Hej Kexan: När vi var hos kuratorn för ett par veckor sedan, visade hon oss en jätte fin bok om ÄD/ spermiedonation. Hon trodde att en saga om hur barnet blivit till är det bästa.
Boken var jätte fin, lagom med text och jätte fina bilder. Kommer inte ihåg vad den hette, men det kanske är den som Vinteräpple pratar om. Var mer som ett häfte/pärm än en bok.
Emmy: De flesta jag pratat om ÄD med blir rätt förvånade. Men det kanske mest är att just jag ska göra det?! Det är verkligen sista anhalten och som tur är är det ju inte super duper många som måste genomgå det. Jag tror dock det kommer bli mer och mer vanligt. Så snart är det nog inte alls "konstigt" att säga att man gjort en ÄD.
Det där att säga att man fått lite hjälp på traven låter bra. Men jag kommer säkert säga att det är ÄD. För i min värld så är det det jag gjort. Det är inte "bara" en ivf, eftersom jag gått vidare till ÄD. Men sedan att man gör en IVF med ett donerat ägg, det är en annan femma.
Ja, den dag, det problemet. Är inte där ännu.
Nu är det bara 1 mån kvar innan du är på G. Kul
Var och kollade slemhinnan nu i veckan, den var fin. Så nu sliskas och slaskas det. Not nice. Men det går bra.
Det blev ett märkligt besök på HS sist. Doktorn var super stressad, hade ingen aning om varför jag var där. Fick slita av mig kläderna och hoppa upp i stolen. Hon sa bara: slemhinnan är fin, börja med vaggisarna idag, ta dem i 12 dagar. Vad bra att det ser såhär bra ut, snart är det er tur. Vi ska bara hitta en donator. Men det kan nog bli dax innnan jul.
Jasså? Min man och jag tittade på varandra, och sa nej vi får inte göra ÄD nu. Vår donator har inte lämnat ägg. Då säger doktorn att det spelar ingen roll att hon inte lämnat. Det viktiga var bara att ragga upp en donator. Men vad konstigt tyckte vi, det är ju den informationen vi fått.
Näe det kan inte stämma säger doktorn.
Då fick prata med en barnmorska, hon sa att det spelar ingen roll att er donator inte lämnat. Det här kommer gå fort.
Vi stod på oss och sa att dom hade missuppfattat saken.
Det hela slutar med att vi får träffa ÄD experten Kristina barnmorska, som såklart säger. Näe, er donator måste lämna ägg först.
Känns otroligt oproffsigt av personalen att inte veta reglerna. Att vi vet mer än dom.
Det var nästan så att det tändes ett hopp om att nu går det fort. Men icke.
Vinteräpple: Vad jobbigt att du inte har möjlighet att fråga vänner om hjälp med att donera ägg.
Hoppas verkligen att du finner en bra utväg, så att du slipper vänta 2 år. Det är så otroligt lång tid när man redan väntat och längtat länge.
Miss Mapel: Låter som en sund idé att berätta. Om inte annat är det skönt att vara helt ärlig, får då kan man aldrig försäga sig.
Ha det bra allesammans. Kram från mig
Oj vilket långt inlägg, sorry