Inlägg från: ulrikahö |Visa alla inlägg
  • ulrikahö

Ni som fått barn i vecka 33

På vårt BVC räknas allt i okorrigerad tid.
    Tjejerna ska få deras 3-månadersvaccination då de verkligen är 3-månader, och inte 5 månader (korrigerad ålder), och utvecklingsmässigt så gör de oxå kontroller o dyl i okorrigerad ålder och smakportioner rekommenderas från 4 mån okorrigerad tid (och inte 6 mån), fast sen får man ju se hur pass mogna de är då. Det varierar ju från barn till barn, men ändå!

kabele skrev 2008-10-21 20:18:18 följande:
    Korras görs de med allt utom mat. Så Olivia är född 23 februari men räknas i utvekling från 10 april. Så vi ska på 6 månaders kontoll imorgon.
  • ulrikahö

Skönt att höra! Skönt att veta att de är ikapp vid 1 år ca!

tempest1 skrev 2008-12-10 20:46:06 följande:
    Hej! Min dotter föddes i vecka 33+3, 44 cm lång och 1860 gr tung. Hade sollampa, sond och tillväxttid på neonatalavdelning i 4 veckor. Idag är hon 3,5 år gammal. Hon är längst framme på dagisavdelningen vad gäller språk, kunskaper mm. Finns inte någon som tror mig när jag berättar om hennes start i livet. Efter ca 1 år var hon helt ikapp jämnåriga. Lycka till!!!
  • ulrikahö

SophiaLa:
    Tjejerna fick vaccinationerna för 1½ mån sen (3 mån okorr) och det enda vi märkte utav var att de var lite mer "kinkig och ynkliga" på kvällen och nästkommande kväll. De gnällde som att de kände obehag eller så, men inte mer. Ingen feber eller så.
    Det värsta var nog själva sticken. Ena sköterskan som gav pneumokockvaccinet (som tydligen är det lite mer "onda" utav vaccinerna) råkade till råga på allt att sticka rätt på ett blodkärl på ena tjejen oxå, så det blödde ganska mycket och hon skrek som en stucken gris, stackarn, och var svår att trösta en lång tid efteråt. Tänk själv vilken chock. Först är allt frid och fröjd och man sitter tryggt i mamsens famn och rätt vad det är så får man bara så himmlans ont. Stackars de små liven, kan ju undra vad det är som pågår...

Men, det går nog bra för er ska du se!

• ulrikahö

Oj vad tiden går... Hoppas det gick bra! Vi gav ingen alvedon då. Och snart är det dax för nästa dos för tjejerna. Hoppas de ej får några biverkningar då heller.

Ang ålder och utveckling så håller jag med. Ibland är de som vilka (nu) 5-månaders bebisar som helst medans de ibland får korrigeras lite i ålder och är snarare som 3-månaders (då de egentligen skulle kommit i slutet av sep ist för början av aug). Det är svårt det där. BVC räknar ju oavkortat på okorrigerad ålder medans då vi är på återbesök på sjukhuset så räknar de alltid korrigerad ålder och tycker ej de är "sena" i utvecklingen på något vis på grund av det... Men, jag tar allt med en nypa salt och försöker att ej haka upp mig så på deras ålder utan mer på hur de är som personer och se hur de utvecklas utifrån det.

Förstår din "oro" fast de säger att allt är super. Men, försök lita på dem och lycka till med allt!

SophiaLa skrev 2008-12-18 11:39:04 följande:
    ulrikahö, tack för ditt svar! Ja vi får se hur det går imorgon. Ska kolla till kvällen om hon får feber och då ge alvedon, gav du nån alvedon?Jag var inne på din sida och läste lite. Hur går det för dina tjejer? Min tjej är som en 3 månaders på vissa saker tex nacke men som en 6 veckors på andra, undra när det ska mötas upp och hon kommer ikapp. Har fått ett läkarbesök på sös i jan, är fortf orolig för henne, kan inte släppa det. Hon är ju egentligen utskriven. men dom var snälla och gav mig en tid. Även fast läkarna säger att allt är super, så har jag så svårt att slappna av.Iallafall, tack för ditt svar
  • ulrikahö

en vi blev utskrivna från sjukhuset (hemsjukvården) när tjejerna var 2 mån har vi vart på ett återbesök. Då var de 3 mån (1 mån korrigerad ålder såsom de räknar dem), sen ska vi få en tid till då de är 6 mån. Känns skönt tycker jag. På BVC tycker jag ej de har sån direkt koll på prematurer just... där går vi ca var 3:e vecka, då tjejerna går upp bra i vikt och så.

eilien skrev 2009-01-05 16:51:18 följande:
    Går alla fortfarnde på återbesök på sjukhuset? Vi har inte vart där sen vi blev utskrivna för 5 veckor sen. Är bara på BVC
Svar på tråden Ni som fått barn i vecka 33