Är det okej att säga "negerboll"?
När jag var liten så kallade man alltid chokladbollar/havrebollar för negerbollar, idag så verkar det vara olämpligt vilket jag kan förstå. Vad tycker du?
När jag var liten så kallade man alltid chokladbollar/havrebollar för negerbollar, idag så verkar det vara olämpligt vilket jag kan förstå. Vad tycker du?
I min "sju sorters kakor" receptbok står det negerboll i registret - tycker till och med att det är lite sött :)
Mina afrikanska kollegor retar mig när jag säger chokladboll. Mina västerländska vänner säger upp bekantskapen om jag yppar ordet negerboll Det är sannerligen ett svårt dilemma...
Jag har aldrig sagt negerboll utan kokosboll och för mig känns det främmande att säga negerboll även om jag såklart hört oret många gånger.
Reagerar ändå negativt varje gång någon säger det
Är det då godtagbart när det gäller konst, keramik ell dyl saker?
Ska man söka mörkhyade figuriner från 50-talet så är sökordet Negress eller neger. Ibland med tillägget afrikansk.
Går man till serier i keramik Exempelvis Uppsala Ekeby Ingrid Atterberg så finns en serie som heter "Negro" och består av vaser, krukor och skålar i lite afrikansk stil.
Censureringar har redan skett inom litteraturen. Tio små negerpojkar, pippis pappa som var Negerkung mfl.
Ska även samma censur göras för keramik och tavlor med "olämpliga" namn?
Varför är det för övrigt mindre laddat att använda ordet negress?
Jag säger negerkaka istället...