• Rakad Apa

Är det okej att säga "negerboll"?

När jag var liten så kallade man alltid chokladbollar/havrebollar för negerbollar, idag så verkar det vara olämpligt vilket jag kan förstå. Vad tycker du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att säga "negerboll"?
  • Nice Girl Wrong Place
    Bergatagen skrev 2011-03-18 23:06:36 följande:
    Genom att läsa innantill. Hur menar du annars? Du säger att det inte är jämförbart.  Vilken värdering lägger du i white trash? Är det något som är okej att använda om vit underklass?
    Jag beklagar om du känner dig "kränkt" av ordet negerboll. Men jag tycker det är obefogat trams. Du skriver att din man inte ens skulle notera om du man kallade honom "neger". Jättebra. Det styrker ju bara det jag skriver att det mest är vita som gör en grej av "negerboll". Vaför ska du då det, om du är vit?
    Jag tycker du ska  lyssna på de svenskar som använder ordet "neger". De har faktiskt ett visst tolkningsföreträde i sitt eget språk. Vem förstår språket bättre än urinevånarna? Annars så ställer man sig på någon sorts kolonialistisk sida. Den dan svenskarna vill byta ut ordet neger mot något annat så gör de det av egen fri vilja utan pekpinnar.
    Du missförstår. Han skulle inte notera dig, för att han ogillar bråk. Att nappa på "neger", brukar annars sluta i bråk. Idag är han tillräckligt vuxen för att gå därifrån, det har han inte alltid varit. Min dotter har blivit kallad neger när hon var mindre, nu är hon snart 9 och precis alla i hennes klass och hennes vänner, vet att det inte är ok att kalla en person "neger".

Hur du tolkade mig som att WT och andra förlolämpningar är ok vet jag som sagt inte.
    Jag skrev tydligt;
    Jag förstår inte varför man ska kalla folk diverse invektiv överhuvudtaget. Dåligt ordfråd?

Hur kan det misstolkas?
  • The Morticia

Jag förstår inte alls poängen med ordet negerboll. Bakelsen i fråga är gjord av choklad, den luktar choklad, den ser ut som choklad och den smakar choklad. Det är alltså en chokladboll på min planet.

• Bergatagen
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-03-18 23:12:31 följande:
    Du missförstår. Han skulle inte notera dig, för att han ogillar bråk. Att nappa på "neger", brukar annars sluta i bråk. Idag är han tillräckligt vuxen för att gå därifrån, det har han inte alltid varit. Min dotter har blivit kallad neger när hon var mindre, nu är hon snart 9 och precis alla i hennes klass och hennes vänner, vet att det inte är ok att kalla en person "neger".

Hur du tolkade mig som att WT och andra förlolämpningar är ok vet jag som sagt inte.
    Jag skrev tydligt;
    Jag förstår inte varför man ska kalla folk diverse invektiv överhuvudtaget. Dåligt ordfråd?

Hur kan det misstolkas?
    Det är ju HUR ordet neger används och tolkas om är felet. Om det så var dödsstraff på säga neger så hade säkert någon sagt "svart" eller "färgad" eller något ännu värre som apa om din dotter om de nu ville henne illa. (förkastligt!) Jag blev knivhotad för att jag var svensk när jag var 8 år (!) i Rinkeby. (Uppvuxen i närheten) Att förbjuda ordet "svensk" som vissa "nysvenskar" inte gillar förändrar inget. Det samma gäller ordet neger. De konflikter  som finns ligger ju mycket djupare än så. Ska vi även ta bort ordet "svensk" så de som känner sig svenska sks kunna smälta in i det mångkulturella samhället?
  • Nice Girl Wrong Place
    Bergatagen skrev 2011-03-18 23:29:54 följande:
    Det är ju HUR ordet neger används och tolkas om är felet. Om det så var dödsstraff på säga neger så hade säkert någon sagt "svart" eller "färgad" eller något ännu värre som apa om din dotter om de nu ville henne illa. (förkastligt!) Jag blev knivhotad för att jag var svensk när jag var 8 år (!) i Rinkeby. (Uppvuxen i närheten) Att förbjuda ordet "svensk" som vissa "nysvenskar" inte gillar förändrar inget. Det samma gäller ordet neger. De konflikter  som finns ligger ju mycket djupare än så. Ska vi även ta bort ordet "svensk" så de som känner sig svenska sks kunna smälta in i det mångkulturella samhället?
    Det är en enorm skillnad som vi gått igenom i tråden 100 gånger snart. Redan på 1800-talet användes ordet nedsättande mot afrikaner. Svensk är en nationalitet, ingenting negativt, inte ens historiskt.
    Jag orkar faktiskt inte bemöta detta igen. Återkommer i morgon med ett tdligare svar.
  • Bergatagen

Alltså, vilket planet lever du på? Visst, svensk är en nationalitet, men det är långt ifrån alla som bor här som tycker det är något positivt eller inte ser något provokativt i att vissa identifierar sig med dessa. Eller än värre de de etniskt svenska.

• roffe

Jag har alltid sagt kokosboll, så de jag ätit alltid varit rullade i just kokos. Är de rullade i havre säger jag havrebollar.

Sålänge jag levt har n-ordet alltid haft en negativ klang, så nej jag säger inte det ordet om ett bakverk.
    Har det med färgen att göra borde folk ju kallat det för brunbollar isåfall, jag förstår verkligen inte öht varifrån det ens kommer, att få en sån dum tanke att kalla något man äter för något som har med rasistisk männisosyn och människohandel att göra. Även om folk inte menar något elakt idag, så kan man ju tänka lite innan man talar/skriver.

Är ju som att kalla vitlök för svennehora helt plötsligt, bara för att vitlöken har samma färg som vissa prostituerade svenskar? Det är ju helt dumt.

• hedersknyffel

I rätt sällskap: Ja
    Bland folk som kan ta illa upp: Nej
    Hur svårt ska det vara att fatta att neger är ett laddat ord som associerar till förtryck, slaveri, apartheid osv!
    Vem blir kallad WT och vem får göra det?

U white piece of wanna be MJ
  • Lussan5

Svar: Nej men käre nån. Nämn aldrig att du ens hört ordet negerboll!!! Då får du på pälsen direkt, så lämna denna tråd omedelbums!

• hedersknyffel
    Lussan5 skrev 2011-03-19 00:24:50 följande:
    Svar: Nej men käre nån. Nämn aldrig att du ens hört ordet negerboll!!! Då får du på pälsen direkt, så lämna denna tråd omedelbums!
    Shut the please up, You white piece of wanna be Janet jackson!
  • Lussan5
    hedersknyffel skrev 2011-03-19 00:33:37 följande:
    Shut the please up, You white piece of wanna be Janet jackson!
    Janet Jackson? Var kom hon in i bilden here you you you...
Svar på tråden Är det okej att säga "negerboll"?