Inlägg från: SophiaLa |Visa alla inlägg
  • SophiaLa

Ni som fått barn i vecka 33

Hej,

Vår dotter föddes för ca en månad sedan i vecka 33+0.
    Idag blir vi uskrivna från Neo dvs 5 veckor efter hon föddes. Hon var 44 lång och vägde 1895. Hon har klarat sig bra, endast värmebädd, samt solning 2 ggr, tog bort sonden efter 3,5 vecka. Vi har varit hemma med hemsjukvård nu i drygt 2,5 vecka. Jag skulle vilja komma i kontakt med er som som fått barn i denna vecka ca. Hur har det gått för er? När har era varn kommit ikapp er osv.

Tackar på förhand!

• Svar på tråden Ni som fått barn i vecka 33
  • SophiaLa

Hej och tack för era svar!

Men då har era barn redan vuxit ikapp sig, jag fick höra på SÖS att det brukar ske runt 1 år ca.

Hon är idag 5 veckor och tiden har gått väldigt långsamt, det känns som det är 100 år sedan hon kom. Det har varit så mycket och en väldigt omtumlande period, nu vill man komma ikapp sig och hinna njuta av sin bebis.

Några andra erfarenheter som ni har? Har era barn varit ikapp sig på korrigerad ålder ca? (tror att det heter så, dvs om man räknar när dom egentligen skulle vart födda)

• SophiaLa

Tack för ala svar!
    Men man ska väl räkna hennes utveckling from det datumet hon skulle ha fötts, jag har inte förstått detta med korrigerat ännu, hur funkar det?
    Okorr är det from det datumet de föddes och korr det datumet dom skulle ha fötts?

Som ni märker är jag ganksa okkunnig på detta, vet ni nånstans där det finns info om detta?

• SophiaLa

Just hemkomna fråb BVC, idag är hon 40+2 och väger 3260 och 47,5 lång, jag tycker att hon hämtat upp sig rätt bra, hon är ju som en nyfödd nu. Jag talade med BVC gällande hennes utbeckling (som jag är orolig för) dom sa att hon ska följa normal utveckling from det datum hon skulle varit född, så det ska bli spännande och se här dom närmaste veckorna.

Nån mer som vill dela med sig hur det gått för era bebisar, intressant att höra deras utveckling.

• SophiaLa

Vad kul att höra alla svar! Min dotter är nu 3 mån okorr alltså snart 7 v gammal. Det rullar på, hon har börjat le och väger nu 5 kg. Ligger lite efter i längd, men inte så konstigt då vi själva är ganska korta.

På fredag är det dags för första vaccinationen är nervös för det. Hur gick det för er, fick dom feber eller liknande.

• SophiaLa

ulrikahö, tack för ditt svar! Ja vi får se hur det går imorgon. Ska kolla till kvällen om hon får feber och då ge alvedon, gav du nån alvedon?

Jag var inne på din sida och läste lite. Hur går det för dina tjejer? Min tjej är som en 3 månaders på vissa saker tex nacke men som en 6 veckors på andra, undra när det ska mötas upp och hon kommer ikapp. Har fått ett läkarbesök på sös i jan, är fortf orolig för henne, kan inte släppa det. Hon är ju egentligen utskriven. men dom var snälla och gav mig en tid. Även fast läkarna säger att allt är super, så har jag så svårt att slappna av.

Iallafall, tack för ditt svar

• SophiaLa

Min förlossning startade med att vattnet gick, åkte in och dom stoppade värkarna. Detta för att jag skulle hinna få lungsprutorna. Kvällen efter kom värkarna tillbaka och 4 h senare var hon född, vanlig förlossning. Allt gick mycket bra!

Vi har bara varit på ett återbesök på Neo när vi blev utskrivna. tror hon var runt en månad då. Nu är vi helt utskrivna och går bara på BVC.

Ulrikahö:

Vad skumt att er BVC räknar okorr tid, min BVC räknar allt i korr tid. (utom vacc och mat) Hon var på 6 v kontrollen när hon var 6 v korr osv. Dom räknar att hon ska ha vuxit ikapp sig när hon är 2 år.
    Det gick bra med vaccinationerna. Dock blev hon väldigt ledsen och trött, hon fick 2 alvedon på em och kvällen, dagen efter var hon som vanligt.

Svar på tråden Ni som fått barn i vecka 33