Inlägg från: Snurre Sprätt |Visa alla inlägg
  • Snurre Sprätt

Förbjuden kärlek

Såg på dokumentären "Förbjuden syskonkärlek"

Syskon som träffas i vuxen ålder som börjar känna mer än vanlig syskonkärlek till varandra...eller mor o son som lever tillsammans som fru o man.

Vissa av dessa i dokumentären hade även fått barn tillsammans.

De som lever i de förhållandena tyckte inte att det var något onormalt o de tyckte inte det skulle förbjudas i lagen.

Det var inte incest utan en vanlig kärlek!

Hur ser du på saken?

• Svar på tråden Förbjuden kärlek
  • Snurre Sprätt

Jag tror att syskon som träffas i vuxen ålder kan känna igen sig själv på ett helt annat sätt än som barn.

De ser likheter med sig själv så att säga. De har inte vuxit upp tillsammans o de likheter de då ser är så starka att de inte "ser" de genetiska banden.

• Snurre Sprätt

Jag kan förstå dom på ett sätt.
    De möts som främlingar men de vet att de är syskon. Man kan inte råda över sina känslor men däremot över sina handlingar.

Jag tycker de gör fel o de som skaffar barn tycker jag är väldigt egoistiska. Ett av syskonparen kom från tyskland o hade fått 4 barn tillsammans. 2 av dessa barn hade olika handikapp. Stackars barn!

• Snurre Sprätt

Dom är ju syskon oavsett om de vuxit upp tillsammans eller ej!

krypet fem skrev 2008-06-04 11:04:38 följande:
    Det är ju en sak om syskon som inte vuxit upp träffas i vuxen ålder och blir kär, det är ju ingen fara. Men att skaffa barn tillsammans är en helt annan sak, det är ju inte bra för barnen med "oblandade" gener. Har man vuxit upp som förälder-barn eller som syskon och då inleder ett sexuellt förhållande så säger jag bara: bläää.
  • Snurre Sprätt

Ja i lagen är det incest...frågan är hur en vanlig "svensson" ser på saken.

Marleen skrev 2008-06-04 11:14:59 följande:
    vet inte om jag inte fattade dej nu men vadå behöver inte vara incest... har två syskon sex så är det ju incest...punkt
  • Snurre Sprätt

Jag kan känna en viss förståelse om de träffas i vuxen ålder...men tycker att då de får veta att de är syskon så backar man ett steg eller två. Framförallt så skaffar man inte barn!
    Det jag reagerade mest på egentligen var att de tyckte det var konstigt att myndigheterna reagerade. Iaf så tolkade jag det i deras resonemang.

krypet fem skrev 2008-06-04 11:20:25 följande:
    Man läser ju ibland om halvsyskon som träffats utan att veta om att dom är syskon. Skaffar dom inte barn ihop så skitsamma om dom har samma pappa, det skadar ju ingen. Tycker jag. Tycker nästan det känns lika "fel" om två som vuxit upp som syskon men inte har blodsband inleder förhållande. Det är nog det jag reagerar på, syskonskapet i sej och inte blodsbanden.
  • Snurre Sprätt

...puss på rumpan mellan två VUXNA människor är inte fel om båda är med på det... ...
    Förbjuda? Vem har pratat om det? Lagen säger att ett intimt förhållande syskon emellan är förbjudet. T.o.m straffbart!
    Detta handlar inte om lagen i sig utan om en vanlig persons tycke i frågan om en förbjuden kärlek!

santos deluxe skrev 2008-06-04 14:56:02 följande:
    bara man inte pussar varandra på rumpan, för det är en kränkning...Man kan ju inte förbjuda eller reglera en känsla om den är besvarad . Man kan inte ens förbjuda att folk tänder på våldtäckt. Hur ska man förbjuda två vuxna personer från kärlek ?
  • Snurre Sprätt

Dessa två som skaffade barn visste om att de var syskon när de träffades...

Tokitoj skrev 2008-06-04 14:39:08 följande:
    Marleen:: Jag vet inte om jag har begreppen om bakfoten? Det kan vara så...Jo jag menade i alla fall att det inte måste kallas incest om två syskon gör barn med varandra. Vi kan ju ha syskon som vi inte vet att vi är syskon med, så tänkte jag. Då kallade jag det för inavel. Rätt el. fel vet jag inte, men så menade jag :)
  • Snurre Sprätt

Olagligt för att vara homosexuell? När blev det olagligt???...Vad jag vet så är det olagligt för syskon att skaffa barn!

santos deluxe skrev 2008-06-05 11:06:47 följande:
    Det är ungefär lika smaklöst som att förbjuda homosexuella handlingar. Vi gör homosex olagligt för att vi tycker det är onaturligt och äckligt.Gör det istället straffbart eller olagligt för syskon att skaffa barn pga risken för missbildning etc..
  • Snurre Sprätt

Vad är det för konstigt med att två syskon vill leva i ett kärleksförhållande?
    Ja det var en bra fråga? Har du något bra svar själv på den?

Jag tycker det är fel om syskon skulle få lov at leva i ett kärleksförhållande...
    De KAN bli gravida o få barn tex...

Du skrev i ett tidigare inlägg om vem som hade rätt att döma vem. Då kan man ju fråga sig vem som ger en vuxen rätt att sätta ett barn till världen som kan få allvarliga skador pga att de är så nära besläktade!

santos deluxe skrev 2008-06-06 09:41:31 följande:
    Förespråkar incest och djursex.Jag är för att två vuxna människor ska få välja om dom vill leva med varnadra, vare sig dom är man-man, kvinna-kvinna, sykon eller vad det nu kan vara. Dom är vuxna och kan själva välja.Att utnytja någon är alltid att utnytja någon, vare sig det är djur, döttrar, barn, syskon etc. Men när två vuxna människor själva väljer borde ingen annan försöka bestämma åt dom.Vad är det som är så konstigt med det ?
Svar på tråden Förbjuden kärlek