• Anonym (Ystad)

Föräldrar som har barn under typ 3 år som inte läser

Föräldrar som har barn som är 3 år och som ni inte läser för, vad gör ni istället? 

Vi har alltid böcker i väskan, i vagnen och bara vi sitter på bussen så läser vi böcker.  När vi vaknar på morgonen läser vi. På kvällen läser vi, eftermiddagen och när vi väntar på tunnelbanan så sitter vi på perrongen och väntar på tåget och läser?

Förstår att inte alla har tid med detta. Men jag förstår inte vad man gör om man typ aldrig läser för sina barn, vilka aktiviteter tar över? 

• Svar på tråden Föräldrar som har barn under typ 3 år som inte läser
  • Sunflora
    Anonym (Ystad) skrev 2025-01-31 19:56:57 följande:
    Lär sig inget alls av pekböcker? Vad har du fått det ifrån. 
    Hela den samlade forskningen. Det är inte en åsikt. 
  • Sunflora
    Anonym (Ystad) skrev 2025-01-31 21:52:13 följande:
    Vilken ålder började du läsa för barnen i då när barnen kunde rita?
    När de var 2 1/2 kanske. En 6 månaders bebis kan måla med fingerfärg. 
  • Sunflora
    Ezmeraldah skrev 2025-02-01 03:18:17 följande:
    Vid vilken ålder är de gamla nog att förstå sagor? 
    Mina var kanske 2 1/2- 3 år. Men det varierar du får prova dig fram. 
  • Anonym (Ystad)
    Sunflora skrev 2025-02-01 18:34:55 följande:
    Hela den samlade forskningen. Det är inte en åsikt. 
    Nja, vanor skapar man tidigt. Och varför skulle man inte lära sig något av pekböcker? 
  • Core
    Spucks skrev 2025-02-01 11:17:27 följande:

Oi då, vilka konstiga svar du fick de första ~3 sidorna. Folk verkar tycka att det kvittar om man läser för sina barn eller inte? Det har man väl vetat i flera decennier hur viktigt det är med högläsning för barn och vilka skillnader man ser mellan barn som regelbundet får lyssna på högläsning och de som inte får det.
    Att detta ska ifrågsättas här är helt sjukt.

För att svara på din trådstart, TS: jag läser inte för mina barn när vi väntar på kollektivtrafiken, för det tar inte så lång tid, inte heller i kollektivtrafiken, för jag vill helst läsa i lugn och ro hemma - undantag är flyresor och längre tågresor.
    Vi läser däremot en del hemma. För yngre barn varje dag. Vid stigande ålder inte varje dag, för oftast är det viktigare med annat för barnet, men andra dagar kan vi läsa i två timmar.

Det som tar över högläsningen är nog skärmar. Redan när jag bodde i Sverige, och det var innan paddan för småbarn var valiga, tyckte jag det var helt sjukt hur mycket barn tillbringar framför TVn. Inte bara hur mycket utan även hur ung och vad de tittar på. Ettåringar som sittar framför TVn i en timme eller mer per dag var helt normalt. Nu är det säkert ännu värre, när många småbarn har sin egen padda.

Förmodligen för att TS ton är en sådan som en högtravande idiot har. Visst, när våra barn var små läste vi en hel del, men trådstarten är ett typexempel på nån som gör EN bra sak men förmodligen är skit med resten, annars har man inte ett sådant hävdelsebehov .
  • Anonym (Ystad)
    Core skrev 2025-02-01 19:38:05 följande:
    Förmodligen för att TS ton är en sådan som en högtravande idiot har. Visst, när våra barn var små läste vi en hel del, men trådstarten är ett typexempel på nån som gör EN bra sak men förmodligen är skit med resten, annars har man inte ett sådant hävdelsebehov .
    Och vad är skit med resten då menar du? 

Ungarna får göra massor av saker och vi har bakat idag, varit i skogen och lite allt möjligt. 
  • Anonym (T)
    Anonym (Ystad) skrev 2025-02-01 13:33:12 följande:
    Jag menade inte att alla skulle läsa högt i kollektivtrafiken. Jag gav mer exempel på när vi kan tänkas läsa. Jag har med mig böcker i vagnen och får vi tillfälle så kan vi läsa, när det passar. Men vi får in läsningen varje dag. Någon stund borde väl alla ha menar jag. Att säga att man inte kan läsa på kvällen för att barnen är trötta då, läs på morgonen, efter middagen eller vid något annat tillfälle. 
    Härligt att du läser! Jag har en ettåring och jag läser flera gånger per dag. Korta snuttar och uppmuntrar alltid henne till intresse för böcker och ord. Tex så bläddrar jag i boken och pratar om bilderna när hon självmant kommer med den till mig. Vi är också ofta på biblioteket. Har gjort likadant med mitt äldre barn. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Ystad) skrev 2025-02-01 00:04:39 följande:
    Men efter att dom va tre år då? 
    Tror du på allvar att jag slutar läsa för dem när de blir tre? 

Jag läser fortfarande för min 10 åring, när h*n önskar. 
  • Anonym (Ystad)
    Anonym (M) skrev 2025-02-01 22:50:16 följande:
    Tror du på allvar att jag slutar läsa för dem när de blir tre? 

Jag läser fortfarande för min 10 åring, när h*n önskar. 
    Det är inte jättevanligt att folk läser regelbundet för en 10 åring. 
  • Anonym (Juliana)
    Anonym (Ystad) skrev 2025-02-01 22:52:06 följande:
    Det är inte jättevanligt att folk läser regelbundet för en 10 åring. 

Vilket är synd, för det är jättemysigt! Jag läser högt ibland även för min tonåring. 

TS, mycket av tjafset i den här tråden verkar bero på att du har svårt att se din text ur läsarens perspektiv. Det är alltid första steget när man skriver - att fråga sig vem ens läsare är och vad jag behöver berätta för att det jag vill förmedla ska bli begripligt för den. 

Tänk på din läsare, vem det är och vilka förkunskaper den har (tex, vad vi vet om din familjs vanor? - ingenting), så kommer du att slippa den massiva hop av missförstånd som präglat den här tråden. Att låta saker vara underförstådda funkar i ett samtal med en kompis, men inte i skrift till främlingar. 

Svar på tråden Föräldrar som har barn under typ 3 år som inte läser