• Anonym (Ystad)

Föräldrar som har barn under typ 3 år som inte läser

Föräldrar som har barn som är 3 år och som ni inte läser för, vad gör ni istället? 

Vi har alltid böcker i väskan, i vagnen och bara vi sitter på bussen så läser vi böcker.  När vi vaknar på morgonen läser vi. På kvällen läser vi, eftermiddagen och när vi väntar på tunnelbanan så sitter vi på perrongen och väntar på tåget och läser?

Förstår att inte alla har tid med detta. Men jag förstår inte vad man gör om man typ aldrig läser för sina barn, vilka aktiviteter tar över? 

• Svar på tråden Föräldrar som har barn under typ 3 år som inte läser
  • Anonym (Ystad)
    Anonym (Men?) skrev 2025-02-01 00:04:50 följande:
    Pratade med dem redan från början. De fattade väl inte på det viset men lärde väl sig ord och språkmelodi.
    Idag använder de mer "nysvenska" än vad jag gör.och jag är väl säkert tönt-de-luxe som hänger på, hahaha
    Men - jag har fått två barn 30 och 20 som klarar att uttrycka sig skriftligt och på telefon. De söker och får jobb, har utbildat sig, gör lumpen och har köpt hus.
    Detta trots att de inte läste vid tre års ålder

För övrigt - min dotter ritade runt två års ålder en "huvud-foting" med tre ben.
    Mamma frågade om det var pappas snopp (kan ju säga mer om mamman)
    Dottern säger lite surt - Men det är ju pappas slips. 
    Man ska nog låta barn bara vara barn...

Du läste inte för barnen när dom var 3 år eller innan? 

Hur menar du att man ska låta barn få vara barn? Ett barn som vill att jag läser på morgonen och ger mig en bok och säger läs, den får inte vara barn då? 

• Anonym (Ystad)
    Anonym (H) skrev 2025-02-01 00:07:30 följande:
    Nästan alla läser väl regelbundet för sina barn. Men gosiga stunder tillsammans behöver inte för alla betyda läsning. Underhålla barn på buss kan även göras genom prat. Det låter lite som du hävdar att de flesta inte läser.. Alla umgås väl olika med sina barn. Själv har jag aldrig känt behov att ta upp bok i tid och otid för att få mina barn nöjda/tysta
    Statistiken visar att färre läser regelbundet för sina barn. 
  • Anonym (H)
    Anonym (Ystad) skrev 2025-02-01 00:10:47 följande:
    Statistiken visar att färre läser regelbundet för sina barn. 
    Dom föräldrarna gör kanske annat bra med sina barn. Visst det är bekvämt att sitta och bara läsa högt, men det finns ju så mycket annat: sång, lek, hitta på egna historier, bada , baka, samtala osv. Man kan vara en alldeles fantastisk aktiv och engagerad förälder utan läsning. Men det är också viktigt att lära sina barn att underhålla sig själva
  • Anonym (Ystad)
    Anonym (H) skrev 2025-02-01 00:26:10 följande:
    Dom föräldrarna gör kanske annat bra med sina barn. Visst det är bekvämt att sitta och bara läsa högt, men det finns ju så mycket annat: sång, lek, hitta på egna historier, bada , baka, samtala osv. Man kan vara en alldeles fantastisk aktiv och engagerad förälder utan läsning. Men det är också viktigt att lära sina barn att underhålla sig själva
    Bara sitta och läsa?? Bekvämt. Jag tror få nyfödda barn ska underhålla sig själva. 
  • Anonym (H)
    Anonym (Ystad) skrev 2025-02-01 00:29:48 följande:
    Bara sitta och läsa?? Bekvämt. Jag tror få nyfödda barn ska underhålla sig själva. 
    Jag vet inte vad du vill med denna tråd. Men det jag vet är att bra föräldraskap handlar om så mycket mer än bara läsning. Nyfödda barns behov är mat, närhet och kärlek - dom överlever utan bokläsning
  • Anonym (Ystad)
    Anonym (H) skrev 2025-02-01 00:33:40 följande:
    Jag vet inte vad du vill med denna tråd. Men det jag vet är att bra föräldraskap handlar om så mycket mer än bara läsning. Nyfödda barns behov är mat, närhet och kärlek - dom överlever utan bokläsning
    Min trådstart är väldigt tydlig. Däremot antar jag att du inte läste för dina barn när dom var under tre år. Jag har inte heller pratat om vilka som är bra eller dåliga föräldrar.
  • Anonym (Tigerjakt)

Vi läste men inte hela tiden. Mest av allt sjöng och dansade vi. Mora träsk 24/7 hemma hos oss. 

• Anonym (H)
    Anonym (Ystad) skrev 2025-02-01 00:37:26 följande:
    Min trådstart är väldigt tydlig. Däremot antar jag att du inte läste för dina barn när dom var under tre år. Jag har inte heller pratat om vilka som är bra eller dåliga föräldrar.
    Du behöver inte oroa dig, jag har läst mycket för mina 4 barn, även när dom var under 3 år vilket verkar vara någon magisk ålder för högläsning. Och det är en ganska bekväm aktivitet enligt mig men absolut en mysig stund. Men det finns så mycket mer som är viktigt.
  • Anonym (Ystad)
    Anonym (H) skrev 2025-02-01 00:44:10 följande:
    Du behöver inte oroa dig, jag har läst mycket för mina 4 barn, även när dom var under 3 år vilket verkar vara någon magisk ålder för högläsning. Och det är en ganska bekväm aktivitet enligt mig men absolut en mysig stund. Men det finns så mycket mer som är viktigt.
    Så det enda jag gör med mitt barn är att läsa böcker tror du? 3 år är ingen magisk ålder, men syftar på mindre barn. 
  • Anonym (Tigerjakt)
    Anonym (Ystad) skrev 2025-02-01 00:52:22 följande:
    Så det enda jag gör med mitt barn är att läsa böcker tror du? 3 år är ingen magisk ålder, men syftar på mindre barn. 
    För att vara ärlig så låter det ju så i din ts. 
Svar på tråden Föräldrar som har barn under typ 3 år som inte läser