• Rakad Apa

Är det okej att säga "negerboll"?

När jag var liten så kallade man alltid chokladbollar/havrebollar för negerbollar, idag så verkar det vara olämpligt vilket jag kan förstå. Vad tycker du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att säga "negerboll"?
  • lilla fru L

I min "sju sorters kakor" receptbok står det negerboll i registret - tycker till och med att det är lite sött :)

• Lussan5
    lilla fru L skrev 2011-03-19 00:41:30 följande:
    I min "sju sorters kakor" receptbok står det negerboll i registret - tycker till och med att det är lite sött :)
  • hedersknyffel
    Lussan5 skrev 2011-03-19 00:36:33 följande:
    Janet Jackson? Var kom hon in i bilden here you you you...
    Du vill ju va´som hon se´ ut som hon....
  • Lussan5
    hedersknyffel skrev 2011-03-19 01:14:00 följande:
    Du vill ju va´som hon se´ ut som hon....
    Va?! Vilket hittepå du kommer dragandes med.
  • Quintus Zebra
    Bergatagen skrev 2011-03-18 21:33:01 följande:
    Tack för ditt svar. Du hänvisar till svar i en tråd på 170 sidor. Det finns inte tid att läsa allt innan man svarar. Ett problem idag är ju att alla i tid och otid känner sig ”kränkta” för dittan och dattan. Det har ju gått inflation i att känna sig ”kränkt”. Jag tror inte det är hållbart i längden. Folk får fan ta och rycka upp sig om de ska bo här i svensk kultur och med vårt språk. Det är för mycket dalt och dadda med vuxa människor.
    Övervägande av de som använder ordet negerboll menar inget illa mot negrer när de använder det. Jag tycker även att de trådar som skapats om detta tema bevisar detta. De som reagerar starkast av ordet negerboll tycks vara svenskar/vita som genom någon sorts missriktad solidaritet (med negrer) vill tillskriva ordet en mer negativ klang än det faktiskt har. Många svarta vittnar om att de fullständigt skiter i detta eller använder ordet neger själva. Vilka krav kan etniska svenskar som känner sig ”kränkta” ställa på andra folk? Ska man även sluta säga; svenne, gringo, white trash, gojim, chicks mm? Eller ska negerbollarna behandlas som en helt isolerad företeelse i samhället? Ytterst sällan ser jag någon av er ”negerrbollsfördömmare” ta upp detta i ett djupare sammanhang där även etniska svenska ska slippa känna sig ”kränkta” på lika grunder. Men det beror kanske på att etniska svenskar inte finns enligt nuvarande lagstiftning?
    Finns det några ord som är kränkande?

Vem är det som skall få bestämma vilka ord som är kränkande?

Tycker du att det är helt okej att gå runt och använda ord som nazist, rasist, tjockis, mongo, idiot, hora, blatte, svenne, horunge, o.s.v. lite hur man vill?

Och dom som tar illa vid sig får helt enkelt ta sig i kragen och inte va så lättkränkta?

Själv förstår jag inte varför rätten att få säga kränkande ord är så viktig, men förklara gärna...
  • TheCoopers
    lilla fru L skrev 2011-03-19 00:41:30 följande:
    Jaha ?
    I'm the me I choose to be ...
  • Elsa Hast

Mina afrikanska kollegor retar mig när jag säger chokladboll. Mina västerländska vänner säger upp bekantskapen om jag yppar ordet negerboll Det är sannerligen ett svårt dilemma... 

• sarah

Jag har aldrig sagt negerboll utan kokosboll och för mig känns det främmande att säga negerboll även om jag såklart hört oret många gånger.
    Reagerar ändå negativt varje gång någon säger det

(¯`°?.¸ ♥ Mathilda & Emma i mitt hjärta ♥ ¸.?°´¯)
  • Savant
    sarah skrev 2011-03-22 17:12:14 följande:
    Jag har aldrig sagt negerboll utan kokosboll och för mig känns det främmande att säga negerboll även om jag såklart hört oret många gånger.
    Reagerar ändå negativt varje gång någon säger det
    Vad kallar du kokosboll för då ? Tungan ute
  • Nice Girl Wrong Place
    Elsa Hast skrev 2011-03-22 17:09:25 följande:
    Mina afrikanska kollegor retar mig när jag säger chokladboll. Mina västerländska vänner säger upp bekantskapen om jag yppar ordet negerboll Det är sannerligen ett svårt dilemma... 
    Knappast representabelt för vad som framkommit i tråden.
  • Elsa Hast
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-03-22 17:41:26 följande:
    Knappast representabelt för vad som framkommit i tråden.
    Anekdot, jag vet. Ville väl mest att någon skulle tycka synd om mig
  • Suzy QX

Är det då godtagbart när det gäller konst, keramik ell dyl saker?

Ska man söka mörkhyade figuriner från 50-talet så är sökordet Negress eller neger. Ibland med tillägget afrikansk.

Går man till serier i keramik Exempelvis Uppsala Ekeby Ingrid Atterberg så finns en serie som heter "Negro" och består av vaser, krukor och skålar i lite afrikansk stil.

Censureringar har redan skett inom litteraturen. Tio små negerpojkar, pippis pappa som var Negerkung mfl.
    Ska även samma censur göras för keramik och tavlor med "olämpliga" namn?

Varför är det för övrigt mindre laddat att använda ordet negress?

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Loveeeliiie
    Suzy QX skrev 2011-03-22 18:41:26 följande:
    Är det då godtagbart när det gäller konst, keramik ell dyl saker?

Ska man söka mörkhyade figuriner från 50-talet så är sökordet Negress eller neger. Ibland med tillägget afrikansk.

Går man till serier i keramik Exempelvis Uppsala Ekeby Ingrid Atterberg så finns en serie som heter "Negro" och består av vaser, krukor och skålar i lite afrikansk stil.

Censureringar har redan skett inom litteraturen. Tio små negerpojkar, pippis pappa som var Negerkung mfl.
    Ska även samma censur göras för keramik och tavlor med "olämpliga" namn?

Varför är det för övrigt mindre laddat att använda ordet negress?
    Det är ju gammal konst, man har gjort och sagt en massa saker i historien som är olämpligt idag, det betyder inte att man ska censurera dom, men man behöver heller inte döpa nya saker till såna namn. Om man refererar till något gammalt så är det ju okej att säga men om det går så förstår jag inte varför man ska hålla kvar vid saker som folk öppenbart inte gillar och tycker är okej idag. Idag så skulle man nog döpa det porslinet till något fint på något afrikanskt språk.

Jag tycker tex.(förlåt om någon blir förolämpad av just det här exemplet, men jag kom inte på något bättre nu) inte man ska förstöra alla hemska saker från andra världskriget på museumen det visar en del av europas historia, hitlers vanvett och manipulativa förmåga att skapa något stort och fruktansvärt, jag kanske mår illa av att se det men det är okej, det är historia men jag skulle inte tycka det är okej att se en nygjord hakkorsflagga i någons hem!
    det är nya tider, som det alltid blir när något är gammalt, varför inte hänga med i utvecklingen, bara sluta använda det där gamla (om man inte refererar till historian) och hitta på något nytt att störa sig på.
    Jag har helt kommit över den här "negerbollsgrejen" jag kallar det chokladbollar.

Och jag tror det är mindre laddat att säga "negress" för att det inte låter lika "skarpt" och det var nog inget man skrek i under en KKK jakt.. (usch för dom!) och det låter nästan som en "förfining" av "neger", men jag är säker på att det finns dom som blir förolämpade av det också, så jag skulle nog bara använda det om jag refererade till något gammalt.
  • giftfri
    Zappy skrev 2011-03-23 02:02:42 följande:
    Jag säger negerkaka istället...
    Du är inte alls en bättre människa än mig!
  • Bergatagen
    Quintus Zebra skrev 2011-03-19 07:15:37 följande:
    Finns det några ord som är kränkande?

Vem är det som skall få bestämma vilka ord som är kränkande?

Tycker du att det är helt okej att gå runt och använda ord som nazist, rasist, tjockis, mongo, idiot, hora, blatte, svenne, horunge, o.s.v. lite hur man vill?

Och dom som tar illa vid sig får helt enkelt ta sig i kragen och inte va så lättkränkta?

Själv förstår jag inte varför rätten att få säga kränkande ord är så viktig, men förklara gärna...
    Det klart det finns ord som är kränkande. Men du och jag kanske inte tycker det är samma ord. Det handlar väl även om HUR man säger det, och kanske vem som är avsändaren. Om någon polare i all vänskap dunkar mig i ryggen och säger ”svenne” så tar jag inte illa upp. När någon i kön på fiket säger ”negerboll” vid kassan så skulle jag inte bry mig, eller misstänkliggör honom/henne för att vara kryptonazist. Man får ju läsa av situationen där ordet används. Kan man inte svenska språket och dess koder och/eller ständigt känner sig diskriminerad och exkluderad så går det säkert läsa in negativitet i allt vi gör i vår kultur. Går den ”kränkta” ansvarslös för att försöka förstå den kultur han lever i?

Som jag skrev tidigare så tycker jag att ett visst tolkningsföreträde för ordet ”negerboll” finns hos användaren av ordet. Minst tolkningsföreträde har den som inte kan svenska eller inte förstår vårt språk, och hur ordet har använts om en efterrätt/godis utan någon värdering av ras.

Om någon känner sig ”kränkt” av negerbollar så får de upplysas av sin omgivning att det inte finns något sådant uppsåt från gemene man. Där har vi alla ett ansvar att skapa förståelse hos de svarta/färgade/ingifta istället för att underblåsa konflikter som vissa här i tråden gör. Det är inte vi användare av Ordet som ska ändra oss, utan de som klistrar på sig en  obefogad ”kränkthet” och missriktad solidaritet med samma grupp.
Svar på tråden Är det okej att säga "negerboll"?