Vi började också läsa när barnet var nyfött (typ), men vi fick en pojke som utvecklades fysiskt först och verbalt sen. Från att han började krypa (kommer inte ihåg när det var) och började gå vid 9-10 månader hade han inte ro en sekund att sitta still och lyssna på böcker. Vi klarade kanske en bok om dan, max, förrutom godnatt-sagorna så klart. Istället sjöng vi sånger med rörelser, höll på med rim, lyssnade på musik, var ute och gick, hade speingtävling, skattjakt, slängde stenar i vattnet, hoppade i vattenpölar, lekte på lekplats, bakade, badade, slog kullerbyttor, kastade boll, klättrade, åkte sparkcykel, och pratade, pratade, pratade. Vi åkte i princip aldrig buss, tunnelbana eller bil utan cyklade överallt, så det fanns ingen väntetid där man som ni tog fram böckerna. Åkte vi nån gång tåg eller buss så satt han och kollade ut genom fönstret och pekade och vi pratade om vi så, eller så roade han sig med någon annan passagerare.
Det var nog runt tre som han började bli lite lugnare och började läsa mer - och blev en riktig bokslukare. Sedan dess - han är åtta idag - läser vi jätte, jättemycket på två språk, och han går själv jämt med näsan i en bok eller Bamsetidning. Han har ett bra språk och läser på svåraste nivån i skolan, på båda sina språk.
Jag var lite orolig de först åren att han inte var intresserad av böcker, men det had jag verkligen inte behövt, Han tog helt enkelt den fysiska utvkecklingen först och sen böckerna, och det spelade som sagt ingen roll att vi började läsa i stor utsträckning först efter de första åren.