Bergatagen skrev 2011-03-16 16:26:31 följande:
1. Vad har rasbiologin med detta att göra? Rasbiologin är/var läran om ras och inte om kön. Rasbiologin (den svenska, med Herman Lundborg i spetsen) har inte behandlat kvinnor annorlunda än män, just eftersom kön inte är relevant i rasfrågan.
2. Vad tycker du då, ska vi sluta säga negress när vi pratar om en kvinna som är svart? Personligen säger jag inte neger om en negress. Självklart så blir det något negativt om man sätter "jävla" framför ordet.
3. Men kan inte ordet neger få vara värdeneutralt, så som det används av många svarta och vita idag?
4.Är det andra folkslag som bosätter sig i Sverige som ska ha någon sorts förtursrätt och tolkningsföreträde på vilka ord vi svenskar använder i vårt språk? Ska det i så fall även gälla andra ord i vårt språk? Vilka är i så fall dessa?
5. Hur ser du på att vi har ett län som heter Lappland? Ska våra kartor ritas om?
1. Rasbiologin har allt med detta att göra. Du frågade mig varför ordet neger är mer negativt laddat än negress. Jag svarade att negress inte används som ett skällsord på samma sätt och att negress aldrig har varit namnet på en lägre stående människa i det svenska språket, vilket ordet neger har.
2. Det är inte upp till mig att bestämma. Men om någon känner sig kränkt av ordet så ser jag inte syftet att fortsätta säga det. Neger och negress är inte ord som behövs. Det finns andra fullgoda ord redan.
3. Det är upp till de drabbade grupperna att bestämma. Du kan inte bara bestämma att ett ord är värdeneutralt. Absolut inte samtidigt som du verkar blunda för ordets historia.
Eller varför kan vi inte bara bestämma att ordet rasist är värdeneutralt? Det var ju inte lika negativt laddat förr. Jag har känt många som stolt kallar sig rasister. Du och jag kan väl bestämma här och nu att rasist inte är ett negativt laddat ord, så kan vissa vänsterpartister och antifacister fortsätta använda det till höger och vänster utan att behöva bry sig om att någon tar illa upp?
4. Det försvinner tusentals ord från det Svenska språket. Varför är det just de kränkande som är så viktiga att bevara? Ord som är nedsättande om en grupp och som inte har något syfte i språket kan gärna få försvinna för mig. Men det är inte heller upp till mig att bestämma. Jag kan bara själv välja att vägra kalla människor för kränkande ord.
5. Jag har redan svarat på detta i tråden. Men med tanke på hur avskyvärt den svenska staten har behandlar samer i historien så tycker jag att det hade varit ett väldigt litet pris att betala. Men återigen, om inte samerna själva kränks av att landskapet heter Lappland så ser jag inte något syfte med att ändra det.