Inlägg från: hedersknyffel |Visa alla inlägg
  • hedersknyffel

Är det okej att säga "negerboll"?

Rakad Apa skrev 2010-06-25 11:22:09 följande:

När jag var liten så kallade man alltid chokladbollar/havrebollar för negerbollar, idag så verkar det vara olämpligt vilket jag kan förstå. Vad tycker du?

Ja, iaf när jag är med folk jag känner som vet vad jag har för värderingar. Bland okända blir det lätt missförstånd.
  • hedersknyffel
    Här och nu skrev 2010-06-26 14:54:58 följande:
    Neger betyder som bekant svart.
    Beror nog på vem man frågar. Enl. SAOL så är neger: "person med mörk hy och afrikanskt ursprung".
  • hedersknyffel
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-06-27 01:24:24 följande:
    Ja det heter negerboll, precis som att ostkaka heter ostkaka
    Ostkaka kommer fortsätta att heta så i all evighet, kanske förstår du varför? Neger boll kommer sinom tid att försvinna, troligtvis vet du varför! Spela inte dum för det är du inte! 
  • hedersknyffel
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-03-05 10:14:41 följande:
    Ja detta är hur intressant som helst. Att det är så självklart när det kommer till ord som idiot, horunge, imbecill, CP-unge osv.
    Men när det kommer till ordet "neger" ja då är det en helt annan sak.

Oftast när han kallas "neger" är det av ett gäng snusande, volvo-snubbar som i full fart åker förbi, vevar ner rutan, skriker "NEEEEEGÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖR" och skrattar.

Sådant här hände liksom aldrig när vi bodde i England. Där är din tandläkare, din lärare eller kanske din hyresvärd svart. Ingen bryr sig nämnvärt. Speciellt inte i städer som London. Men här blir man någon slags attraktion när man inte ser ut som alla andra.
    Det är en viss skillnad mellan "ord som idiot, horunge, imbecill, CP-unge osv." och neger. Oftast blir inte folk kallade "idiot" för att de är dumma, "horunge" för att de har en ogift mamma eller "CP-unge" för att de har celbral pares. Dessa uttryck änvänds  i allmänhet som skällsord.
    Nu är ju "neger" också ett skällsord men det finns en "naturligare" förklaring till att folk skriker det åt din pojkvän: Ni bor på en liten ort och där är man fortfarande rädda för det okända (t ex mörkhyade), det som inte stämmer in i gängse normen.
    Mitt råd är att flytta till närmsta av föäljande städer: Malmö, Göteborg, eller Stockholm och ni kommer inte ha det problemet längre. Om ca 20-30 år kan ni flytta tillbaka till din håla så ska du se att det har skett något (förhoppningsvis).
  • hedersknyffel
    Lussan5 skrev 2011-03-15 23:18:40 följande:
    Misstänker att det säkert finns nån som stör sig på finska pinnar.
    Folk stör sig på det mesta.
    Ordet "Finska" har inte samma laddning som "Neger", har det gått sig helt förbi, eller?
  • hedersknyffel
    Lussan5 skrev 2011-03-15 23:30:58 följande:
    Säg inte det! Det finns säkert nån som har ont av att man säger finska pinnar. Eller vitlök. Eller nåt annat.

Jag kommer fortsätta säga negerboll. 
    Du är säkert från sjöbo!?
  • hedersknyffel
    Lussan5 skrev 2011-03-15 23:30:58 följande:
    Säg inte det! Det finns säkert nån som har ont av att man säger finska pinnar. Eller vitlök. Eller nåt annat.

Jag kommer fortsätta säga negerboll. 
    Även i din lilla inavlade by så kommer det att ske förändringar, spänn fast säkerhetsbältet för om 30-40år smäller det! 
  • hedersknyffel

I rätt sällskap: Ja
    Bland folk som kan ta illa upp: Nej
    Hur svårt ska det vara att fatta att neger är ett laddat ord som associerar till förtryck, slaveri, apartheid osv!
    Vem blir kallad WT och vem får göra det?

U white piece of wanna be MJ
  • hedersknyffel
    Lussan5 skrev 2011-03-19 00:24:50 följande:
    Svar: Nej men käre nån. Nämn aldrig att du ens hört ordet negerboll!!! Då får du på pälsen direkt, så lämna denna tråd omedelbums!
    Shut the please up, You white piece of wanna be Janet jackson!
  • hedersknyffel
    Lussan5 skrev 2011-03-19 00:36:33 följande:
    Janet Jackson? Var kom hon in i bilden here you you you...
    Du vill ju va´som hon se´ ut som hon....
Svar på tråden Är det okej att säga "negerboll"?