• SophiaLa

Ni som fått barn i vecka 33

Hej,

Vår dotter föddes för ca en månad sedan i vecka 33+0.
    Idag blir vi uskrivna från Neo dvs 5 veckor efter hon föddes. Hon var 44 lång och vägde 1895. Hon har klarat sig bra, endast värmebädd, samt solning 2 ggr, tog bort sonden efter 3,5 vecka. Vi har varit hemma med hemsjukvård nu i drygt 2,5 vecka. Jag skulle vilja komma i kontakt med er som som fått barn i denna vecka ca. Hur har det gått för er? När har era varn kommit ikapp er osv.

Tackar på förhand!

• Svar på tråden Ni som fått barn i vecka 33
  • Sojj

Oj, vilka tungviktare ni har fått! Sonen föddes mars 2007 i v33+0 med den blygsamma startvikten på 1350g. Längden kollades aldrig. Han var tilväxthämmad med 40%.

Utskrivna från neo blev vi i v 40+1, då vägde han 2700g och var 47 lång. På neo hann vi bo en vecka i kuvös, sola en gång, ha dropp i tre veckor, sova i "vattensäng" i två veckor. 1,5 veckas samvård och 2,5 veckas hemsjukvård. Pust!

Vi, BVC och neo har korrigerat allt utom vaccinationer.

I dag är han 20 månader, går på dagis och springer omkring för fullt. Utvecklingsmässigt har han varit trögstartad (bekväm) de första 10 månaderna men spurtat ifatt. Vikt och längd är på -1,5 kurvan. Vi tillhör neos långtidsuppföljning och nästa vecka ska vi dit på korr 18-månaders kontroll.

• ÄngelnDennis

Kan inte skriva just om hur min prins utvecklas, han är bara 3 veckor gammal än.(okorr) Han föddes i vecka 33+0 och han vägde 2737 gram och va 49 cm lång. vi låg inne på neo exakt 2 veckor innan vi blev utskriven.

Lägger denna i favoriter, väldigt intressant tråd

• Jessie James

Hej! Min dotter Emelie föddes i vecka 33+4, var 44 cm kort cooh vägde 1890, alltså väldigt likt ditt barn. Hon behövde också bara värmebädd coh sonden försvann efter 2 veckor. Så allt gick jättebra men det var en fruktansvärt jobbig tid ändå tycker jag.

I alla fall...nu är Emelie 8 månader...hon föddes på skottdagen... och har precis gjort utvecklings coh hörseltest och hon är jättebra med...visst jag märker skillnad med de som är jämnåriga men det är faktiskt inte så mycket som jag trodde från början...Hon ligger före dem som är födda då hon skulle vara med och lite efter de som är jämngamla...så ta det lugnt! Det kommer att gå jättebra för er med!

mvh
    Jessica

• eilien

Vilken bra tråd, ger oss massa hopp om! Fick en liten tjej i torsdags i v. 32+5. Elsa vägde 2060 gr o va 42 cm lång. Hon har haft lite syrgas i 2 dagar men nu klarar hon sig bra ändå. Ska ut i säng idag förhoppningsvis och hon har börjat snutta, jätte mysigt.
    Kul att höra hur bra det har gått för er andra, har ju knappt hunnit fatta att vi är föräldrar redan.

• Pallas

Vår pojke vägde 2410 g och var 45 cm. Han hade samma förutsättningar som din tjej, värmebädd och lite solning. Han fick komma hem efter tre veckor.

Han hade problem att amma de fyra första månaderna och låg vid bröstet jämt och ständigt för att få i sig det han behövde. Han hade också ett _extremt_ stort närhetsbehov, en såkallad high need baby.

Han har varit utvecklingshämmad och har fått olika typer av hjälp. När han var 1½ år låg han ungefär på ett åttamånadersbarns nivå motoriskt och kognitivt. Han sade inte flasklock innan han var två år och är nu 4½ och är fortfarande efter i talet. Motoriskt är han helt ikapp.

Han har varit extremt infektionskänslig och blir sjukare och under längre perioder när han blir sjuk. Första förskolevintern (förra året) var ett rent helvete med flera sjukhusinläggningar.

Jag kan inte säga att något av detta har varit några problem, faktiskt, om vi undantar alla sjukdomar förra vintern.

• SophiaLa

Just hemkomna fråb BVC, idag är hon 40+2 och väger 3260 och 47,5 lång, jag tycker att hon hämtat upp sig rätt bra, hon är ju som en nyfödd nu. Jag talade med BVC gällande hennes utbeckling (som jag är orolig för) dom sa att hon ska följa normal utveckling from det datum hon skulle varit född, så det ska bli spännande och se här dom närmaste veckorna.

Nån mer som vill dela med sig hur det gått för era bebisar, intressant att höra deras utveckling.

• auca

Hejsan!

Blev lite nostalgisk när jag läste detta min son föddes i v 33+3 och han fyller 4 år nu i december, han är som vilken 4-åring som helst.... Han vägde 2600 och var 46 lång så han var en stor bebis på neo Vi låg inne i 2 veckor solning, matning, sen när vi kom förbi vecka 35 så började han äta av sig själv och det rullade bara på. Det tog ca 1 år innan han var ikapp sina jämnåriga, när han var ca 1 år så fick han förkylningsastma som vår läkare säger är väldigt vanligt för prematura barn, det försvann av sig själv när han var 3 år.
    Från början när jag gick på bvs föräldragrupp så kände jag ibland att alla andras bebisar log, vände sig, satt ja allt långt före min son men min bvc sköterska var så snäll och sa att han är ju de veckorna "efter" i detta fallet 7 veckor och det stämde väldigt bra och att det var fullt normalt....

Jag önskar er alla lycka till och passa på att njuta av de små de blir stora väldigt fort

Kram

• lilla smulan84

Hej!
    Grattis!
    Fick i slutet av aug en liten tjej v 33 + 4. hon vägde 2180 g och va 48 cm lång.
    hon hade en tuff start och fick ligga i respirator de 2 första dagarna, sedan cpap i några dagar.
    vi fick åka hem efter tre veckor då hon va hur pigg som helst och helammades.
    nu vid elva veckor väger hon 4,5 och är 55 cm lång.
    Lycka till!

• Spe

Min kille föddes den 6 aug och vägde 2120 gr och var 43 cm lång. Han föddes 2 månader förtidigt. Han är idag 3 månader och väger 5335 gr och är 55 lång. Utvecklingsmässigt så gör han allt vad en 3 månaders baby "bör" göra. Jag har valt att fullständigt strunta i alla kurvor och vad ett barn bör och inte bör göra en viss ålder. Jag tycker att det var stressande nog och få den starten vi fick. Vi låg på Neo i 3 veckor och han var så pass stark att han fick ingen "speciell" behandling (dvs solning osv). Hade hemsjukvård i 2 veckor. Andra dagen på hemsjukvården så hade jag vant honom att ta bröstet/flaska så sonden åkte på tredje dagen (usch vad jag hatade sonden...). Vem säger vad som är normalt eller inte??? Hade babyn varit fullgången så hade man ju inte funderat nämnvärt över utvecklingen.  Men visst, jag kollar också vad han borde göra - annars vore jag ljuga. Däremot försöker jag intala mig (100 ggr om dagen) att alla barn är individer och utvecklas olika.

KRAM

• Spe

Glömde skriva att han föddes v 32+4.

Svar på tråden Ni som fått barn i vecka 33