• SophiaLa

Ni som fått barn i vecka 33

Hej,

Vår dotter föddes för ca en månad sedan i vecka 33+0.
    Idag blir vi uskrivna från Neo dvs 5 veckor efter hon föddes. Hon var 44 lång och vägde 1895. Hon har klarat sig bra, endast värmebädd, samt solning 2 ggr, tog bort sonden efter 3,5 vecka. Vi har varit hemma med hemsjukvård nu i drygt 2,5 vecka. Jag skulle vilja komma i kontakt med er som som fått barn i denna vecka ca. Hur har det gått för er? När har era varn kommit ikapp er osv.

Tackar på förhand!

• Svar på tråden Ni som fått barn i vecka 33
  • helf

Hej och vad kul att ni får åka hem från Neo.
    Vår son föddes i v. 33+2 den 1/12-07. Han är idag alltså drygt 10 månader och han mår jättebra.
    Han vägde 1935 gram och var 43,5 cm lång och idag har han vuxit ikapp och är en liten gossig knubbis som har lärt sig krypa!!
    Vi fick flytta hem efter 3,5 vecka men fick då vara in och varje dag och väga honom i ytterligare 2 veckor. Han låg också bara på värmebädd och fick solning.

Jag önskar er all lycka med er lilla tjej!

Kram H

• vicki fredde

Vi fick våran lilla Jonathan i v.33+0 och han vägde 1976g och var 47cm lång. Vi låg på neo i 1 vecka sen fick vi åka hem med hemsjukvård i 1 vecka så allt gick väldigt snabbt och bra för honom. Han ammade fullt redan efter 1 vecka så han växte på sig väldigt fort. I dag är han snart 9 månader och sitter och står på alla fyra så snart kommer krypandet

• Biggarå

Alfons föddes i v.33+4. Han vägde 2014g och var 45cm lång. Han hade CPAP ngn timme innan han själv lyckades slita ut den och klarade sig utan. Låg på värmebädd, hade glukosdropp men behövde aldrig sola. Han lärde sig amma efter en vecka och då fick vi åka hem. Han fick dock väga sig ett par gånger på neo innan han skrevs ut helt.

Han är nu 10 månader okorrigerat (071210) han kan åla/krypa, han går längst med möblerna och äter vad vi äter.

Jag vet inte hur det känns för er men jag upplevde de första två månaderna som väldigt långa och det kändes som att det inte hände så mycket. Nu däremot så är det full fart och han lär sig nytt varje dag.

• SophiaLa

Hej och tack för era svar!

Men då har era barn redan vuxit ikapp sig, jag fick höra på SÖS att det brukar ske runt 1 år ca.

Hon är idag 5 veckor och tiden har gått väldigt långsamt, det känns som det är 100 år sedan hon kom. Det har varit så mycket och en väldigt omtumlande period, nu vill man komma ikapp sig och hinna njuta av sin bebis.

Några andra erfarenheter som ni har? Har era barn varit ikapp sig på korrigerad ålder ca? (tror att det heter så, dvs om man räknar när dom egentligen skulle vart födda)

• helf

Jag vet att första tiden är långsam och man ska passa sig för virus osv nu på hösten och vintern och inte vara för mycket ute med barnen, vi fick barn 1 dec och var ganska isolerade första tiden, ville inte gå ut i stora folksamlingar för mycket för att riskera att vår lilleman fick något elakt.
    Men njut av tiden, det går så jättefort! Nu är vår lilla sköra plutt en stor bebis.

Sen är oron också jobbig, jag hade många nära och kära som fanns för mig och lyssnade på mig och stöttade oss när vi var ledsna och oroliga.

NJUT av er lilla prinsessa!

• Staxson

Hej hej!

Min lilla dotter föddes i v32+5 och var 44cm lång och vägde 1890g. Hon är idag 8mån (6,5mån korr) och är super piggelin och har nyss lärt sig sitta själv längre stunder. Vi hade det ungefär som för er med solning osv. Här har det gått toppen. Hon kör sitt eget "race" och ikapp brukar de vara runt året sägs det. Utvecklingsmässigt är hon som de ska vara när de är 6,5mån vilket hon "egentligen" skulle vara och viktmässigt följer hon sin egen kurva jätte bra. Så det har gått bra och det kommer det göra för er tös med =)

• kabele

Hej hej! Olivia föddes v.33+1 på SÖS. Hon vägde 1550 g 40 stor. Vi bodde på 61:an. Vart bodde ni? Hon föddes den 23 februari. Olivia sitter helt själv och äter som en häst. Vi bodde på NEO i 1 mån.  Blev hemskickade efter 2 v men amningen funkade inte så hon gick bara upp 10 g på 4 dagar (de västa dygn i vårt liv hemma) Så vi åkte in igen o sa att vi lämnar dem inte förän vi vill. Vi var bara 3 familjer så det gick så bra. De skickade iväg oss på bio o restaurang för de hade så lite att göra. SÅ när man skulle lämna NEO så var det väldigt  ledsamt. Måste fara o hälsa på men nu är det ju besöksförbud pga. RS-virus.

Olivia 8 månader
  • Biggarå

Alfons kom i kapp efter ett tag med de mesta. Nu syns det ingen skillnad på honom och andra 10 månaders, även om alla barn är olika tidiga med olika saker. Det jobbigaste tiden för oss var tiden innan han log sitt första medvetna leende. Han är född 10 dec och log mot mig första gången på alla hjärtansdag 14 feb. Sen gick allt jättefort.

Lycka till med er lilla tjej!

• SophiaLa

Tack för ala svar!
    Men man ska väl räkna hennes utveckling from det datumet hon skulle ha fötts, jag har inte förstått detta med korrigerat ännu, hur funkar det?
    Okorr är det from det datumet de föddes och korr det datumet dom skulle ha fötts?

Som ni märker är jag ganksa okkunnig på detta, vet ni nånstans där det finns info om detta?

• Dessie

Nicklas föddes den 9/10-00 i v 32+6. Han vägde då 2196 g och var 45,5 cm lång.
    Nu när han är 8 år väger han 25 kg & är 126 cm lång.
    Nicklas låg i kuvös på biva 1 vecka, sedan värmemadrass & sollampa + övervak 4 veckor på neo.
    Det går bra för honom i skolan - fröken säger att han är snudd på överintelligent
    Det enda "fel" är att han har astma & allergi som han tyvärr har ärvt efter mig + att han har ADHD (fick diagnosen i torsdags den 16/10 när vi var på BUP).

Svar på tråden Ni som fått barn i vecka 33