• SophiaLa

Ni som fått barn i vecka 33

Hej,

Vår dotter föddes för ca en månad sedan i vecka 33+0.
    Idag blir vi uskrivna från Neo dvs 5 veckor efter hon föddes. Hon var 44 lång och vägde 1895. Hon har klarat sig bra, endast värmebädd, samt solning 2 ggr, tog bort sonden efter 3,5 vecka. Vi har varit hemma med hemsjukvård nu i drygt 2,5 vecka. Jag skulle vilja komma i kontakt med er som som fått barn i denna vecka ca. Hur har det gått för er? När har era varn kommit ikapp er osv.

Tackar på förhand!

• Svar på tråden Ni som fått barn i vecka 33
  • kabele
    SophiaLa skrev 2008-10-21 12:10:33 följande:
    Tack för ala svar!Men man ska väl räkna hennes utveckling from det datumet hon skulle ha fötts, jag har inte förstått detta med korrigerat ännu, hur funkar det?Okorr är det from det datumet de föddes och korr det datumet dom skulle ha fötts?Som ni märker är jag ganksa okkunnig på detta, vet ni nånstans där det finns info om detta?
    Korras görs de med allt utom mat. Så Olivia är född 23 februari men räknas i utvekling från 10 april. Så vi ska på 6 månaders kontoll imorgon.
    Olivia 8 månader
  • ulrikahö

På vårt BVC räknas allt i okorrigerad tid.
    Tjejerna ska få deras 3-månadersvaccination då de verkligen är 3-månader, och inte 5 månader (korrigerad ålder), och utvecklingsmässigt så gör de oxå kontroller o dyl i okorrigerad ålder och smakportioner rekommenderas från 4 mån okorrigerad tid (och inte 6 mån), fast sen får man ju se hur pass mogna de är då. Det varierar ju från barn till barn, men ändå!

kabele skrev 2008-10-21 20:18:18 följande:
    Korras görs de med allt utom mat. Så Olivia är född 23 februari men räknas i utvekling från 10 april. Så vi ska på 6 månaders kontoll imorgon.
  • kabele

VI har blivit Korrade på BVC. Utom mat. Det har de flesta blivit på Värmdö och NEO sa  det till oss oxå när vi skrevs ut. Det kanske är olika på olika ställen.

Olivia 8 månader
  • bea96

Hej! Neo föddes 080715 i v. 33+1. Han är nu tre månader och fullammas. Idag väger han 5240 g och är 57 cm lång. När han föddes vägde han 2070 g och var 43 cm lång så det har gått fort. Nu är han en stor kille tycker jag.

DEt var aldrig några komplikationer med honom. Vi fick åka hem från NEO efter en vecka men behövde tillbaka och väga honom ett par gånger i veckan. Vi hade också hemsjukvård ett tag tills sonden togs bort.

• knäppisen

Mitt barn som föddes i v 33 låg på neo i 2 v o hade hemsjukvård i 2 v.
    Kom ikapp storleksmässigt vid ca 6 mån och utvecklingsmässigt runt 8-9 månader.

• Doris6

min dotter föddes i v.33+1.
    vägde 2005 g och var 44 cm lång. värmebädd, sola 2 ggr, hem efter 3 veckor.

Växte ikapp snabbt. jag måste ha haft grädde i brösten
    8 kg som 6-månaders
    vägde 11 kg som 1-åring.
    13 kg nu som snart 2-åring.

utvecklingsmässigt kom hon ikapp snabbt tycker jag.
    Första tänderna 5 månader,
    satt själv 7 månader okorr
    började krypa baklänges 9 mån okorr
    gick 15 mån okorr.

• tinaw

Numera ska BVC räkna utveckling korrigerat (dvs från det datum barnet var beräknat att födas), även mat kan vara lämpligt att räkna korrigerat eftersom tarmarna kan vara lite omogna (men det är väldigt olika) och vaccinera okorrigerat, dvs enligt födelsedatumet.

Är man född i vecka 33 är det nog rätt ovanligt att man behöver räkna korrigerat efter säg första året.

• tinaw

Och så hej, förstås och grattis till en liten tjej!

Min Samuel föddes i v 34 och Mathilda i v 33. Båda var hemma på ett par veckor. Sedan har de en lillasyster som är född i v 30 med lite komplikationer, det tog betydligt längre tid, men ändå tycker jag nog att hon håller tidtabellen bra även okorrigerat, och har gjort sedan året ungefär. Kanske någon månad "senare" än ett fullgånget barn, men inte onormalt sent på något vis.

• Hundini
    SophiaLa skrev 2008-10-20 10:54:03 följande:
    Hej,Vår dotter föddes för ca en månad sedan i vecka 33+0.Idag blir vi uskrivna från Neo dvs 5 veckor efter hon föddes. Hon var 44 lång och vägde 1895. Hon har klarat sig bra, endast värmebädd, samt solning 2 ggr, tog bort sonden efter 3,5 vecka. Vi har varit hemma med hemsjukvård nu i drygt 2,5 vecka. Jag skulle vilja komma i kontakt med er som som fått barn i denna vecka ca. Hur har det gått för er? När har era varn kommit ikapp er osv. Tackar på förhand!
    Hej, födde 080830 en liten kille i vecka 33+3, han vägde 1905 och var 45 cm lång. Allt har gått förvånansvärt bra, vi låg på neo 1 1/2 vecka sen hade vi hemsjukvård ytterligare 2 veckor. Idag är han 2 månader och väger 3950g, så jag är spänd på att se om han fortsätter att öka och utvecklas lika fint framöver!

Lycka till!
  • jsomijohanna

Hej! Stort grattis till tjejan! Min dotter kom i v33+3, vägde 2075g å va 44 lång! Låg på neo i knappt 3v för stödmatning å solning. Allt har gått jättebra, hon är 2,5år nu och är precis som sina jämnåriga på dagis. Kunde nästan gå själv när hon va 13mån,har vatt väldigt tidig med talet oxå. Inget som märks nu alls att hon är tidig Har inte korr. vaccineringar fast började lite senare med fast föda för hon hade rätt så ont i magen, omogna tarmar sa dom! Lycka till med allt!

Svar på tråden Ni som fått barn i vecka 33