• Vintersaga

För oss med migrän

Tänkte att vi kunde ha en tråd där vi kunde stötta varandra, och ge bra tips!
    För alla vill vi väl slippa skiten!!!

• Svar på tråden För oss med migrän
  • Nattsaga

Jag har också migrän, dock relativt lindrig om man nu kan säga det. Jobbigt som sjutton när den kommer.

• destino

Har provat äte Naproxen, dem hjälper inom en kvart, men sen så mår jag rätt så dåligt i flera dagar efteråt.Men kan ej klara mig utan nåt.Har provat allt annat, men tänker testa Aloe Vera har inget att förlöra på det, eller hur.
    Min migrän är så jobbig och kommer rätt så ofta, har jag sovit dåligt (och med en liten är det väl rätt så ofta)ättit dåligt, eller stekt mat, stressat, ja, massa annat som hjälper till att jag får migrän.
    Undrar hur det skall gå då jag börjar jobba???

• aud

Eeze fungerar inte för mig, men det gör inte direkt någon medicin. Detta är mitt knep:

Duscha vaaaarmt med hårda strålar mot huvudet. Detta gör att jag domnar bort lite och blir dåsig. Jag har så svårt att koppla av och somna när jag har migrän, av uppenbara orsaker. efter att ha duschat väldigt länge knyter jag ett badrocksskärp (mjukt och brett) ganska hårt runt huvudet så att det blir ett skönt tryck. Sedan bumsar jag i sängen och lägger en kudde över huvudet. Efter fem eller ibland tjugofem timmar brukar jag må bättre.
    När jag var yngre gick det alltid över efter att jag kräktes, men inte ens illamåendet försvinner nu för tiden :( Har provat lite olika mediciner men inget hjälper så bra som duschen och skärpet.

• EJL

jag vill vara med...jag har migrän, i perider bättre i andra sämre.....
    har dock lärt mig vad som "utlöser" en del atacker och undviker dessa saker, men sen är den ganska hormonrelaterad och har varierat innan p-piller, med p-piller, under graviditet och amning osv....

Tar imigran som hjälper ganska bra, men det värsta med min migrän är att jag tappar foku fullständigt, imigranen tar bort det värsta av själva smärtan och huvudvärken, men att jag är yr, får tunnelseende och inte kan fälja raderna i exempelvis en text, finns ju ingen bot emot...bara att ligga där i sängen och försöka sova....

Jobbigt när många i omgivningen har sån dålig förståelse för hur jobbigt dte är...

• lena ekman

Jag har märkt att rutiner är viktiga. Samma med maten, får inte bli hungrig då är det kört. Har jag haft det stressigt och vet att jag får slappa tar jag alltid två alvedon, för annars bryter det ut på en gång. Alvedonen fixar det oftast. Coca cola är också en höjdare. Och en sak som kan hjälpa mig att stoppa det är choklad, men inte med för mycket kakao (tror det är sockret som gör det). Men för mycket socker kan ge migrän så godisfrossa är inget för mig.
    Hortons är det värre med, det bara kommer utan förvarning och då är jag liggande i två dygn och mer eller mindre bakfull det tredje.

• Trinity78

För mig är det kört om jag inte får min dagliga dos av koffein. Jag får inte migrän av andra livsmedel som vin eller ost, men just avsaknaden av koffein är jobbig.

Reality is a bore
  • destino

Jo, innan var det lätt att hoppa i sängen och villa nån timme, men nu då jag är mamma är det så svårt...
    Så att ligga i mörkt rum hjälper, med nånting runt huvudet och ögönen, tvätta håret med massage också hjälper...
    Och alltid solglasögon då jag är ute!!!dock inte om det är natt, hehehe

• k girl

I hear you, Trinity! Det är samma sak för mig.

• EJL

jag har ett starkt barndomsminne att jag ibland hade en hemsk huvudvärk och att jag då om det var sommar brukade gå ner och bada i sjön...alternativt lägga mig på bryggan och bara doppa huvudet ner i det iskalla vattnet....då försvann alltid huvudvärken....
    Ingen förstod att jag hade migrän förrän jag insåg vid typ 15 års ålder att det inte är normalt att ha så ont i huvudet att man nästan sluddrar när man pratar....

Iaf har jag funderat lite över det där med att doppa huvudet i kallvatten och ibland när det gör riktigt jävligt ont då brukar jag spola upp iskallt vatten i badkaret och doppa ner pannan och överdelen av huvudet....låter säkert konstigt för er som läser det men det funkar faktiskt.
    Antagligen för att när man har migrän så beror det på att det blir en akut inflammation i hjärnans blodkärl som gör att trycket ökar...dom vidgas liksom och om man kyler ner det området, exempelvis med kallt vatten så drar ju blodkärlen ihop sig av kylan....så helt dumt kan det ju egentligen inte vara...

Jag funderar även på att lansera gele mössor som man kan kyla ner och ha på sig istället för blöta handdukar som gör det blött i sängen och har blivit varma inom fem minuter....

vad tror ni om det???

• k girl

Jag tål inte alls värme när jag har migrän. En vetekudde som har legat i frysen + en blöt, kall handduk är min bästa vän vid migrän. Bakom nacken och över pannan och ögonen ska de ligga.

Så fort jag kräks släpper spänningen en hel del. Jag brukar stoppa fingrarna i halsen och sedan ta Imigran. Nässprayen fungerar inte alls, det är alldeles för låg dos och så börjar jag må illa av den!

Svar på tråden För oss med migrän