• Anonym (Ystad)

Föräldrar som har barn under typ 3 år som inte läser

Föräldrar som har barn som är 3 år och som ni inte läser för, vad gör ni istället? 

Vi har alltid böcker i väskan, i vagnen och bara vi sitter på bussen så läser vi böcker.  När vi vaknar på morgonen läser vi. På kvällen läser vi, eftermiddagen och när vi väntar på tunnelbanan så sitter vi på perrongen och väntar på tåget och läser?

Förstår att inte alla har tid med detta. Men jag förstår inte vad man gör om man typ aldrig läser för sina barn, vilka aktiviteter tar över? 

• Svar på tråden Föräldrar som har barn under typ 3 år som inte läser
  • Anonym (H)

Dom flesta läser nog för sina barn mer eller mindre. Dygnets alla timmar låter för mig som en överdrift,, måste ju finnas tid för samtal, tystnad och lite reflektion. Att underhålla sina barn konstant känns väldigt stressigt - tycker barn ska lära sig att inte hela tiden bli underhållna 

• Anonym (Ystad)
    Anonym (H) skrev 2025-01-31 23:46:40 följande:

Dom flesta läser nog för sina barn mer eller mindre. Dygnets alla timmar låter för mig som en överdrift,, måste ju finnas tid för samtal, tystnad och lite reflektion. Att underhålla sina barn konstant känns väldigt stressigt - tycker barn ska lära sig att inte hela tiden bli underhållna 

Nu är det inte så att vi sitter hela dagarna och läser, däremot har jag svårt att förstå att man inte EN gång om dagen kan få till att läsa EN bok. Mina barn älskar när dom vaknat på morgonen och gå och hämta en bok som jag ska läsa. Varför skulle jag neka dom att mysa med mig i sängen och få höra en bok innan vi går och äter frukost? Börja morgonen med en gosig stund. Hur lång tid tar detta? Max femton minuter. 

Frågan är även vad folk tycker bäst om när dom sitter 30 minuter på en buss, ett skrikande litet barn i en vagn eller ett barn som pekar i en bok och pratar om elefanten som går på lina och håller balansen? Vi kan inte gå omkring på bussen, barnet är litet och vill mest bara trycka på stoppknappen. Är inte Lite högläsning bättre då? 

• Anonym (M)
    Anonym (Ystad) skrev 2025-01-31 22:38:45 följande:
    Jag har gjort detta med barnen sedan dom var nyfödda. Hitta egen sysselsättning eller föra samtal med någon som inte kan prata är ju inte så lämpligt? 
    Barn som inte klarar av att sysselsätta sig själva kommer få det svårt i livet. 

Och nej, man behöver inte kunna prata för att lära sig att sysselsätta sig själv. 

Kommunicerar du inte med dina barn förrän de kan prata? Stackars ungar.
  • Anonym (Ystad)
    Anonym (M) skrev 2025-01-31 23:58:35 följande:
    Barn som inte klarar av att sysselsätta sig själva kommer få det svårt i livet. 

Och nej, man behöver inte kunna prata för att lära sig att sysselsätta sig själv. 

Kommunicerar du inte med dina barn förrän de kan prata? Stackars ungar.
    Så att läsa för sina barn är att inte låta dom sysselsätta sig själva?? Dygnet har 24 timmar. Jag ägnar inte alla dessa timmar åt högläsning. Du får det att låta som något dåligt att läsa för sina barn. Gör du aldrig detta? 
  • Anonym (M)
    Anonym (Ystad) skrev 2025-01-31 23:37:16 följande:

Menar du att du inte läste för dom eller att dom inte kunde läsa själva? Är nog rätt unikt med 3 åringar som läser helt själva men att bli läst för är ju något annat. 

Hur började du prata med dom då innan dom blev tre? 

Antagligen på samma sätt som man pratar med andra... det är det normala. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Ystad) skrev 2025-02-01 00:00:34 följande:
    Så att läsa för sina barn är att inte låta dom sysselsätta sig själva?? Dygnet har 24 timmar. Jag ägnar inte alla dessa timmar åt högläsning. Du får det att låta som något dåligt att läsa för sina barn. Gör du aldrig detta? 
    Jag läser för mina barn när de ska lägga sig. Eller så läser syskonen. 

Men jag kommunicerar och pratar också med mina barn, från de är nyfödda. 
  • Anonym (Ystad)
    Anonym (M) skrev 2025-02-01 00:00:53 följande:
    Antagligen på samma sätt som man pratar med andra... det är det normala. 
    Ja men jag läste ju för barnen när dom va nyfödda. Då pratade vi om det som fanns i böckerna. Sedan i mataffären berättade jag vad vi skulle handla, vad jag la i korgen, men med böckerna kunde jag ju få in andra typer av ord också. 
  • Anonym (Ystad)
    Anonym (M) skrev 2025-02-01 00:02:22 följande:
    Jag läser för mina barn när de ska lägga sig. Eller så läser syskonen. 

Men jag kommunicerar och pratar också med mina barn, från de är nyfödda. 
    Men efter att dom va tre år då? 
  • Anonym (Men?)
    Anonym (Ystad) skrev 2025-01-31 23:37:16 följande:

Menar du att du inte läste för dom eller att dom inte kunde läsa själva? Är nog rätt unikt med 3 åringar som läser helt själva men att bli läst för är ju något annat. 

Hur började du prata med dom då innan dom blev tre? 

Pratade med dem redan från början. De fattade väl inte på det viset men lärde väl sig ord och språkmelodi.
    Idag använder de mer "nysvenska" än vad jag gör.och jag är väl säkert tönt-de-luxe som hänger på, hahaha
    Men - jag har fått två barn 30 och 20 som klarar att uttrycka sig skriftligt och på telefon. De söker och får jobb, har utbildat sig, gör lumpen och har köpt hus.
    Detta trots att de inte läste vid tre års ålder

För övrigt - min dotter ritade runt två års ålder en "huvud-foting" med tre ben.
    Mamma frågade om det var pappas snopp (kan ju säga mer om mamman)
    Dottern säger lite surt - Men det är ju pappas slips. 
    Man ska nog låta barn bara vara barn...
  • Anonym (H)
    Anonym (Ystad) skrev 2025-01-31 23:53:25 följande:

Nu är det inte så att vi sitter hela dagarna och läser, däremot har jag svårt att förstå att man inte EN gång om dagen kan få till att läsa EN bok. Mina barn älskar när dom vaknat på morgonen och gå och hämta en bok som jag ska läsa. Varför skulle jag neka dom att mysa med mig i sängen och få höra en bok innan vi går och äter frukost? Börja morgonen med en gosig stund. Hur lång tid tar detta? Max femton minuter. 

Frågan är även vad folk tycker bäst om när dom sitter 30 minuter på en buss, ett skrikande litet barn i en vagn eller ett barn som pekar i en bok och pratar om elefanten som går på lina och håller balansen? Vi kan inte gå omkring på bussen, barnet är litet och vill mest bara trycka på stoppknappen. Är inte Lite högläsning bättre då? 

Nästan alla läser väl regelbundet för sina barn. Men gosiga stunder tillsammans behöver inte för alla betyda läsning. Underhålla barn på buss kan även göras genom prat. Det låter lite som du hävdar att de flesta inte läser.. Alla umgås väl olika med sina barn. Själv har jag aldrig känt behov att ta upp bok i tid och otid för att få mina barn nöjda/tysta
Svar på tråden Föräldrar som har barn under typ 3 år som inte läser