• Emmylou

Någon som gör/gjort ÄD på KS Huddinge?

Hej! Vi är kallade till nybesök. Jag undrar om någon vill berätta hur lång tid det tagit mellan nybesök och ÄD. Jag vet att gången är kuratorkontakt, testcykel och sedan väntan på donator. Skulle vara kul att få ett hum, även om tiden för oss inte behöver bli den samma.
    MVH- E

• Svar på tråden Någon som gör/gjort ÄD på KS Huddinge?
  • kexan
    Hej
    Vinteräpple : 21 år är inte för ungt hört andra som donerat då. Det är du och din systerdotter som avgör hur ni vill med hjälp av kurator mm för det är nog viktigt att prata igenom. annars kan man mixa att dem som tar med sig egen fast det går till en annan brukar gå fortare. Jag har varit öppen men det har jag vart sen 15 års ålder då jag fick reda på att jag inte kunde bli gravid så jag har haft en väldigt lång tid att bearbeta all känslor .

Ja att vara för ärlig pricken är du inte ensam om, jag har varit rätt öppen och sen efteråt känner jag att varför bjöd jag på dem detaljerna kunde ju gjort som en smart tjej som hänger i denna tråd att säga bara att man fått lite hjälp på traven typ ivf men men lätt att vara efterklok. Men det bästa med att vara öppen att allt blir mer naturligt och kanske blir lättare för dottern.

Det som är nu är ju hur jag ska tala om för min lilla stjärna hur hon blev till ?
    ska jag göra en sagobok eller har ni nåt tipss hur man kan berätta..

Hon är väldigt lik sin pappa det är skönt läste att det var nån somm skulle donera som ska lämna kort och brev undra om våran donator gjort det?
    Skulle ju vara kul att veta intressen . man kan aldrig sluta tänka på om nån likhet finns vad just min dotter har efter donatorn.

Nej nu ska städas och i kväll är det idol jippi det är ju lite kul. hörs senare tjejerna
  • miss maple

Hejsan! Tänker ang att berätta för folk. Vi har varit helt ärliga och sagt att dottern kom till genom ÄD. Däremot har vi inte gått in på detaljer om intte folk ställer frågor förståss.

Kul verkligen att det händer saker här

• Vinteräpple

Det finns en bok som heter "Hur kom jag till?" om äggdonation. Skriven av Märit Jonsson. Den är tänkt för barn och de bilder jag sett är jättefina.
    Titta på www.bokrecension.se/9163323281

• Vinteräpple

När jag forskat vidare lite i det så har ju min systerdotter en ärftlig muskelsjukdom på sin pappas sida. Hon är inte sjuk, men hon kanske inte heller får donera ägg då.
    Ska forska lite till på HUR ärftlig...

• kexan

Hallå tack för tipset på boken skulle gärna vilja se bilderna i den kanske finns i bokhandeln på stan får gå och kolla..
     Ja du får forska lite kring de . jag tror kön kommer gå fort =)

SkA PÅ dOP på lördag men vad ska man köpa

• Vinteräpple

Brio-leksaker eller nåt annat som de kan ha kvar även i vuxen ålder, fast använt som barn. Min brorsdotter fick ett armband med berlocker, hon ska få en ny berlock varje år, så när hon är 5 kan hon räkna på berlockerna hur många år hon är.

(Ååå, vad gärna jag skulle köpa de där leksakerna till mitt eget barn istället för min brors och mina vänners...)

• Emmylou

Hej på Er! Vilken härlig aktivitet det är här i tråden

Pricken min vän: Glad att vara din mentor som sagt (och så låter man så smart då oxå) Klart att det kommer gå vägen för oss! Sen kan våra barn ta varandra i hand.

Jag tror, som du Pricken är inne på, att jag tänker på ÄD som något vädigt annorlunda och udda. Jag sade t.ex till min kusin att "det är ingen hemlighet, men jag vill inte att ni berättar för era vänner o.s.v för människor tycker att det är väldigt konstigt med ÄD". Jaså, tycker dom? var hennes förvånade svar. Det kanske helt enkelt är JAG som tycker att det är udda..

Hej Miss Maple Ja, här händer det saker. Full rulle! Hoppas allt är bra med dig!

& Hej på Dig Kexan- det lät ju jättebra med boken som Vinteräpple rekommenderade. Jag har läst om den, den verkar fin.

Vinteräpple- Hoppas det går vägen med systerdottern. Vet hur frustrerande det är att stå i kön och stampa. Känner med dig vad gäller leksakerna. Så många gånger under åren som gått har man stått i leksaksaffärer och bara andats in den lyckliga, barnsliga stämningen och längtat tills man står där med sitt barn (som säkert tjatar lite men ändå..). Som man längtar! Jag längtar efter hela barnvärlden: leksaker, böcker, kläder, förskola, Skansen osv osv.

Stor Kram till Er alla lyckliga mammor och alla som ska bli lyckliga mammor en dag! Nu är det dags för en promenad i skymningen. Sköt om er!

• kexan

Tack för tipset! 

Ja visst känns det konstigt med äd det är ju liksom inte den naturliga biten som styr, lite mer planering och just att det inte är från en själv visst är det tråkigt men ju mer tiden går ju bättre känns det men fortfarande kan det kännas när andra pratar om hur det ska fixa barn och syskon hit och dit som det vore det enklaste i världen själv måste vi kolla när det passar och hoppas stt det går hela vägen .
    Men är så tacksam och lycklig att jag ens fått genomgått en äd och att dt funka.

kram på er

• Emmylou

Hej på er!

Jag måste återigen bevisa mitt FL-beroende. Man kan tro att jag har för mkt tid över- men icke.. Nu när det är så nära är det svårt att hålla sig härifrån.

Kexan, förstår att du är evigt tacksam för ditt barn. Jag blev alldeles överväldigad av tacksamhet bara jag fick veta att vi fått en donator. Satt i bilen och kände som om världen stannade (satt som tur var stilla på parkeringen).

Pricken - hur går det med knaprandet? Nu i efterhand såg jag det avundsvärda- JOGGA :-O Wow, vad duktig du är! Här joggas inte må jag säga. Men flinka fingrar har jag (på tangentbordet alltså). Alltid nåt.

Ska börja med Provera på lördag. Så nu är vi på G V.44 blir det ET. Pirrigt!

Kram till er alla ÄD-vänner! -E

• Pricken76

Hej Kexan: När vi var hos kuratorn för ett par veckor sedan, visade hon oss en jätte fin bok om ÄD/ spermiedonation. Hon trodde att en saga om hur barnet blivit till är det bästa.
    Boken var jätte fin, lagom med text och jätte fina bilder. Kommer inte ihåg vad den hette, men det kanske är den som Vinteräpple pratar om. Var mer som ett häfte/pärm än en bok.

Emmy: De flesta jag pratat om ÄD med blir rätt förvånade. Men det kanske mest är att just jag ska göra det?! Det är verkligen sista anhalten och som tur är är det ju inte super duper många som måste genomgå det. Jag tror dock det kommer bli mer och mer vanligt. Så snart är det nog inte alls "konstigt" att säga att man gjort en ÄD.
    Det där att säga att man fått lite hjälp på traven låter bra. Men jag kommer säkert säga att det är ÄD. För i min värld så är det det jag gjort. Det är inte "bara" en ivf, eftersom jag gått vidare till ÄD. Men sedan att man gör en IVF med ett donerat ägg, det är en annan femma.
    Ja, den dag, det problemet. Är inte där ännu.

Nu är det bara 1 mån kvar innan du är på G. Kul

Var och kollade slemhinnan nu i veckan, den var fin. Så nu sliskas och slaskas det. Not nice. Men det går bra.

Det blev ett märkligt besök på HS sist. Doktorn var super stressad, hade ingen aning om varför jag var där. Fick slita av mig kläderna och hoppa upp i stolen. Hon sa bara: slemhinnan är fin, börja med vaggisarna idag, ta dem i 12 dagar. Vad bra att det ser såhär bra ut, snart är det er tur. Vi ska bara hitta en donator. Men det kan nog bli dax innnan jul.

Jasså? Min man och jag tittade på varandra, och sa nej vi får inte göra ÄD nu. Vår donator har inte lämnat ägg. Då säger doktorn att det spelar ingen roll att hon inte lämnat. Det viktiga var bara att ragga upp en donator. Men vad konstigt tyckte vi, det är ju den informationen vi fått.
    Näe det kan inte stämma säger doktorn.
    Då fick prata med en barnmorska, hon sa att det spelar ingen roll att er donator inte lämnat. Det här kommer gå fort.
    Vi stod på oss och sa att dom hade missuppfattat saken.
    Det hela slutar med att vi får träffa ÄD experten Kristina barnmorska, som såklart säger. Näe, er donator måste lämna ägg först.

Känns otroligt oproffsigt av personalen att inte veta reglerna. Att vi vet mer än dom.
    Det var nästan så att det tändes ett hopp om att nu går det fort. Men icke.

Vinteräpple: Vad jobbigt att du inte har möjlighet att fråga vänner om hjälp med att donera ägg.
    Hoppas verkligen att du finner en bra utväg, så att du slipper vänta 2 år. Det är så otroligt lång tid när man redan väntat och längtat länge.

Miss Mapel: Låter som en sund idé att berätta. Om inte annat är det skönt att vara helt ärlig, får då kan man aldrig försäga sig.

Ha det bra allesammans. Kram från mig

Oj vilket långt inlägg, sorry

• kexan

Hej hej -
    Pricken jobbigt att det blev ett konstigt besök men när jag gjorde äd så sa dem till när dem hittat en donator och jag fick börja med tabbletter och vag sen två dar innan återföringen lämmnar min sambo spermier och samma dag kommer donatorn in och lämmnar ägg och sedan befruktar dem utanför och efter två dagar får jag ett färskt försök och resten i frysen . så det gick fort jag kanske missuppfatta ditt inlägg ? 

hoppas det iallfall sker snart har du gjort testcykeln rullar det nog på =)

Vad spännande att det snart är dax för dig emmylou

Sköt om er  ska dricka mitt kaffe nu när tjejen sover va hos doktorn idag och fick stick i fingret =( tur att hon fick ett plåster för det tyckte hon var spännande inte kul när dem små är dåliga (det är en vanlig förkylning med hosta och feber så det blir nog bra snart)

Svar på tråden Någon som gör/gjort ÄD på KS Huddinge?