Det här var en lång och hätsk diskussion minsann...
Jag såg även jag dokumentären om förbjuden kärlek. Outsiders på Kanal 5. Antar att det är den vi talar om? Eller har det gått nån annan dokumentär nyligen på området?
I den handlade det övervägande om 2 HALVSYSKON i Skottland som träffats i vuxen ålder och blivit kära. De ville leva ihop som ett par, men det är inte tillåtet i Skottland.
Däremot funderade de på att emigrera till Frankrike där det är tillåtet. Även i Belgien och Sverige är detta tillåtet. För åktenskap mellan halvsyskon krävs särskild prövning i åtminstone Sverige.
Men varför ser lagstiftningen ut som den gör tro? I Sverige handlar det mest om kalkylerad risk för missbildningar av avlade barn i närbesläktade relationer.
Statistiken säger att det finns en 25% chans för missbildningar vid barnafödsel av helsyskon. Denna siffra för personer med genetiska ärftliga sjukdomar är 12,5%. Samma 12,5% gäller vid avlande av barn mellan halvsyskon.
Det är alltså lika stor risk för missbildningar för barn avlade av föräldrar med ärftliga genetiska åkommor som det är för haövsyskon. Det är svårt eller nästan omöjligt att förbjuda att personer med ärftliga genetiska sjukdomar att skafa barn särskilt som många ät lyckligt ovetande bärare av sådana sjukdomar. Alltså är det lika orimligt att förbjuda halvsyskon att skaffa barn, eftersom risken är den samma ovetande eller ej. Sedan kan man ju fundera på om det är lämpligt att skaffa barn när man vet om riskerna...
Det är inte kärleksrelationen mellan mor/son, far/dotter, Helsyster/bror som är förbjudna utan handlingen som medför risk för barnafödande. SAMLAGET är straffbart, inte kärleken. Tror ingen skulle dömas för petting heller för den delen...
Vad gäller homosexuella helsyskon så är det ju kanske litet konstigt att dessa drabbas av lagstiftningen, men eftersom hela gay communityt kämpat för lika villkor i sammhället och att inte bli utsatta för diskriminering kanske man får utstå att bli dragna över samma kam här även om det är till nackdel? Man kan inte begära lika villkor och sedan plocka russinen ur kakan, eller hur?
Annsofie 100:
Bevare oss för dina medeltida åsikter! Om vi skall hålla oss till medeltiden kanske vi skall kolla huruvida du flyter eller inte? Du kan inte heller plocka russinen ur kakan med dina åsikter. Santos... har rätt, det kallas utveckling och det vore synd om den inte fortsatte. MEN jag håller med om beroendeställningen mellan hemmavarande barn / föräldrar och eventuella relationer dem emellan. Det är komplicerat. Jag tror däremot att du är helt ute i skogen om vuxna inte skulle få bestämma själva.
Det finns idag 20 halvsyskonpar som lever som äkta makar i Sverige, och som har fått tillstånd efter särskild prövning. Ett typiskt exempel i förarbetet till äktenskapsbalken är halvsyskon som inte har vuxit upp tillsammans utan träffats och blivit kära i vuxen ålder likt de som tas upp i dokumentären. Dessa har alltså aldrig levt under syskonliknande förhållanden, och kan inte förväntas känna för varann som syskon som vuxit upp tillsammans gör, men man kan förvänta sig att känslan av samhörighet, sökandet efter likheter och så vidare gör att dessa halvsyskon snabbt känner en känsla av närhet och tillhörighet som borde finnas i varje hälsosam kärleksrelation. Och att denna samhörighet till och med kan stärka relationen ytterligare likt det som de i dokumentären känner, eller?
Jag tycker att lagarna om relationer mellan syskon och rakt upp/nedstigande led är vettiga, med undantag för homosexuella syskon, och adopterade helsyskon som likställs med biologiska helsyskon. De finns inte för att förbjuda känslor utan för att minimera offer för genetiskt arv.