• Snurre Sprätt

Förbjuden kärlek

Såg på dokumentären "Förbjuden syskonkärlek"

Syskon som träffas i vuxen ålder som börjar känna mer än vanlig syskonkärlek till varandra...eller mor o son som lever tillsammans som fru o man.

Vissa av dessa i dokumentären hade även fått barn tillsammans.

De som lever i de förhållandena tyckte inte att det var något onormalt o de tyckte inte det skulle förbjudas i lagen.

Det var inte incest utan en vanlig kärlek!

Hur ser du på saken?

• Svar på tråden Förbjuden kärlek
  • Triskele
    Svar på #68
    Och i dom situationer där det är en samtyckande relation?

Påtvingad incest täcks redan in av lagstiftningen.

Men förespråka du att man fortsätter att kriminalisera kärlek och ömsesidig åtrå.
  • Triskele
    Svar på #69
    Då är det barnalstrandet mellan släktingar som ska vara brottsligt, inte sex.
  • Snurre Sprätt

chingShihTang...om ett syskonpar har en kärleksfull natt o det resulterar i barn. Barnet föds till världen o får en skada för livet pga de nära genetiska banden mellan barnets syskon...är inte det barnet ett offer då?

Ett barn kan inte välja sina föräldrar...men föräldrar kan välja att skaffa barn. Alla vuxna har ett ansvar o alla borde ha sunt förnuft o vett.

JAG anser att barnet är ett offer...o jag har lika mycket rät att tycka det som du har rätt att tycka det är ok att syskon ligger med varandra.

VAR i lagen står det att en förälder får ligga med sitt barn eller ett syskon med sin syster eller bror?

• Triskele
    Svar på #73
    Det är lagen jag argumenterar emot.

Se ovan, den är citerad.

Om det inte finns ett barn, så finns det inget offer. Alltså ska det inte vara brottsligt.

Det handlar om att man inte ska kriminalisera sex, kärlek och åtrå när detta inte leder till något offer.
    Tills det finns ett offer ska detta inte vara ett brott.
  • Snurre Sprätt

Jag förstår vad du menaro kan delvis hålla med dig.

Vad jag menar med att sätta lag på det försvårar kanske att få "offer". Att gå över gränsen en gång är kanske lättare än att gå över två?!

En gång=samlag mellan syskon...syskon/föräldrar
    Två ggr=barn "offer"

Triskele skrev 2008-06-07 13:24:30 följande:
    Svar på #73Det är lagen jag argumenterar emot.Se ovan, den är citerad.Om det inte finns ett barn, så finns det inget offer. Alltså ska det inte vara brottsligt.Det handlar om att man inte ska kriminalisera sex, kärlek och åtrå när detta inte leder till något offer.Tills det finns ett offer ska detta inte vara ett brott.
  • Triskele
    Svar på #75
    Fast vi kan ju inte ha preventiv lagstiftning på det sättet.
    Det är inte rimligt eller humant.

Kriminaliserar man sex så kanske man skulle förebygga våldtäkter, men så kan ju inte se på brott.

Preventiva åtgärder är ju klart önskvärda, men det ska inte ingå i brottsbalken.
  • Free Spirit

Klart det er galt at søsken, eller mor sønn lever i et kjærlighets forhold.

Kjærlighet er til for mann og kvinne som ikke er i slekt!!

Det viser av frukten på et søskenpars kjærlighet. Det samme gjelder vel også mor og sønn.

Forstår ikke hvordan en ikke kan se det!! All kjærlighet er IKKE rett!!

• Triskele
    Svar på #77
    Så du menar att kärlek ska vara kriminaliserad?
    Oavsett att den är ömsesidig mellan vuxna människor?

Iofs anser ju du också att kärlek mellan personer av samma kön också är fel om jag inte missminner mig...
  • Vinbärssaft

Free Spirit skrev 2008-06-08 13:18:28 följande:

Klart det er galt at søsken, eller mor sønn lever i et kjærlighets forhold. Kjærlighet er til for mann og kvinne som ikke er i slekt!! Det viser av frukten på et søskenpars kjærlighet. Det samme gjelder vel også mor og sønn.Forstår ikke hvordan en ikke kan se det!! All kjærlighet er IKKE rett!!
    Håller med dig. Jag blir faktiskt RÄDD när jag läser att det finns människor i Sverige idag som liksom har tappat alla normala gränser. Det är samma mekanism som gör att ungdomsgäng kan slå på dem som redan ligger, att unga kan råna gamla, att män kan misshandla kvinnor, att det inte ens finns någon heder mellan "tjuvar" längre och så vidare. En underlig normlöshet som har brett ut sig...
  • Free Spirit
    Triskele skrev 2008-06-08 13:23:30 följande:
    Svar på #77Så du menar att kärlek ska vara kriminaliserad?Oavsett att den är ömsesidig mellan vuxna människor?Iofs anser ju du också att kärlek mellan personer av samma kön också är fel om jag inte missminner mig...
    Kjærlighet..?? Det er ikke rett!!!!

En forbyr incest, pedofili..er det noe mindre rett å forby søsken kjærlighet som fører til dårlig frukt?
Svar på tråden Förbjuden kärlek