• Snurre Sprätt

Förbjuden kärlek

Såg på dokumentären "Förbjuden syskonkärlek"

Syskon som träffas i vuxen ålder som börjar känna mer än vanlig syskonkärlek till varandra...eller mor o son som lever tillsammans som fru o man.

Vissa av dessa i dokumentären hade även fått barn tillsammans.

De som lever i de förhållandena tyckte inte att det var något onormalt o de tyckte inte det skulle förbjudas i lagen.

Det var inte incest utan en vanlig kärlek!

Hur ser du på saken?

• Svar på tråden Förbjuden kärlek
  • Snurre Sprätt

Läste nu att halvsyskon kan få gifta sig men de måste söka till länsstyrelsen

• Triskele
    Svar på #60
    Så du tycker att det är ok att bestämma över vuxna människors sexliv när dom inte skadar någon?

Hur skulle det kunna bli barn av att två vuxna syskon av samma kön har en kärleksrelation?
  • Snurre Sprätt

En pappa som lever ett kärleksförhållande med sin dotter eller son...eller en mamma med sin dotter eller son. En syster med sin bror...en förälder med sona båda barn...ja varför inte. Det låter ju hur normalt som helst!?

JAG anser att det är mycket onormalt att leva så! Jag hoppas att det aldrig kommer att bli lagligt iaf inte här i Sverige.

Jag vet att det finns mycket annat som andra tycker är onormalt o som de tycker borde förbjudas enligt lag...o jag vet att vi alla tycker olika.

Sen att det inte skadar andra...vad vet du om det? Det KAN bli barn! Vem kan skadas då?
    Vi pratar inte bara om samma kön utan även de som är hetero o vad jag vet så kan de ju skaffa barn...vilket det finns dom som har gjort!

Triskele skrev 2008-06-07 11:00:01 följande:
    Svar på #60Så du tycker att det är ok att bestämma över vuxna människors sexliv när dom inte skadar någon?Hur skulle det kunna bli barn av att två vuxna syskon av samma kön har en kärleksrelation?
  • Triskele
    Svar på #63
    Det blir inga barn i en homosexuell relation.
    Det är en fysisk omöjlighet.

Så länge alla inblandade är samtyckande vuxna människor så ser inte jag varför man som samhälle ska moralisera över detta.

Vi ska inte ha lagar om sexbrott utan offer. Och om alla inblandade ska straffas så har vi en jävligt konstig lagstiftning.
  • Snurre Sprätt

ALLA är INTE homosexuella som har en kärleksfull relation!
    ...sen tyvärr så är det mycket som är konstigt med våra lagar. Vissa får för lite tsraff o vissa får inget alls. Domaren avgör hur stor skada ett offer har tagit o det kan jag tycka är jävligt fel!

Vad jag menar med det är att...om två människor har blivit utsatta för samma saker men enligt den domare som sitter så kan han eller hon tycka att det ena fallet är värre än det andra...det ena offret har tagit mer skada än det andra...men vad vet domaren om det egentligen?

Alla sår o skador är inte alltid synliga!

Triskele skrev 2008-06-07 12:55:02 följande:
    Svar på #63Det blir inga barn i en homosexuell relation.Det är en fysisk omöjlighet.Så länge alla inblandade är samtyckande vuxna människor så ser inte jag varför man som samhälle ska moralisera över detta.Vi ska inte ha lagar om sexbrott utan offer. Och om alla inblandade ska straffas så har vi en jävligt konstig lagstiftning.
  • Snurre Sprätt

Skulle en 16 åring vara tillsammans med en 14 åring så åker h*n dit för sexuella övergrepp för enligt lagen så är ju inte 14 åringen mogen...men den tex 20 åring som är förståndshandikappad är mogen för h*n har åldern inne?!

VEM avgör vem som är mogen eller inte mogen?

Svar på #63Det blir inga barn i en homosexuell relation.Det är en fysisk omöjlighet.Så länge alla inblandade är samtyckande vuxna människor så ser inte jag varför man som samhälle ska moralisera över detta.Vi ska inte ha lagar om sexbrott utan offer. Och om alla inblandade ska straffas så har vi en jävligt konstig lagstiftning.
  • Triskele
    Svar på #65
    Ja, men nu pratar vi om ett sexualbrott utan offer. Ett brott där båda straffas.

För att dom älskar och åtrår varandra. Det ska inte vara brottsligt. Oavsett hur vi omkring känner.
  • Vinbärssaft
    Fattade du inte vad jag skrev förut..? Jag skrev att det inte är så enkelt att ett barns beroendeställning till sin förälder upphör på 18-årsdagen. Av både praktiska, ekonomiska och känslomässiga skäl, så är många i underläge gentemot sina föräldrar mycket längre än så. Ibland upp i 40-årsåldern!

Och detta gäller även syskonförhållanden - storebror är fortfarande den större och dominerande i bådas medvetande, då han är 40 och lillasyster är 37..! Det här har jag sett många gånger. I min pappas familj t.ex. var det självklart att den äldsta systern skulle bestämma allt som hade med släkten att göra - vems bröllop som skulle bojkottas och vilka som skulle få ha sina namn på begravningskransarna - när hon var 82, min pappa 70 och de andra syskonen däremellan! INGEN kom sig för att ifrågasätta, för det var självklart att Storasyster hade makten!

Man kan alltså inte veta hur "frivilligt" ett sådant förhållande är, på alla plan...
  • Snurre Sprätt

Föds ett barn till världen så blir det barnet ett offer!

Triskele skrev 2008-06-07 13:01:35 följande:
    Svar på #65Ja, men nu pratar vi om ett sexualbrott utan offer. Ett brott där båda straffas.För att dom älskar och åtrår varandra. Det ska inte vara brottsligt. Oavsett hur vi omkring känner.
  • Triskele
    Svar på #66
    Nej, det gör den inte.

Då har du inte läst lagen.

Ur brottsbalken
    6 kap. Om sexualbrott

Om ungdomar:

"14 § Den som har begått en gärning enligt 5 § eller 6 § första
    stycket mot ett barn under femton år eller enligt 8 § första
    stycket eller 10 § första stycket, skall inte dömas till ansvar
    om det är uppenbart att gärningen inte inneburit något
    övergrepp mot barnet med hänsyn till _den ringa skillnaden i
    ålder och utveckling mellan den som har begått gärningen och
    barnet_ samt omständigheterna i övrigt. Lag (2005:90)."
    Alltså liten åldersskillnad och samtycke mellan personerna utgör inget brott.

Om incestförhållanden:

"7 § Den som, i annat fall än som avses förut i detta kapitel,
    har samlag med eget barn eller dess avkomling, döms för samlag
    med avkomling till fängelse i högst två år.

Den som, i annat fall än som avses förut i detta kapitel, har
    samlag med sitt helsyskon, döms för samlag med syskon till
    fängelse i högst ett år.

Vad som sägs i denna paragraf gäller inte den som förmåtts till
    gärningen genom olaga tvång eller på annat otillbörligt sätt.
    Lag (2005:90)."
    Båda inblandade straffas.
    www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx&bet=1962:700
Svar på tråden Förbjuden kärlek