• Jimmyh

16 år, blivande pappa, varför soc?

hejsan. min flickvän var på VUL idag. barnmorskan sa att hon och jag tillsammans ska till henne igen på torsdag för att prata bara allmänt. om pengar, skola och allt som rör detta. jag var inte med hos barnmoskan idag men ska dit på torsdag. barnmoskan sa till min flickvän att ringa soc innan torsdag för att be om hjälp.

då undrar jag vad ska vi säga till soc och vad ska dom hjälpa oss med? vi är ju inte myndiga men jag håller på att söka jobb. så pengar kommer vi att ha kanske inte någon värsting lön men tillräckligt för att klara sig. så vad vill dom prata om ? och framförallt avd ska vi säga när vi ringer? vad ska vi be om ?

finns det någon annan här som fick barn innan dom var 18 år som har någon erfarenhet om vad man ska prata med soc om?

tack på förhand

• Svar på tråden 16 år, blivande pappa, varför soc?
  • enlitenbitkaka
    Faile skrev 2010-03-02 20:25:44 följande:
    Tips! Om du bor i Väsby så tycker jag ni ska ta en tur förbi vallentuna till Täby kyrkby. Där finns en butik som säljer second handprylar för barn och de har allt! Barnvagnar ( jättefina till riktigt bra priser ), bilbarnstolar, leksaker, spjälsängar, kläder osv.....allt man kan behöva till kanonpriser! Jag kommer inte ihåg vad butiken heter, men den ligger i kyrkby centrum, precis vid järnvägsstationen täby kyrkby. Väl värd ett besök
    Vilken fantastisk affärsidé :)
  • Jimmyh
    MARIO skrev 2010-03-02 20:12:22 följande:
    Då får jag läsa mer! :)Jag tror även ni klara er på ekonomisk. Kan säga att när vi flyttade i hop hade jag studibidrag 950 o sambon a-kassa på 8000 Vi klarade oss bra. Så När vi skulle få våran första tog vi en trea. Tycket då att vi klarade oss på 2000:. De är hälften av vad man kan ta ut i föräldrarpening de var ju mer än vi hade innan. Nu har vi mer pengar men mer utgifter. :) Så jag man lever efter de pengar man får in......
    Allt löser sig bara man vill :) det känns som jag har goda odds att få jobbet så jag är inte specielt orolig. Sen så har vi nästan alla saker vi behöver för att flytta hemifrån och det vi inte har kommer vi önska oss när vi fyller år :)
  • Jimmyh
    Faile skrev 2010-03-02 20:25:44 följande:
    Tips!Om du bor i Väsby så tycker jag ni ska ta en tur förbi vallentuna till Täby kyrkby. Där finns en butik som säljer second handprylar för barn och de har allt! Barnvagnar ( jättefina till riktigt bra priser ), bilbarnstolar, leksaker, spjälsängar, kläder osv.....allt man kan behöva till kanonpriser!Jag kommer inte ihåg vad butiken heter, men den ligger i kyrkby centrum, precis vid järnvägsstationen täby kyrkby. Väl värd ett besök
    Det får vi ta att göra. tack för tipset :)
  • Jimmyh
    Faile skrev 2010-03-02 20:18:31 följande:
    Jag tycker du hanterar allt bättre än många ( äldre ) föräldrar. Du fokuserar på dig och din nya familj samt planerar både kortsiktigt och långsiktigt. Jag är helt säker på att det kommer gå alldeles lysande för er lilla familj Lycka till och grattis till kommande bebis!
    Jag vill bara att jag min flickvän och mitt barn ska få det bästa möjliga :) jag försöker göra allt jag kan för att ordna allt så att det är klart så tidigt som möjligt :) Tack så mycket :)
  • SweetPearl

Har läst en tråd förut som du har skrivit. Jag tycker att det ni gör bevisar att ni kommer att klara av föräldraskapet galant, eftersom ni visar stor mognad och har långsiktiga planer bla.

Läste i din blogg att du har diabetes. Det har jag också och jag väntar vårat andra barn. Fick första några månader innan jag fyllde 20. Är nu 22 och kommer fylla 23 strax efter när andra fötts. BF är i juni.

• Jimmyh
    SweetPearl skrev 2010-03-05 21:58:26 följande:
    Har läst en tråd förut som du har skrivit. Jag tycker att det ni gör bevisar att ni kommer att klara av föräldraskapet galant, eftersom ni visar stor mognad och har långsiktiga planer bla. Läste i din blogg att du har diabetes. Det har jag också och jag väntar vårat andra barn. Fick första några månader innan jag fyllde 20. Är nu 22 och kommer fylla 23 strax efter när andra fötts. BF är i juni.
    tack för att du tror på oss :) just nu sitter vi och räknar ut alla kostnader, lägenhet, bebis, el, värme, mobil, försäkringar. vi försöker helt enkelt få ihop en hel budget på vad allt kostar. så vi planerar för fullt allting. Härligt att du kollade in på bloggen :) hur länge har du haft diabetes?  Hoppas allt går bra med graviditeten :)
  • MariaKsk88

Ville bara säga grattis till bebisen!! :) Vi var också 17 när vår son föddes, min sambo var 16 när jag blev gravid. Visst är det skönt när folk bara behandlar en som FÖRÄLDER, och inte MÅSTE ta upp det faktum att man är sååå himla ung? Tycker ni verkar superduktiga som planerar så mycket och verkligen tar det på allvar. Tur för din tjej att hon har dig!! :)

• Jimmyh
    MariaKsk88 skrev 2010-03-05 23:20:33 följande:
    Ville bara säga grattis till bebisen!! :) Vi var också 17 när vår son föddes, min sambo var 16 när jag blev gravid. Visst är det skönt när folk bara behandlar en som FÖRÄLDER, och inte MÅSTE ta upp det faktum att man är sååå himla ung? Tycker ni verkar superduktiga som planerar så mycket och verkligen tar det på allvar. Tur för din tjej att hon har dig!! :)
    tur för oss båda att vi har varandra :) tackar så mycket :) Folk får faktiskt kalla oss unga föräldrar och klaga hur mycket dom vill, dom ända som vet hur bra vi klarar det här är just vi 2. så folks fördomar bryr jag mig inte så mycket om. klart det är skönt att bli behandlad som vilken förälder som helst men man lär sig leva med andras fördomar. men de är nog inte så många som verkligen vågar vräka ur sig något. när vi var och kollade på barnvagn så stod personalen och tittade på oss väldigt konstigt innan dom gick fram för att fråga om vi ville ha hjälp med något. och då var dom hur trevliga som helst, de är ju deras jobb. men när dom stod och kollade konstigt ville man ju bara vräka ur sig. Ja vi ska bli föräldrar några fler frågor? haha.

Jag är säker på att allt blir jätte bra :) mycket planering, men det är underbart att få koll på läget :)
  • MariaKsk88
    Jimmyh skrev 2010-03-05 23:26:50 följande:
    tur för oss båda att vi har varandra :) tackar så mycket :) Folk får faktiskt kalla oss unga föräldrar och klaga hur mycket dom vill, dom ända som vet hur bra vi klarar det här är just vi 2. så folks fördomar bryr jag mig inte så mycket om. klart det är skönt att bli behandlad som vilken förälder som helst men man lär sig leva med andras fördomar. men de är nog inte så många som verkligen vågar vräka ur sig något. när vi var och kollade på barnvagn så stod personalen och tittade på oss väldigt konstigt innan dom gick fram för att fråga om vi ville ha hjälp med något. och då var dom hur trevliga som helst, de är ju deras jobb. men när dom stod och kollade konstigt ville man ju bara vräka ur sig. Ja vi ska bli föräldrar några fler frågor? haha. Jag är säker på att allt blir jätte bra :) mycket planering, men det är underbart att få koll på läget :)
    Haha jag var höggravid nr vi köpte vår vagn (i er ålder), och vi tyckte det var pinsamt att köra hem den utan bebis i, så vi täckte för så det skulle se ut som om det var en bebis i som låg och sov.. :P Folk tittade på oss som om vi vore kaniner! Två unga föräldrar, en "bebis" i vagnen o en till i magen! :D

Jag har inte fått så många sura kommentarer, faktiskt fler positiva kommentarer :) Och det är dem man får komma ihåg! Sen dömer väl folk snabbt, men när de väl börjar prata med en så blir de mycket trevligare. Men jag blir så glad när jag ser PAPPOR i din ålder som faktiskt bryr sig, för tyvärr har jag träffat så många unga tjejer som blivit gravida vars pojkvänner/engångsligg fullständigt skiter i barnet :( Min pojkväns mamma sa typ en gång att jag skulle vara "tacksam" att min pojkvän inte stack när jag blev gravid.. ja det är klart jag är tacksam, men hon säger det som om det "normala" beteendet är att sticka?? Jag FÖRVÄNTADE mig ingenting annat än att han skulle stanna kvar - och nu 5 år senare är vi fortfarande tillsammans och han är världens bästa pappa. Han har fått så mycket uppmärksamhet, varit med på TV och i tidningar osv just för att det är så ovanligt med just unga PAPPOR. Synd!!
  • Jimmyh
    MariaKsk88 skrev 2010-03-05 23:44:47 följande:
    Haha jag var höggravid nr vi köpte vår vagn (i er ålder), och vi tyckte det var pinsamt att köra hem den utan bebis i, så vi täckte för så det skulle se ut som om det var en bebis i som låg och sov.. :P Folk tittade på oss som om vi vore kaniner! Två unga föräldrar, en "bebis" i vagnen o en till i magen! :DJag har inte fått så många sura kommentarer, faktiskt fler positiva kommentarer :) Och det är dem man får komma ihåg! Sen dömer väl folk snabbt, men när de väl börjar prata med en så blir de mycket trevligare. Men jag blir så glad när jag ser PAPPOR i din ålder som faktiskt bryr sig, för tyvärr har jag träffat så många unga tjejer som blivit gravida vars pojkvänner/engångsligg fullständigt skiter i barnet :( Min pojkväns mamma sa typ en gång att jag skulle vara "tacksam" att min pojkvän inte stack när jag blev gravid.. ja det är klart jag är tacksam, men hon säger det som om det "normala" beteendet är att sticka?? Jag FÖRVÄNTADE mig ingenting annat än att han skulle stanna kvar - och nu 5 år senare är vi fortfarande tillsammans och han är världens bästa pappa. Han har fått så mycket uppmärksamhet, varit med på TV och i tidningar osv just för att det är så ovanligt med just unga PAPPOR. Synd!!
    Haha varför skämmas över att köpa barnvagn ? jag tycker det är härligt att kolla på barngrejer :)

många killar i min ålder vill väll leva sitt ungdomsliv med alkohol och byta flickvän varannan helg. sen är väll inte så många redo att förändra sin livscituation och börja ta ansvar för en annan människa. Jag kunde knappt ta hand om mig själv när jag träffade min flickvän för 19 månader sen. och titta bara nu. jag tar hand om alla jag kan. Ser till att min flickvän har det bäst. Bryr mig om mina föräldrar vilket jag aldrig gjorde tidigare. jag har mognat väldigt fort sen jag träffade min underbara :) och som min pappa säger. "man väljer inte vart man hamnar, men hur man hanterar" Och nu har jag valt att hantera detta genom att göra allt för min flickvän och mitt blivande barn :) jag ser det som en självklarhet att göra allt jag kan för min familjs bästa. det är det nog inte många 16 åringar som gör. Men nu är jag här och jag är väldigt lycklig :) aldrig mått bättre :)

Ja det är riktigt synd att många unga pappor skiter i sitt ansvar. Men det är ju underbart att du har en sådan kanon sambo :)
  • MariaKsk88
    Jimmyh skrev 2010-03-05 23:56:12 följande:
    Haha varför skämmas över att köpa barnvagn ? jag tycker det är härligt att kolla på barngrejer :) många killar i min ålder vill väll leva sitt ungdomsliv med alkohol och byta flickvän varannan helg. sen är väll inte så många redo att förändra sin livscituation och börja ta ansvar för en annan människa. Jag kunde knappt ta hand om mig själv när jag träffade min flickvän för 19 månader sen. och titta bara nu. jag tar hand om alla jag kan. Ser till att min flickvän har det bäst. Bryr mig om mina föräldrar vilket jag aldrig gjorde tidigare. jag har mognat väldigt fort sen jag träffade min underbara :) och som min pappa säger. "man väljer inte vart man hamnar, men hur man hanterar" Och nu har jag valt att hantera detta genom att göra allt för min flickvän och mitt blivande barn :) jag ser det som en självklarhet att göra allt jag kan för min familjs bästa. det är det nog inte många 16 åringar som gör. Men nu är jag här och jag är väldigt lycklig :) aldrig mått bättre :) Ja det är riktigt synd att många unga pappor skiter i sitt ansvar. Men det är ju underbart att du har en sådan kanon sambo :)
    Innan jag berättade för någon att jag var gravid brukade jag smita in i Baby Planet som låg 2 min ifrån min skola när ingen såg.. :P Jag älskade det! Jag gjorde i ordning allting tidigt och det var en pina att vänta i 9 jävla månader på att han skulle komma - och dessutom kom han en vecka försent!! Alla i vår föräldragrupp han få barn innan oss!

Men så är det, man växer in i rollen.. min sambo var en liten skitunge när vi blev ihop hehe. Mammas pojke, hade aldrig haft en flickvän, kunde inte göra något själv.. men nu är han en ansvarstagande pappa och sambo :) Man mognar hur snabbt som helst. Jag tog studenten när min son var 4 månader.. jag gick inte på en enda studentskiva, inte ens min egen, jag hade absolut ingen lust. Mina kompisar övertalade mig om att åka flak på studenten och jag hade ångest hela tiden, jag ville bara hem till min bebis :( När jag äntligen kom av flaket bröt jag ihop och bara grät.. jag hade öl överallt, kände mig skitäcklig och saknade min son som jag ALDRIG hade lämnat ifrån mig förut. Jag har aldrig saknat festandet (har iofs aldrig varit en partyprisse), o mina RIKTIGA kompisar har inte lämnat mig för det. Jag tog med min son till plugget och alla blev störtkära i honom och sa tusen gånger om att jag var så duktig osv. Han var med på lektioner ibland o till och med de "coola" killarna i klassen sa "åååh, jag vill ha 7 såna!" :P De ville hålla honom, pussa honom, leka med honom.. Man blir helt enkelt en annan person, kanske både på gott o ont, fast för mig har det bara varit positivt :) Jag trivs med att ha familj, att alltid ha någon att komma hem till.. jag går ut ibland, men tänker alltid på min son. Jag tycker mer om att ligga hemma o mysa med familjen, käka godis o titta på barnfilm hehe :D Min son är det bästa som har hänt mig. Jag hoppas verkligen att det håller mellan er, och att även om det inte gör det, att du får en jättebra relation till ditt barn :) Det är det viktigaste.
Svar på tråden 16 år, blivande pappa, varför soc?