• SophiaLa

Ni som fått barn i vecka 33

Hej,

Vår dotter föddes för ca en månad sedan i vecka 33+0.
    Idag blir vi uskrivna från Neo dvs 5 veckor efter hon föddes. Hon var 44 lång och vägde 1895. Hon har klarat sig bra, endast värmebädd, samt solning 2 ggr, tog bort sonden efter 3,5 vecka. Vi har varit hemma med hemsjukvård nu i drygt 2,5 vecka. Jag skulle vilja komma i kontakt med er som som fått barn i denna vecka ca. Hur har det gått för er? När har era varn kommit ikapp er osv.

Tackar på förhand!

• Svar på tråden Ni som fått barn i vecka 33
  • mammaNena

mia föddes i v 32+5 och vägde 1785g och va 43 cm, fick åka hem efter 3 veckor då det aldrig va något som hände, alltså sjuk eller kuvös eller liknande. hon kom i kapp & förbi nästan direkt. hon har sedan varit sjuk 4 ggr i sitt liv. är nu 3 år, kanske jag ska tillägga :P. Om det är något annat du vill fråga just mig, skriv då i gb eller inboxen .
    Helena med mia.

• eilien

vi har nu fått åka hem från neo o har vart hemma i drygt 2 veckor. Elsa är 5 veckor på lördag och var på neo i drygt 3 veckor. Hon är nu 37+5 veckor och väger 2500 gr 47 cm lång så hon har växt på bra från startvikten 2060gr.

• skrollan2

Hejsan

Vår dotter föddes i v33+0 för ett år sedan.Hon vägde 2kg och var 43cm.Hon har utvecklats precis som fullgångna bebisar,kanske lite tidigare med vissa saker som tex rlla runt.
    Hon har även en storasyster som hjälper mkt med utvecklingen men jag har inte alls märkt av att hon skulle vara "sen".
    Hon har klarat sig kanon.Idag är hon en trotsig 1 åring med egen vilja Härligt!

• Bebisnovember

Vår lilla kille föddes i v 33+2 och vägde 2240 g och var 46 cm lång. Vi låg på neo i 10 dagar och sedan hade vi hemsjukvård i ca 20 dagar. Han blev av med sonden när han var 35+6. Idag är han 11 veckor och väger 5140 g och är 57,5 cm lång. Han kunde hålla upp huvudet jätte tidigt och inte visat några tendenser på att han ligger efter i utvecklingen, han är lite mindre än de andra bara.

• tempest1

Hej! Min dotter föddes i vecka 33+3, 44 cm lång och 1860 gr tung. Hade sollampa, sond och tillväxttid på neonatalavdelning i 4 veckor. Idag är hon 3,5 år gammal. Hon är längst framme på dagisavdelningen vad gäller språk, kunskaper mm. Finns inte någon som tror mig när jag berättar om hennes start i livet. Efter ca 1 år var hon helt ikapp jämnåriga. Lycka till!!!

• ulrikahö

Skönt att höra! Skönt att veta att de är ikapp vid 1 år ca!

tempest1 skrev 2008-12-10 20:46:06 följande:
    Hej! Min dotter föddes i vecka 33+3, 44 cm lång och 1860 gr tung. Hade sollampa, sond och tillväxttid på neonatalavdelning i 4 veckor. Idag är hon 3,5 år gammal. Hon är längst framme på dagisavdelningen vad gäller språk, kunskaper mm. Finns inte någon som tror mig när jag berättar om hennes start i livet. Efter ca 1 år var hon helt ikapp jämnåriga. Lycka till!!!
  • SophiaLa

Vad kul att höra alla svar! Min dotter är nu 3 mån okorr alltså snart 7 v gammal. Det rullar på, hon har börjat le och väger nu 5 kg. Ligger lite efter i längd, men inte så konstigt då vi själva är ganska korta.

På fredag är det dags för första vaccinationen är nervös för det. Hur gick det för er, fick dom feber eller liknande.

• ulrikahö

SophiaLa:
    Tjejerna fick vaccinationerna för 1½ mån sen (3 mån okorr) och det enda vi märkte utav var att de var lite mer "kinkig och ynkliga" på kvällen och nästkommande kväll. De gnällde som att de kände obehag eller så, men inte mer. Ingen feber eller så.
    Det värsta var nog själva sticken. Ena sköterskan som gav pneumokockvaccinet (som tydligen är det lite mer "onda" utav vaccinerna) råkade till råga på allt att sticka rätt på ett blodkärl på ena tjejen oxå, så det blödde ganska mycket och hon skrek som en stucken gris, stackarn, och var svår att trösta en lång tid efteråt. Tänk själv vilken chock. Först är allt frid och fröjd och man sitter tryggt i mamsens famn och rätt vad det är så får man bara så himmlans ont. Stackars de små liven, kan ju undra vad det är som pågår...

Men, det går nog bra för er ska du se!

• SophiaLa

ulrikahö, tack för ditt svar! Ja vi får se hur det går imorgon. Ska kolla till kvällen om hon får feber och då ge alvedon, gav du nån alvedon?

Jag var inne på din sida och läste lite. Hur går det för dina tjejer? Min tjej är som en 3 månaders på vissa saker tex nacke men som en 6 veckors på andra, undra när det ska mötas upp och hon kommer ikapp. Har fått ett läkarbesök på sös i jan, är fortf orolig för henne, kan inte släppa det. Hon är ju egentligen utskriven. men dom var snälla och gav mig en tid. Även fast läkarna säger att allt är super, så har jag så svårt att slappna av.

Iallafall, tack för ditt svar

• tosse9

Ni som skrivit här tidigare men inte skrivit anledn till att era barn prematurföddes, var det ngn som prematurföddes pga att förlossningen "bara satte igång"? Jag är sjukskriven sedan 27+6 (gått in i v 33 idag) pga en massa sd och påverkad livmodertapp. Skulle vara jätteintressant att höra hur det gått för "liknande fall". Kram!

Svar på tråden Ni som fått barn i vecka 33