Inlägg från: TheCoopers |Visa alla inlägg
  • TheCoopers

Är det okej att säga "negerboll"?

Klart svenskarna ska få utnyttja sin rätt att säga neger .. det är ju en svensk tradition !! Hur skulle det se ut om svenskarna skulle tvingas byta till Chokladboll bara för att några människor efter en livslång historia av förtryck skulle ta illa vid sig av ordet ?

Nää svenskarnas rätt att använda ordet NEGER - boll kommer först

De menar ju inget illa heller ... och sen få man ju säga VIT-lök och FINSKA-pinnar ... som tydligen också är skällsord ..

ja jag säger då det .. det är nära nu .. undergången ... det var bättre förr när man fick säga NEGER hur man ville .. Tycker alla som tar illa upp ska läsa på om den svenska tradtionen och inse hur VIKTIGT det är att bevara just det ordet !

Hipp Hopp hurra för NEGER bollar av Choklad

I'm the me I choose to be ...
  • TheCoopers
    Haraaz skrev 2010-06-26 22:07:36 följande:
    Alltså jag tänkte på det där med VITlök... varför tänker ingen på vanlig GULlök och RÖDlök också?? Alltså det bara måste syfta på asiater och indianer... Eller?
    För att det är vita som skriver i tråden .. de förtryckta som inte får säga neger .

De som dragit på sig offerkoftan
  • TheCoopers
    CtJ08 skrev 2010-06-26 22:09:41 följande:
    Skojar du? Det är definitivt ingen "tradition" jag har fått tagit del av och hör och häpna jag är svensk och stolt och utvecklades alldeles normalt ändå!
    määh jag gjorde ju en sån wink wink
  • TheCoopers
    Cmajalisa skrev 2010-06-26 22:10:35 följande:
    Hahahahah! Tack, du gjorde precis min kväll!
    Ironi FTW!
    Niger tacksamt !

• TheCoopers
    Ova skrev 2010-06-26 22:13:31 följande:
    Jag tycker det är okej eftersom jag inte lägger någon värdering i det. Jag tänker heller inget nedvärderande när jag säger finska pinnar.
    hahhah där kom den .. en klassiker !
  • TheCoopers

Men kära medsvenskar .. sluta använda ordet neger ..
    Det spelar ingen roll om alla andra använder det eller om det står i en gammal avdankad kokbok .,, eller om man sätter ordet boll bakom .

Bara sluta .. det kan omöjligen vara så svårt eller så viktigt att få använda det ordet .

Lägg ner !

• TheCoopers
    Ova skrev 2010-07-04 20:54:02 följande:
    Nej, vad jag menar är att varför ska man bli förolämpad av något som i mina ögon är något positivt. Jag pratar inte om namnet utan själva tingesten. Är det något negativt/förolämpande i den lilla runda bollen?
    Någon sa en gång att man tar makten från ordet genom att göra det till något postivit.
    Men du -- det handlar ju inte om dig . Nej ordet neger kanske är fint för dig men det är ju många som uppfattar det som kränkande .
    Jag kanske tycker fetto eller tjockis är gulligt men skulle inte kalla ngn för det just för att de skulle kunna ta illa upp .

Det är ju inte så att alla VET att du tycker det är positivt ... eller kör du ett helt spiel när du pratar om det ?

Hej kan jag få en negerboll tack  ! Jag menar inget illa med det för det är ju positivt förstår ni ..
  • TheCoopers
    Glimma76 skrev 2010-07-05 16:54:55 följande:
    Helt OK att kalla bullen för negerboll. Jag har aldrig träffat ett bakverk som blivit förnärmat av att bli kallad för negerboll.

Det är INTE ok att kalla en svart människa för neger däremot.

Det är också ok att säga Finska pinnar, långfranska osv.
    Glimma Glimma Glimma ..

Finska och Lång är inte skällsord

Neger är det . Oavsett om man sätter ordet boll , kyss eller annat efter .
  • TheCoopers
    Ova skrev 2010-07-05 19:29:09 följande:
    Du har inte förstått vad jag menar. Jag pratar inte om namnet utan om bollen.

Är det någon som vet hur namnet negerboll kom till? Jag kan inte se kopplingen till att den skulle vara lat eller lägre stående, däremot att den är mörkbrun.
    Men självklart kom namnet till för att den var brun/svart och vid den tiden kallades svarta för negrer . Ett lustigt litet namn serru . Så himla fyndigt - en neger-boll . Klyftigt verkligen .

Ännu klyftigare att det finns folk år 2010 som insiterar på att använda ordet .

Japp ... smart mycket smart .
  • TheCoopers
    Guerita skrev 2010-07-05 21:21:03 följande:
    Jag har tjatat om detta tidigare i tråden men det verkar som om de som säger negerboll inte klarar av att ta in informationen. Hoppas du lyckas bättre.
    Jag kan väl inte påstå att jag har så stora förhoppningar om att de ska ändra sig ...

Men tack för stödet !

Svar på tråden Är det okej att säga "negerboll"?