• SophiaLa

Ni som fått barn i vecka 33

Hej,

Vår dotter föddes för ca en månad sedan i vecka 33+0.
    Idag blir vi uskrivna från Neo dvs 5 veckor efter hon föddes. Hon var 44 lång och vägde 1895. Hon har klarat sig bra, endast värmebädd, samt solning 2 ggr, tog bort sonden efter 3,5 vecka. Vi har varit hemma med hemsjukvård nu i drygt 2,5 vecka. Jag skulle vilja komma i kontakt med er som som fått barn i denna vecka ca. Hur har det gått för er? När har era varn kommit ikapp er osv.

Tackar på förhand!

• Svar på tråden Ni som fått barn i vecka 33
  • eilien

tosse9 skrev 2009-01-01 13:18:17 följande:

Ni som skrivit här tidigare men inte skrivit anledn till att era barn prematurföddes, var det ngn som prematurföddes pga att förlossningen "bara satte igång"? Jag är sjukskriven sedan 27+6 (gått in i v 33 idag) pga en massa sd och påverkad livmodertapp. Skulle vara jätteintressant att höra hur det gått för "liknande fall". Kram!
    Jag fick min tjej med akut snitt i v 32+5 efter att vattnet plötsligt gick. Jag hade oxå sammandragningar tidigt i grav. men de upphörde kring v 23 så det påverkade inte den tidiga förlossningen säger dem men man vet ju aldrig. Har inte fått ngt svar på varför hon komm tidigt, troligast är ngn form av infektion fast de kunde inte se att jag hade det på proverna som togs.
    Allt har iaf gått jätte bra för vår tjej som är 2 månader nu, (2 veckor korr.)
  • Bebisnovember

tosse9 skrev 2009-01-01 13:18:17 följande:

Ni som skrivit här tidigare men inte skrivit anledn till att era barn prematurföddes, var det ngn som prematurföddes pga att förlossningen "bara satte igång"? Jag är sjukskriven sedan 27+6 (gått in i v 33 idag) pga en massa sd och påverkad livmodertapp. Skulle vara jätteintressant att höra hur det gått för "liknande fall". Kram!
    Mitt vatten gick också spontant i v33+1. Har inte heller fått någon förklaring. De tog alla möjliga prover. Hade inte speciellt mycket SD därimot hade jag jätte jobbigt med foglossning så jag var delvis sjukskriven. Min lilla kille låg i säte och det finns några barnmorskor som tror att det kan ha påverkat att vattnet gick. Allt har gått bra och idag är han 3,5 månader och väger strax över 6 kg.
  • ulrikahö

Oj vad tiden går... Hoppas det gick bra! Vi gav ingen alvedon då. Och snart är det dax för nästa dos för tjejerna. Hoppas de ej får några biverkningar då heller.

Ang ålder och utveckling så håller jag med. Ibland är de som vilka (nu) 5-månaders bebisar som helst medans de ibland får korrigeras lite i ålder och är snarare som 3-månaders (då de egentligen skulle kommit i slutet av sep ist för början av aug). Det är svårt det där. BVC räknar ju oavkortat på okorrigerad ålder medans då vi är på återbesök på sjukhuset så räknar de alltid korrigerad ålder och tycker ej de är "sena" i utvecklingen på något vis på grund av det... Men, jag tar allt med en nypa salt och försöker att ej haka upp mig så på deras ålder utan mer på hur de är som personer och se hur de utvecklas utifrån det.

Förstår din "oro" fast de säger att allt är super. Men, försök lita på dem och lycka till med allt!

SophiaLa skrev 2008-12-18 11:39:04 följande:
    ulrikahö, tack för ditt svar! Ja vi får se hur det går imorgon. Ska kolla till kvällen om hon får feber och då ge alvedon, gav du nån alvedon?Jag var inne på din sida och läste lite. Hur går det för dina tjejer? Min tjej är som en 3 månaders på vissa saker tex nacke men som en 6 veckors på andra, undra när det ska mötas upp och hon kommer ikapp. Har fått ett läkarbesök på sös i jan, är fortf orolig för henne, kan inte släppa det. Hon är ju egentligen utskriven. men dom var snälla och gav mig en tid. Även fast läkarna säger att allt är super, så har jag så svårt att slappna av.Iallafall, tack för ditt svar
  • Mamma till bröderna bus

sonen är född i v 33+3 6oktober 2006. han kom ikapp utvecklingsmässigt kring 8-9 månader storleksmässigt vet jag inte riktigt, det kommer jag inte ihåg. ( men han är längre än sin kusin som är två veckor äldre och född i v. 41 =)

Han kom förtidigt pga att jag ramlade i trappan påväg till tunnelbanan en kväll (detta var i v 16) när sonen föddes så lossnade navelsträngen när de skulle ta ut moderkakan och mitt där den skulle sitta så hade jag ett stort blåmärke, så de tror att det är därför han kom tidigare, han trivdes helt enkelt inte =) men han mår bra och det är huvudsaken.. och jag vet, man ska inte springa i trappor (framförallt inte i flipp flopp tofflor)

• eilien

Går alla fortfarnde på återbesök på sjukhuset? Vi har inte vart där sen vi blev utskrivna för 5 veckor sen. Är bara på BVC

vi var bara dit när vi blev helt utskrivna, alltså när vi slapp hemsjukvården.. efter det har vi aldrig varit där.. då var Felix 1½ månad

• SophiaLa

Min förlossning startade med att vattnet gick, åkte in och dom stoppade värkarna. Detta för att jag skulle hinna få lungsprutorna. Kvällen efter kom värkarna tillbaka och 4 h senare var hon född, vanlig förlossning. Allt gick mycket bra!

Vi har bara varit på ett återbesök på Neo när vi blev utskrivna. tror hon var runt en månad då. Nu är vi helt utskrivna och går bara på BVC.

Ulrikahö:

Vad skumt att er BVC räknar okorr tid, min BVC räknar allt i korr tid. (utom vacc och mat) Hon var på 6 v kontrollen när hon var 6 v korr osv. Dom räknar att hon ska ha vuxit ikapp sig när hon är 2 år.
    Det gick bra med vaccinationerna. Dock blev hon väldigt ledsen och trött, hon fick 2 alvedon på em och kvällen, dagen efter var hon som vanligt.

• nilann27
    Svar på #40
    Hej! Jag blev sjukskriven och inlagd på sjukhus i v 21 pga prematura SD, påverkad livmodertapp och hotande förtidsbörd. Efter 2 veckor blev jag flyttad till ett annat sjukhus då man ansåg att fostret i magen nu kunde räddas (v23) Låg där i 5 veckor och fick sedan komma hem igen. Min livmodertapp var då endast sluten 6 mm, hade sk funneling då jag börjat öppna mig inifrån. Fick 3 hela veckor hemma i min egen säng och soffa innan mitt vatten gick. Blev inlagd igen och insatt på antibiotika. Det blev bestämt att jag skulle bli igångsatt när jag var 34 hela veckor men min lille kille bestämde sig för att han inte behövde nån hjälp! Han kom ut i v 33+6, vägde 2092 och var 45 cm lång. Han hade hjälp av Cpap första natten och likaså med kuvös. Sedan gick allt i rasande fart, dom tog bort infarten, navelkatetern dag 3 och dag 7 kunde jag helamma! På nyårsafton blev vi utskrivna efter 10 dagar på NEO. Vi myser för fulla muggar av att vara hemma! Är en ordentlig omställning från att bara ha varit sängliggande men det är underbart.
    Ta det lungt och lyssna på din kropp!! Är du beordrad sängläge eller får du vara uppe? Har du fått bricanyl? Hoppas verkligen att dina SD minskar nu när du är sjukskriven. Är det något annat du undrar över är det bara att fråga!
  • bollanmollan

hej, har nyss kommit hem från ks, jag låg där 3 veckor och våran son 10dagar. han föddes 33+2, och vägde 2, 3 kg. jag fick havandeskapsförgiftning och dom tog ut honom. än så länge går allt bra, vi får komma och väga honom varannan dag, men annars är det som med vanliga bebisar, men jag är som ett nervrak hela tiden att det gått för bra.

• ulrikahö

en vi blev utskrivna från sjukhuset (hemsjukvården) när tjejerna var 2 mån har vi vart på ett återbesök. Då var de 3 mån (1 mån korrigerad ålder såsom de räknar dem), sen ska vi få en tid till då de är 6 mån. Känns skönt tycker jag. På BVC tycker jag ej de har sån direkt koll på prematurer just... där går vi ca var 3:e vecka, då tjejerna går upp bra i vikt och så.

eilien skrev 2009-01-05 16:51:18 följande:
    Går alla fortfarnde på återbesök på sjukhuset? Vi har inte vart där sen vi blev utskrivna för 5 veckor sen. Är bara på BVC

Min erfarenhet vad gäller bvc och prematurer är ej god tyvärr, tror vår bvc-tant var mer nervös än vad vi var.. (vilket självklart är rätt jobbigt när man är nybliven förstagångsmamma..)

• eilien
    Mamma till bröderna bus skrev 2009-01-06 16:55:35 följande:
    Min erfarenhet vad gäller bvc och prematurer är ej god tyvärr, tror vår bvc-tant var mer nervös än vad vi var.. (vilket självklart är rätt jobbigt när man är nybliven förstagångsmamma..)
    Delar din uppfattning, en sålänge har det inte vart ngt speciellt som hänt men blir det så så kommer vi kräva tid på sjukhuset.

Vi väger och mäter bara Felix numer, men jag slutade fråga om råd rätt snabbt utan frågade folk i min omgivning, vårdguiden osv istället

Svar på tråden Ni som fått barn i vecka 33