• trettioplus

Tänker du någonsin på vad din rädsla för nakenhet leder till?

Det händer något märkligt i det Svenska samhället.
    Det för några decennier sedan så frimodiga landet med frimodiga tankar kring nakenhet och sex har fått klara puritanistiska strömningar. De gör sig gällande lite överallt.
    I fikarum, på insändarsidor, i badhusets omklädningsrum och i politiken ser man dess tentakler sno sig kring individ och allmänhet.

Detta sker (precis som i det stora landet i väster) ironiskt nog i samma andetag som nakenheten och sexualiteten i reklam och annan media sprider sig med rasande takt.
    Samtidigt som ingen längre lyfter ett ögonbryn över flera meter höga reklampelare med nästan nakna kvinnor och män, så förfasas det över personer som går för lättklädda inne i stan.
    I takt med att så gott som varenda människa i någon omfattning konsumerar porr på Internet, så blir någon utkastad ur det politiska partiet för att ha medverkat i en porrfilm.
    Under tiden så gott som varje tv-kanal visar hångel- och sexscener på bästa sändningstid, blir somliga upprörda över att det finns par som hånglar offentligt.
    Personer blir av med jobbet för att de bär fel t-shirt och facebook-kontot måste hållas rent från sexuella anspelningar och dekadenta festbilder för att inte arbetsgivaren eller barnets kompisars  mamma ska få en konstig bild av en.
    Och detta sker samtidigt som vi alla egentligen är medvetna om att vi är sexuella och tidvis fåniga varelser. Ytan vi visar upp blir på något vis viktigare än sanningen. Att överse  med de mänskliga som inte anses perfekt är inte aktuellt.

Vi  föder vi bilden av den perfekta människan. Hon och han ser bra ut. Håret glänser, huden är lagom brunbränd, kroppsbehåringen är bortvaxad, rumpan liten, kroppen tränad, tänderna porslinsfasadsvita.
    Idealet har ett bra arbete, ett fint hem, är en suverän förälder, är lycklig, förverkligar sig själv och kan ta sig i kragen när det är tungt.

I kölvattnet av detta hyckleri ökar pressen. Människorna med ätstörningar blir allt flera. Unga flickor skär sig mer än någonsin. Skönhetsoperationerna ökar. Folk skuldsätter sig allt oftare för att ha de nyaste och bästa prylarna.
    Hora-madonna-komplexet sätter sin boning i individ efter individ.

Tänker du någon gång på vad din rädsla för nakenhet kommer ifrån och resulterar till?
    När du duschar med baddräkten på i  badhuset, klagar över att inte pinnsmala människor döljer fläsket i sommarvärmen eller mammor som ammar offentligt, slutar att bada med dina barn och tycker att nudiststränder är olämpliga för barnfamiljer,
    tänker du på att du gömmer den riktiga människans utseende, till förmån för det retuscherade idealet?

Funderar du någonsin kring att den bild du vill förmedla om dig kanske skulle kunna fungera som motvikt till alla dessa ideal, om du inte putsade på den så hårt?
    Och att alla dessa personer som inte är supertränade, skitsnygga, rätt klädda är precis det vårt samhälle behöver för att vi ska våga vara människor?

Jag saknar sjuttiotalets avslappnade bröst i solblekt bikiniöverdel medan man klipper gräset i villaträdgården.
    Jag vill ha tillbaka det unisexa bastubadandet med blekfeta män och kvinnor som svettas tillsammans.
    Jag ser med med ett vemodigt leende tillbaka på den tid då svenskarna spelade in gladporr och sexualitet gärna fick vara humoristiskt och lättsamt.
    Och tiden före självhjälpsböckerna...
    kanske var vi rent av lyckligare då?

Vi behöver den där motvikten till perfektion på alla plan. För ingen av oss är perfekt och vår strävan dit leder mera till lidande än glädje.

• Svar på tråden Tänker du någonsin på vad din rädsla för nakenhet leder till?
  • bananflugekärlek

Jag vill inte vara mer naken och jag vill inte se mer nakenhet.

Jag ser dock vad ditt budskap är, och håller med dig, men ser det ändå annorlunda.

Utan kläder kommer ändå de "vackra" idealiska kropparna skapa avund. Med kläder på kan man låtsas om illusionen när det gäller ens egen kropp... För även om idealen försvinner, så gör inte de som ändå har de idealiska proportionerna det.

• trettioplus
    bananflugekärlek skrev 2011-03-16 12:44:28 följande:

Jag ser dock vad ditt budskap är, och håller med dig, men ser det ändå annorlunda.

Utan kläder kommer ändå de "vackra" idealiska kropparna skapa avund. Med kläder på kan man låtsas om illusionen när det gäller ens egen kropp... För även om idealen försvinner, så gör inte de som ändå har de idealiska proportionerna det.
    Det är ju inte så att jag förespråkar nakenhetstvång, men jag ser mycket negativt på just det här med "att man inte vill se mera nakenhet". Mera nakenhet gör att folk får ett helt annat spektra av erfarenheter när det gäller hur folk ser ut. Visst kan man avundas folk med fina kroppar, men man kan också spegla sig i alla dem som faktiskt liknar en själv mera.
    Dessutom blir idealkroppen, med de realistiska kropparna på näthinnan, inte en strävan efter  något som inte ens existerar.
  • Younes
    trettioplus skrev 2011-03-16 12:42:18 följande:
    Jag vet inte om jag tycker det är fint, men det är naturligt. Och vi behöver få se naturliga och olika kroppar som motvikt till det ensidiga idealet vi serveras.

Om man inte vill göra en invit är det väl bara att låta bli att gnida sig. Jag förstår inte problemet.
    Första problemet är att folk faktiskt gör det, gnider sig, utan att det är en invit.  

trettioplus skrev 2011-03-16 12:10:54 följande:
    Sedan anser jag att man får vara sexuellt utmanande också, utan att det ska behöva ses som ett problem.
    Det andra problemet är att du förespråkar det.

Alla vet att väldigt få lever upp till idealen, men har komplex ändå. Att se dessa "fula" kroppar förändrar ingenting.
  • Younes
    bananflugekärlek skrev 2011-03-16 12:44:28 följande:

Håller med
  • trettioplus
    Younes skrev 2011-03-16 12:56:39 följande:
    Första problemet är att folk faktiskt gör det, gnider sig, utan att det är en invit.  

trettioplus skrev 2011-03-16 12:10:54 följande:
    Sedan anser jag att man får vara sexuellt utmanande också, utan att det ska behöva ses som ett problem.
    Det andra problemet är att du förespråkar det.

Alla vet att väldigt få lever upp till idealen, men har komplex ändå. Att se dessa "fula" kroppar förändrar ingenting.
    Märkligt. Det verkar dumt.

Jag förespråkar inte alls att man ska gnida sig mot folk.

För många av oss gör det faktiskt en enorm skillnad att se normala kroppar bland alla perfekta. Det är också viktigt för dem som kan tänkas tända på oss, att inte ha en märklig uppfatning om hur folk ser ut.
  • dukat

Mkt bra skrivet.Jag tror du satt på pränt precis det som så många av oss känner. Man brukar ju säga att utvecklingen går framåt men på just detta område har den ju precis som du skriver gått bakåt.Finns säkert flera skäl till detta.Säkert  spelar IT samhället in där bilder på "perfekta" människor basuneras  ut överallt.Eftersom dom flesta av os då inte ser ut som modellerna i t.ex Elle och Vogue  så väljer man att inte avslöja detta.För vem vill inte vara perfekt. Men varför ska våra kroppar då vara det enda (?) område där vi INTE ska ha biologisk mångfald ngt som vi ju värnar om i alla andra sammanhang ?
    Av ngn anledning har det uppstått en slags pedofilskräck i detta land.Plötsligt tror man det finns pedofiler överallt och varje kille/man  är i princip alltid misstänkt.Detta gör att man  köper bikini tom med överdel till förskolebarn som helst naturligt nog vill springa nakna. Och modefirmorna hakar ju på För plötsligt får man ju flera hundratusen nya kunder till badkläder.Så om man nu präglar in i barn att dom inte får vara nakna hur ska man sen få det ur dom?

TV reklam filmer inte minst från USA  kopplar direkt nakenhet till sexualitet.Så även om man inom familjen försöker framhäva att det finns en naturlig nakenhet som INTE är kopplad till sexualitet så bombarderas vi ju dagligen  med den mediala bilden. " Om en lögn upprepas tillräckligt ofta övergår den till sanning" är ju ett känt psykologiskt knep som demagoger har använt sej av inte minst inom politiken.Och så blir ju effekten här också.Tyvärr.
    Men om vi inte klarar av att frikoppla nakenhet från porr och sexualitet så blir det nog svårt att få en sund utveckling.
    För visst kan det frikopplas.Bara för att vi ser munnen på en person av motsatt kön är ju första tanken att gå fram och kyssa vederbörande. Och på samma sätt ska det naturligtvis vara med hela kroppen.Nakenhet är inte en signal till något annat.
    För att nu vara lite provocerande så tror jag att vi tjejer/kvinnor klara denna distinktion klart bättre än killar/män.
    Killar har inte detta naturligt utan behöver ofta "tränas" . Skulle ngn tjej våga bada naken så samlas ju lätt en skock med dreglande karlar runt henne.Inget trevligt precis. På badanläggninar i Tyskland där nakenbad är vanligt förekommer det inte så sällan att män bara är välkomna i kvinnligt sällskap. Kanske ngt för oss i Sverige oxå?
    Men "träningen" sker nog bäst i hemmet där  nakenhet inom familjen ju borde bara en självklarhet .Genom att från början avdramatisera så kan ju en sundare inställning till nakenhet skapas.Men då måste ALLA hjälpas åt

• trettioplus
    dukat skrev 2011-04-05 11:27:59 följande:
    Bara för att vi ser munnen på en person av motsatt kön är ju första tanken att gå fram och kyssa vederbörande. Och på samma sätt ska det naturligtvis vara med hela kroppen.Nakenhet är inte en signal till något annat.
    Bra poäng!
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Tygtiiger

Jag tillhör de som tycker att de flesta människor är mycket snyggare med kläderna på och föredrar att se dem någorlunda påklädda. (Även i reklamen, faktiskt.) Likaså slipper jag gärna se andra grovhångla, jag är inte särskilt intresserad av andras sexliv.

Nakenhet och halvnakenhet i badhus, på stränder och liknande stör mig inte det minsta. Men i mataffären tycker jag det är störande.

Jag är säkert influerad av att ha arbetat inom vården i tio år och ser inte nakna kroppar som sexuellt laddade, alls. Jag är rätt van vid dem, i alla åldrar och former. Och slipper dem gärna på min fritid.

Krupke, we've got problems of our own!
  • trettioplus
    Tygtiiger skrev 2011-04-05 16:37:50 följande:
    Jag är säkert influerad av att ha arbetat inom vården i tio år och ser inte nakna kroppar som sexuellt laddade, alls. Jag är rätt van vid dem, i alla åldrar och former. Och slipper dem gärna på min fritid.
    Har du funderat på varför det stör dig?
    Egentligen?
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Tygtiiger
    trettioplus skrev 2011-04-05 18:48:12 följande:
    Har du funderat på varför det stör dig?
    Egentligen?
    Ja - det är rent estetiskt. De flesta ser MYCKET bättre ut påklädda. Naket är tämligen ointressant.
    Krupke, we've got problems of our own!
Svar på tråden Tänker du någonsin på vad din rädsla för nakenhet leder till?