhuset, klagar över att inte pinnsmala människor döljer fläsket i sommarvärmen eller mammor som ammar offentligt, slutar att bada med dina barn och tycker att nudiststränder är olämpliga för barnfamiljer,
    tänker du på att du gömmer den riktiga människans utseende, till förmån för det retuscherade idealet?

Funderar du någonsin kring att den bild du vill förmedla om dig kanske skulle kunna fungera som motvikt till alla dessa ideal, om du inte putsade på den så hårt?
    Och att alla dessa personer som inte är supertränade, skitsnygga, rätt klädda är precis det vårt samhälle behöver för att vi ska våga vara människor?

Jag saknar sjuttiotalets avslappnade bröst i solblekt bikiniöverdel medan man klipper gräset i villaträdgården.
    Jag vill ha tillbaka det unisexa bastubadandet med blekfeta män och kvinnor som svettas tillsammans.
    Jag ser med med ett vemodigt leende tillbaka på den tid då svenskarna spelade in gladporr och sexualitet gärna fick vara humoristiskt och lättsamt.
    Och tiden före självhjälpsböckerna...
    kanske var vi rent av lyckligare då?

Vi behöver den där motvikten till perfektion på alla plan. För ingen av oss är perfekt och vår strävan dit leder mera till lidande än glädje.

• Svar på tråden Tänker du någonsin på vad din rädsla för nakenhet leder till?
  • Sarah f

Jag tycker TS ska göra nåt kreativt och börja producera porr och reklam med riktiga människor i. En motrörelse till idealen. Då kan TS angripa problemen där de finns!

• trettioplus
    Sarah f skrev 2011-04-06 14:35:39 följande:
    Den var låg från början. Eftersom vi inte bor på savannen behöver vi kläder. Till och med på savannen skyddar man sig från insekter och stark hetta.

Man behöver inte vara rädd för nakenhet för att inte vilja dela nakenhet med okända människor. Min nakna kropp är inte till allmänhetens nyttjande, visuellt eller annars. Precis som att jag (med flera andra) inte vill dela åsynen av din nakna kropp när jag äter, softar eller handlar. Har du problem med porr, utveckla porr med vanligt folk. Det finns förvisso redan, men du verkar inte nöjd.
    Jag  känner att jag inte orkar bemöta inlägg som ligger så långt ifrån trådens syfte och formulering. Det känns tråkigt att nivån så ofta hamnar i de här regionerna när man försöker prata om nakenhet tycker jag.

När vi passerat ner till härskartekniker och annan typ av oärlig argumentation finner inte jag det roligt längre.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • trettioplus
    piixelslyna skrev 2011-04-06 14:37:18 följande:
    Men sociala koder tar ju form av en anledning, sen att de alltid förändras och justeras är en sak. Men just nu är det såhär. För att majoriteten antagligen tycker att det ska vara så. Annars borde vi ha stött på protester för längesen. 

Jag kan tänka mig att det inte är speciellt många som känner för att gå nakna mitt i smällkalla vintern. Inte heller under sommarmånaderna, för att man som människa väljer att visa respekt. Det handlar inte om jag är otrygg i mig själv, det handlar om att jag visar respekt för mina medmänniskor.  
    Det behöver inte vara så att majoriteten nödvändigtvis är för eller emot något för att det ska råda som norm, även om det ofta stämmer. I vilket avseende så spelar det mindre roll, då avsikten med den här diskussionen är att mana till eftertanke om vad ställningstagandena och normerna faktiskt leder till.

Jag tycker inte att ett samhälle bör mäta respekt i klädval eller brist på beklädnad.
  • Sarah f
    trettioplus skrev 2011-04-06 15:22:30 följande:
    Jag tycker inte att ett samhälle bör mäta respekt i klädval eller brist på beklädnad.
    I detta så skiljer du dig från de flesta i dagens samhälle.
    Varför bemöter du inte iden om kreativt, påtagligt arbete med arbete med reklam och porr som avbildar verklighetens människor? Din start handlar ju om ideal och avsaknad av motbilder, varför inte arbeta fram en "sund" motbild? Varför ska vanliga människor på gatan arbeta mot fantasibilder i hur de ser ut?  Angrip reklam med motreklam, blanda inte ihop retuscherade bilder med folk på gatan.
  • piixelslyna
    trettioplus skrev 2011-04-06 15:22:30 följande:
    Det behöver inte vara så att majoriteten nödvändigtvis är för eller emot något för att det ska råda som norm, även om det ofta stämmer. I vilket avseende så spelar det mindre roll, då avsikten med den här diskussionen är att mana till eftertanke om vad ställningstagandena och normerna faktiskt leder till.

Jag förstår ditt syfte med tråden. 

"Jag saknar sjuttiotalets avslappnade bröst i solblekt bikiniöverdel medan man klipper gräset i villaträdgården. 
    Jag vill ha tillbaka det unisexa bastubadandet med blekfeta män och kvinnor som svettas tillsammans.
    Jag ser med med ett vemodigt leende tillbaka på den tid då svenskarna spelade in gladporr och sexualitet gärna fick vara humoristiskt och lättsamt.
    Och tiden före självhjälpsböckerna...
    kanske var vi rent av lyckligare då?"

Du har aldrig funderat över att samhället utvecklas, internet kom för att stanna (nej, det var tydligen inte bara en fluga!) vi matas med information vart vi än vänder oss. Det handlar inte längre om "bara oss".  Bastubadandet finns fortfarande kvar lite överallt. Tiden före självhjälpsböckerna. Jo visst, men jag slår vad om att folk behövde hjälp, var olyckliga, hade ätstörningar redan på det glada sjuttiotalet.  
  • SolOchSnö

Jag tycker att du har en poäng TS! I och för skulle jag inte heller vilja bli klämd mellan svettiga kroppar på tunnelbanan som någon skrev men i det fallet är kläderna snarast ett skydd för att jag inte ska bli indränkt i deras svett. Svettlukten är ju lika äcklig även om personen har kläder på sig och så länge som jag slipper ha kroppskontakt med någon så har jag inga problem med hur de klär sig eller inte klär sig.

Jag är helt för ett ideal som på 70-talet, alltså mer avspänt förhållande till kroppen. Det var ganska nytt då men något hände under 80-90-talen och nu är vi här med ett supertrimmat, helst retuscherat ideal.

Men jag kommer att tänka på scenen i filmen Tillsammans när kollektivet har stormöte och en av tjejerna står med naket underliv. Alla ska vara så väldigt avslappnade men till sist ryter hennes ex att han kan inte tänka när hon står där och visar hela härligheten. En av de andra säger till henne att ta på sig en kjol "det är ju faktiskt ett kök".

En annan kulturhändelse var en stå upp-komiker som pratade om alla snygga tjejer nuförtiden (sent 90-tal) som gymmar och rakar och fixar sina kroppar. När han var ung på 70-talet så fick man "hälla på samarin och se var det  bubblade". Rätt sexistiskt men intressant.

• QueenK

Jag tycker att du TS har skrivit väldigt bra inlägg i tråden och jag håller med dig. Det är tråkigt att diskussioner oftast hamnar på sandlådenivå här på Fl. Detta är ett viktigt ämne som behöver diskuteras.

Jag tolkar problemet djupare än just frågan om hurvida vi ska vara nakna eller påklädda. Det handlar om idealen i samhället. Finns det verkligen någon som inte inser vilket stort problem vi har, inte bara i vårt samhälle i Sverige, utan världen över när det gäller de rådande idealen?

Idag går vi till plastikkirurgen en snabbis över lunchen som ett exempel och precis som TS skriver så matas vi konstant med helt overkliga ideal via media. Ideal som är omöjliga att uppnå. Vi lär oss att skämmas för det naturliga, för oss själva. Vi ska ständigt må dåligt över hur vi ser ut. Ytan är det viktigaste. Otroligt många människor har som dröm att få plastikoperera sig. Är det inte fler som ser problemet?

Media är hjärntvätt. Det krävs inte mycket intelligens att inse det. Jag fick till och med lära mig det på gymnasiet mer ingående (marknadsföring). Medias syfte ÄR att påverka människor. Jag tycker att de har lyckats väldigt bra..

Varför ska vi ens ha ideal överhuvudtaget? Var enda människa på vår planet är unik. Varför sträva efter att se likadana ut till sådan längd att vi plastikopererar oss, svälter oss, gör allt för att dölja våra "skavanker", klär oss likadant och gråter oss till söms för att vi inte anser oss duga precis som vi är?

"Vi föds som orginal men dör som kopior". 

Knowledge comes from others, wisdom from within
  • SolOchSnö
    piixelslyna skrev 2011-04-06 15:37:48 följande:
    Tiden före självhjälpsböckerna. Jo visst, men jag slår vad om att folk behövde hjälp, var olyckliga, hade ätstörningar redan på det glada sjuttiotalet.  
    Den psykiska ohälsan ökar hela tiden bland ungdomar, det kan ingen förneka.

Frågan är om det beror på idealen eller om det beror på att vi tillbringar allt mindre tid tillsammans eller om det beror på att skolklasserna blir större och stressigare eller något annat...
  • trettioplus
    piixelslyna skrev 2011-04-06 15:37:48 följande:
    Du har aldrig funderat över att samhället utvecklas, internet kom för att stanna (nej, det var tydligen inte bara en fluga!) vi matas med information vart vi än vänder oss. Det handlar inte längre om "bara oss".  Bastubadandet finns fortfarande kvar lite överallt. Tiden före självhjälpsböckerna. Jo visst, men jag slår vad om att folk behövde hjälp, var olyckliga, hade ätstörningar redan på det glada sjuttiotalet.  
    Ja, samhället förändras, men det är vi som befinner oss i det som har möjlighet att styra det. Och den utveckling vi har just nu tillhör inte en sådan som jag vill ska fortgå.
    Dete här med nakenhet och prydhet går i cykler dessutom.

Visst mådde folk dåligt även tidigare, men så länge man undersökt så har unga tjejer och killar har mått så dåligt över sina utseenden som nu.
  • Esther M

Du har en poäng ts.

Jag var nyligen på hamam i ett islamiskt land och upplevde något fantastiskt. Först vara jag, som de andra turisterna, obekväm inför att vara avklädd och senare också i princip naken (bara trosor) under skrubbningen.

Under tiden jag var där förändrades den känslan till något jag aldruig tidigare upplevt; en total avsexualisering där ingen av kvinnorna i rummet gav varandra värderande blickar eller verkade blygas över sig själva eller kropparnas eventuella fel. Det var som att plötsligt slippa alla de där kraven, uttalade och outtalade, på hur man ska se ut och hru man bedöms av andra.

Det var samhörighet mellan kvinnor, enbart som människor, som jag antagligen måste lämna landet för att uppleva igen.

Svar på tråden Tänker du någonsin på vad din rädsla för nakenhet leder till?