• Snurre Sprätt

Förbjuden kärlek

Såg på dokumentären "Förbjuden syskonkärlek"

Syskon som träffas i vuxen ålder som börjar känna mer än vanlig syskonkärlek till varandra...eller mor o son som lever tillsammans som fru o man.

Vissa av dessa i dokumentären hade även fått barn tillsammans.

De som lever i de förhållandena tyckte inte att det var något onormalt o de tyckte inte det skulle förbjudas i lagen.

Det var inte incest utan en vanlig kärlek!

Hur ser du på saken?

• Svar på tråden Förbjuden kärlek
  • Triskele
    Svar på #99
    Skulle inte ha problem att varken stjäla, ljuga eller döda för att skydda andra. Allt hänger på sammanhanget.
  • Free Spirit
    LadyWillow skrev 2008-06-08 15:49:39 följande:
    Free Spririt: Jag vet inte om det är att vi talar olika språk, men det verkar inte som du har läst vad jag skrev. Gör ett nytt försök.
    Joda jeg leste hva du skrev..men det går på det samme!! Glad
  • LadyWillow

De flesta anser att man får ljuga eller stjäla under vissa omständigheter. Till och med döda, om det är för "en god sak" eller "i självförsvar" fråga bara Usama Bin Laden eller George Bush...

• Free Spirit
    Triskele skrev 2008-06-08 15:50:33 följande:
    Svar på #99Skulle inte ha problem att varken stjäla, ljuga eller döda för att skydda andra. Allt hänger på sammanhanget.
    Det gjør det ikke mindre galt..for lyger du så lyger du, stjeler du så stjeler du..
  • LadyWillow

Om ett fattigt barn lever på gatan och inte kan få mat på annat sätt än att stjäla tycker jag inte att det är fel att han/hon gör det.
    Om någon hotade att döda min mamma och bad att få veta var hon fanns skulle jag givetvis ljuga om var hon var. Utan dåligt samvete.

• LadyWillow

Vi får dåligt samvete när vi gör andra människor ledsna. Det förutsätter inte att vi gör rätt eller fel.

• Triskele
    Svar på #104
    Och gör jag det för att jag upplever det som moraliskt rätt och riktigt så agerar jag moraliskt.
  • Haraaz

Det är ju bara sjukt att försvara nåt sånt som vissa av er gör!

• Vinbärssaft
    Triskele skrev 2008-06-08 13:39:42 följande:
    Svar på #83Jag klarar mig utan er moral.Kristendom är inte den enda tron eller den enda moraliska hållningen.
    ...men nu är ju inte kristendomen den enda religionen som förbjuder incest - eller för den delen homosexualitet. Tvärtom, så intar islam en ännu mer förbjudande hållning. Och detta gäller även ateistiska samhällen, som t.ex. Kina och (det gamla) Sovjet.

Jag kan faktiskt inte påminna mig ett enda samhälle som accepterar incest - utom inom t.ex. kungahuset i extremt udda samhället som det gamla egyptiska. Men även där var det väl aldrig meningen att bror och syster skulle ha sex. Kleopatra vigdes ju t.ex. vid sin bror i mycket ung ålder - men sina barn hade hon med Caesar och Antonius....

Förbuden mot incest, homosexualitet, pedofili, nekrofili och så vidare går mycket djupare än så i den mänskliga naturen.
  • Vinbärssaft

santos deluxe skrev 2008-06-08 15:08:57 följande:

Förstår ni inte, ni motarbetar en självklar utveckling. Människan är mer komplex än vad ni tydligen är. Allt är inte så vitt och svart. Homo eller Hetro.Om två vuxna människor älskar varandra, vem är ni att dömma
    Det är INTE en självklar utveckling. Jag tror tvärtom: att vi är inne i en tillfällig vågdal av pervesitet. Som vi snart har sett slutet på, och då börjar pendeln mycket snabbt att svänga åt det andra hållet! Läs lite historia, så får du se att det ALLTID har gått så, när depraverade grupper har fått hållas..!
Svar på tråden Förbjuden kärlek