• Rakad Apa

Är det okej att säga "negerboll"?

När jag var liten så kallade man alltid chokladbollar/havrebollar för negerbollar, idag så verkar det vara olämpligt vilket jag kan förstå. Vad tycker du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att säga "negerboll"?
  • Maorie
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-03-04 20:58:36 följande:
    Och när Flippa, känner du att ordet "neger" känns bra att använda?
    När du träffar någon från "negerland"?
    Den vanliga benämningen är väl, svart, vit, europé, asiat, afrikan, arab osv.
    Ja nu är det ju för det första så att jag skrev att jag själv inte använder det. Och vad är "negerland"? Använder du sådana benämningar om land? Jag använder ordet svart, kort och gott. Jag har heller inte argumenterat för att ordet neger ska användas, jag har bara försökt förstå de som diskuterar detta. Jag kan se båda sidor av en sak.

Dessutom står det i din citerade text att negro kommer från spanskan, som betyder svart. Det är alltså från början icke ett skällsord. Ord kommer oftast någonstans ifrån, från andra språk. Om man lika gärna kan använda svart, så skulle man kunna använda ordet  _för_ svart, det är vad jag menar. Om folk fortsätter att använda det som ett skällsord och gör det för att i egentlig mening såra, ja då fortsätter det vara ett skällsord.

Jämförelsen med flaggan är irrelevant för dig, men inte för mig, eftersom jämförelser ofta får folk att förstå hur man tänker.
  • Nice Girl Wrong Place
    Maorie skrev 2011-03-05 07:57:58 följande:
    Ja nu är det ju för det första så att jag skrev att jag själv inte använder det. Och vad är "negerland"? Använder du sådana benämningar om land? Jag använder ordet svart, kort och gott. Jag har heller inte argumenterat för att ordet neger ska användas, jag har bara försökt förstå de som diskuterar detta. Jag kan se båda sidor av en sak.

Dessutom står det i din citerade text att negro kommer från spanskan, som betyder svart. Det är alltså från början icke ett skällsord. Ord kommer oftast någonstans ifrån, från andra språk. Om man lika gärna kan använda svart, så skulle man kunna använda ordet  _för_ svart, det är vad jag menar. Om folk fortsätter att använda det som ett skällsord och gör det för att i egentlig mening såra, ja då fortsätter det vara ett skällsord.

Jämförelsen med flaggan är irrelevant för dig, men inte för mig, eftersom jämförelser ofta får folk att förstå hur man tänker.
    Nergo betyder svart på spanska.
    Negra i feminin form om jag inte missminner mig.

I Sverige har vi ordet svart. Utan genus. På engelska heter det black.
    Jag förstår inte var du vill komma.
    Vill du använda det spanska ordet för svart så får du säga nergo, men var då konsistent. Nergo jeans, negro kaffe osv. Eller ska det bara gälla för människor?

Om du läste texten jag klistrade in så kan jag inte förstå hur du fortfarande menar att det inte är och aldrig riktigt varit ett skällsord.

Jämförelsen med flaggan är irrelevant därför att den står för något positivt. Det har den alltid gjort. Ordet "neger" var från början negativt.

Varför jag sa "negerland" var för att det tycks vara helt relevant att jämföra ordet neger med en nationalitet. Jag frågade dig när du känner att du har användning för ordet "neger".

Vad duktigt av dig att du kan se båda sidor av en sak
    Bra där!
  • Maorie

Men var har jag skrivit att det varken är eller har varit ett skällsord? Upplys mig!

• giftfri
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-03-04 20:34:58 följande:
    Du har tolkat detta åt skogen tycker jag.
    Jag blir inte kränkt. Jag har aldrig blivit kallad neger. Det har däremot mina familjemedlemmar. Jag ser hur det sårat, jag vet hur de känner inför ordet och det är fördjävligt att människor inte kan respektera detta. Helt bortom mitt förstånd. Detta är en sådan grundläggande sak, handlar inte om nogger black eller 88:an trams.
    Lättkränkt är jag verkligen inte. Synd om någon tycker jag heller inte att man ska tycka. Det handlar inte om det.
    Du väljer en tolkning/innebörd, jag en annan.., vilken är bäst..
    Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • Maorie

Sen är din citerade text en människas text. Det finns fortf. folk som inte håller med.

Är svart en nationalitet menar du? Eller hur menar du när ordet neger tycks jämföras med  _en_  nationalitet?

Du kan skriva på om ditt citat och du kan hävda vad du tror, men faktum kvarstår, folk tycker olika om hur ordet bör användas.

Din jämförelse med att behöva säga negro om allt var irrelevant. Jag använder både  låneord och svenska ord om saker och ting, även om de betyder samma sak i slutändan.

• Nice Girl Wrong Place
    Maorie skrev 2011-03-05 08:47:55 följande:

Sen är din citerade text en människas text. Det finns fortf. folk som inte håller med.

Är svart en nationalitet menar du? Eller hur menar du när ordet neger tycks jämföras med  _en_  nationalitet?

Du kan skriva på om ditt citat och du kan hävda vad du tror, men faktum kvarstår, folk tycker olika om hur ordet bör användas.

Din jämförelse med att behöva säga negro om allt var irrelevant. Jag använder både  låneord och svenska ord om saker och ting, även om de betyder samma sak i slutändan.

Det har det gjort många gånger i tråden. Säkert ett trettiotal. Att texten jag citerar, är en text skriven av en kvinna från Kongo gör ingen skillnad för dig? Här har vi en svart kvinna som tydligt uttrycker hur hon känner inför ordet. Här i tråden har vi ett stort antal personer, som antingen råkat ut för ordet eller han anhöriga som gång på gång på gång blir kallade "neger" och aldrig, verkligen aldrig "i ett positivt syfte".

Och inget av detta gör någon skillnad, för man har minsann bestämt att "neger" kan betyda många saker.
    Jag propsar igen på återinförandet av imbecill och idiot, istället för elever i särskolan. Who is with me?
    Det är ju bara ord, vi använde dem långt in på 1900-talet, de var allmänt accepterade.

Jag håller inte med om att det är en objektiv åsikt var ordet kommer ifrån och dess ursprungliga innebörd. För mig är det som att tjafsa om varesig jorden är platt eller inte och jag anser, att de som förnekar ordets innebörd antingen är okunniga eller tillräckligt tjurskalliga för att strunta i det.
    Negro är dock inget låneord, som garage, garderob, balkong osv.
  • Maorie

Neger är ett låneord i all dess fulla flärd. Och jag tycker det är lite spännande att du faktiskt, överhuvudtaget, inte kan diskutera i själva diskussionen? Jag har gång på gång skrivit att jag inte använder ordet neger, men att jag ändå väljer att kunna se två sidor av saken. Men inte du inte. Nåväl, du tycker si, jag tycker så. Så var det med det.

• TheCoopers
    gnuttenn skrev 2011-03-04 19:12:39 följande:
    I vår familj säger vi negerboll! Har alltid gjort det och kommer fortsätta med det, vi har en kok bok här hemma där det till och med står "negerbollar"

Glad
    Jaha det finns historieböcker där det står om negrerna som glatt slavade på bomullsfälten också ... du ser ingen anledning till att uppdatera dig bara för att " du alltid sagt så " .

Jag sa CP-BARN när jag var liten .. men har ju förstått nu när jag blir äldre att det kanske inte passar sig att säga så . Tycker det borde vara en självklarhet .
    I'm the me I choose to be ...
Svar på tråden Är det okej att säga "negerboll"?