• Rakad Apa

Är det okej att säga "negerboll"?

När jag var liten så kallade man alltid chokladbollar/havrebollar för negerbollar, idag så verkar det vara olämpligt vilket jag kan förstå. Vad tycker du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att säga "negerboll"?
  • giftfri

Vi döpte vår kattunge till Negerboll nu.., en svart katt såklart..

Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • TheCoopers
    fostermamma skrev 2011-03-04 18:39:43 följande:
    Moget vet jag inte men oerhört gott :)
    ok ...
    Skämmas kommer du få göra när dina barn talar om för dig att man inte använder ordet neger . Barn till skillnad från vissa vuxna lär sig snabbt och inser att vissa saker säger man inte helt enkelt ,

Sen kan du sitta och tycka att du är lustig och klappa dig själv på axeln för att du är så häftigt rebellisk som " vågar" säga negersmet och negerboll.. när du egentligen bara är sorglig .

Vad säger du om dina barn frågar varför du säger negersmet ? För att den är brun som "negrerna" ? Du tror inte att dina barn kommer lära sig i skolan att det ordet inte är OK?
    Om ni inte sätter dem i KKK:s friskola
    I'm the me I choose to be ...
  • TheCoopers
    giftfri skrev 2011-03-04 18:40:16 följande:
    Vi döpte vår kattunge till Negerboll nu.., en svart katt såklart..
    Va häftigt ! Du är så cool och modig !

Woohooo
  • fostermamma

Familjencooper

Varför skulle de ifrågasätta ?

Bonussonen garvar bara för han vet väl att det är lite hemligt med ordet neger i vissa sammanhang

• TheCoopers
    fostermamma skrev 2011-03-04 18:47:27 följande:
    Familjencooper

Varför skulle de ifrågasätta ?

Bonussonen garvar bara för han vet väl att det är lite hemligt med ordet neger i vissa sammanhang
    För att de kommer inse tids nog ( om inte ni lär honom det hemma - som ni BORDE göra ) att det inte är OK .

Ja att han skrattar är ju för att han redan vet att man inte får säga så . . och ändå fortsätter ni .
    Härligt ! Vilka föredömmen !
  • giftfri
    TheCoopers skrev 2011-03-04 18:44:07 följande:
    Va häftigt ! Du är så cool och modig !

Woohooo
    Allt för att bevara negerboll å neger som levande ord i svenskan.., det förtjänar dom orden.
    Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • fostermamma

FamiljenCooper

Jag är ju uppvuxen med det så har alltid använt det
    Det är aldrig någon som reagerat tidigare på mitt ordval förutom på FL ?!

• TheCoopers
    giftfri skrev 2011-03-04 18:52:18 följande:
    Allt för att bevara negerboll å neger som levande ord i svenskan.., det förtjänar dom orden.
    Absolut jag håller helt med ! Det är det absolut viktigaste jag kan tänka mig strida för . Glöm alla andra saker som svenska nationalsången , flaggan osv . SÅ länge vi får kalla alla svarta för negrer så vajar den svenska fanan högt !
  • TheCoopers
    fostermamma skrev 2011-03-04 18:53:27 följande:
    FamiljenCooper

Jag är ju uppvuxen med det så har alltid använt det
    Det är aldrig någon som reagerat tidigare på mitt ordval förutom på FL ?!
    Men man kan ju ändra sig under livets gång ? Eller är det skrivet i sten menar du ?

Ok men då kanske du ska se över din umgängeskrets . Prova beställ en negerboll på ett cafe här i Stockholm så kan vi prata sen .
  • Nice Girl Wrong Place

"Lite hemligt med ordet neger i vissa sammanhang"

Jag blir så förbannad för jag lever med smärtan och ilskan ordet kan orsaka en människa. Något du bevisligen har absolut noll koll på.
    Och där sitter du och tycker att det är lite småkul?

Jag blir fan illamående.

Det som nästan är värst, är att man inte resonerar såhär kring andra ord. Jag har tagit upp dessa exempel 80 gånger, men det ignoreras. Du säker säkert inte idiot eller imbecill till en elev i särskolan, men det gjorde man långt in på 1900-talet.
    Det enda ordet ni ens orkar "ta striden" för, är "neger".
    Gång på gång förklarar människor med direkt koppling till ordet hur j-vla kränkande det uppfattas, hur sårande det är. Men neeeeeeeeeeej ni är hemma och gör "negersmet".

Patetiskt.

Svar på tråden Är det okej att säga "negerboll"?