• Rakad Apa

Är det okej att säga "negerboll"?

När jag var liten så kallade man alltid chokladbollar/havrebollar för negerbollar, idag så verkar det vara olämpligt vilket jag kan förstå. Vad tycker du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att säga "negerboll"?
  • giftfri
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-02-27 12:26:16 följande:
    Ja kines, en nationalitet.
    Förstår du att neger inte är en nationalitet? Förstår du att majoriteten av mörkhyade inte vill bli kallade neger?
    Förstår du att neger inte är jämförbart med kines, som är en nationalitet, eller finsk, som ör en nationalitet, ja inte ens med kongoles, som även det är en nationalitet.
    Men vem bryr sig att det inte är en nationalitet, det är inte indian, amerikan, asiat, europe, lapp, zigenare, arier, mulatt m.fl heller, inse nån gång att ni slåss mot väderkvarnar å släpp barnslighetarna...

Länge leve Negerbollen! Gör den till vårt svenska national bakverk!
    Du är inte alls, en bättre människa än mig!
  • fostermamma

Sök på youtube
    Erik Vilde Negerboll
    Underbar låt sjungen av en neger o han är inte ledsen :)

• tahira

Nej, det är inte okej.

Om äldre människor säger det kan jag ha lite förståelse, när vuxna människor säger det tänker jag bara att de är från någon liten by och inte lärt sig bättre och när barn säger det blir jag extremt illa till mods och blänger på dem eller säger till dem.

Som tur är brukar kafépersonal i den stad jag kommer i från säga åt kunder när de beställer "negerbollar", de säger någon i stil med att "sådana saker serverar vi inte här, men vi har chokladbollar och kokosbollar..."

• Johan75
    giftfri skrev 2011-02-27 13:32:11 följande:
    Men vem bryr sig att det inte är en nationalitet, det är inte indian, amerikan, asiat, europe, lapp, zigenare, arier, mulatt m.fl heller, inse nån gång att ni slåss mot väderkvarnar å släpp barnslighetarna...

Slåss mot väderkvarnar, pffs - Det stäldes en fråga på ett internetforum och några människor valde att svara och underbygga sina svar med argument. Ingen har förordat något "förbud" som du försöker få det till. Och ska jag vara helt ärlig finns det flera exempel på det du nämner ovan, där jag inte förknippar någon som använder dessa ord med intelligens och bildning. De övriga argumenten är geografiska benämningar som inte heller lämpar sig för jämförelser.

Fortsätt du att säga negerboll, det verkar faktiskt viktigt för dig av någon anledning.
    Behold, i come as a thief.
  • Nice Girl Wrong Place
    fostermamma skrev 2011-02-27 13:09:04 följande:
    Jag känner tyvärr inga så vet faktiskt inte vad folk blir upprörda över
    Negerbollar är iallafall gott o det ordet kommer hänga kvar länge :)

fostermamma skrev 2011-02-27 13:33:08 följande:
    Sök på youtube
    Erik Vilde Negerboll
    Missade ni att vi debatterade användandet av ordet "neger" när det gäller en person?
    Folk är ju så snabba att påpeka att negerbill minsann inte har något med ordet "neger" att göra. Nu sa ni båda att ni kallar svarta personer för negrer och sedan hyllar ni negerbollen?
    Det var inte vad vi diskuterade. Jag började tom dagen med att förtydliga att jag skiter i vad ni kallar era bollar.
  • TheCoopers
    fostermamma skrev 2011-02-27 12:15:41 följande:
    Nicegirl
    Det lät så självklart så man skulle kunna tro att du frågar personen rakt ut det jag menade :)

Om barnen frågar vad det är för någon så svarar jag neger för en neger för mig är en person med svart hy
    och då skulle barnen tala om för dig att det inte finns något som heter så . Barn är oftast mer upplysta än vuxna .. har jag märkt .
    I'm the me I choose to be ...
  • TheCoopers
    fostermamma skrev 2011-02-27 13:33:08 följande:
    Sök på youtube
    Erik Vilde Negerboll
    Sjungen av en vad ?

Du är på riktig inte sann
  • TheCoopers

wow imponerande ...
  • Katten Janson

Kines är både en nationalitet och ett folk ... Han kineser är den största folkgruppen i Kina

• Decnet

Är neger som definiton av folkslag och individ och hudfärg fel nu också?

negrer, benämning på ursprungsbefolkningen i Afrika söder om Sahara samt på ättlingar till dessa i resten av världen.

judar, folk med ursprung i Främre Orienten.

taliba´ner, afghansk militär och religiös rörelse.

invandrare, immigrant, person som flyttar från ett land till ett annat för att bosätta sig där en längre tid, enligt folkbokföringen i Sverige minst ett år.

abo´rt, att en graviditet upphör innan fostret är livsdugligt.

klänning, kvinnligt klädesplagg som består av liv och kjol i ett stycke eller av två delar avsedda att bäras tillsammans.

pedofili´, psykisk störning där en vuxen upplever sexuell dragning till barn.

intifa´dan, En andra intifada utbröt 2000, nu med än mer våldsamma inslag, bl.a. självmordsbombare.

pata negra, spansk lufttorkad skinka från svarta grisar som fötts upp på ekollon.

Gato Negro, den svarta katten, är Sveriges mest populära kvalitetsvin och det är lätt att förstå varför.

Bara ett litet urval av ord som står som kandidater till att förbjudas i vanligt språkbruk i sverige.. Tacka moralpaniken och alla "förståsigpåare" och framför allt den växande empatin för resten av världen...  *Tumme upp för er* som väljer att läsa in mer i ord än vad dom egentligen är... Tackar som fan för alla nya synonymer med exact densamma innebörd.. Tackar som fan för den "språkutveckling" vi i sverige har, men som i grund och botten handlar om att hitta tillbaka till exact densamma ursprung som huvud-ordet..

Ge mig lite tid så skall jag hitta fler "neger"-ord som används i vardagssvenskan ni kan förbjuda eller upphäva att använda till vardags... Varför inte börja med att spola alla internationella filmer där ordet "nigger" används då det bokstavligen indoktrinerar liten som ung att kalla alla "negrer" som är mörkhyade? Eller varför inte MTW där "Yo nigga" är en lika vanlig hälsningfras som "haloj på dig du"?

Fortsätt kämpa för er rättighet att förbjuda ord i samhället även om det är lika idétorkat som själva resonemangen ni har till "varför" dom skall förbjudas..

*Tumma upp för kämparna...* Ni försöker åtminstone så det är juh värt en eloge i sig självt...

I need you to step out of the car sir...
Svar på tråden Är det okej att säga "negerboll"?