• Anonym (Ystad)

Föräldrar som har barn under typ 3 år som inte läser

Föräldrar som har barn som är 3 år och som ni inte läser för, vad gör ni istället? 

Vi har alltid böcker i väskan, i vagnen och bara vi sitter på bussen så läser vi böcker.  När vi vaknar på morgonen läser vi. På kvällen läser vi, eftermiddagen och när vi väntar på tunnelbanan så sitter vi på perrongen och väntar på tåget och läser?

Förstår att inte alla har tid med detta. Men jag förstår inte vad man gör om man typ aldrig läser för sina barn, vilka aktiviteter tar över? 

• Svar på tråden Föräldrar som har barn under typ 3 år som inte läser
  • Spucks
    Core skrev 2025-02-01 19:38:05 följande:
    Förmodligen för att TS ton är en sådan som en högtravande idiot har. Visst, när våra barn var små läste vi en hel del, men trådstarten är ett typexempel på nån som gör EN bra sak men förmodligen är skit med resten, annars har man inte ett sådant hävdelsebehov .
    Så för att TS är en högtravande idiot svarar folk att det kvittar om man läser för småbarn eller inte? Konstig resonemang.
  • Anonym (H)
    Spucks skrev 2025-02-02 10:31:36 följande:
    Så för att TS är en högtravande idiot svarar folk att det kvittar om man läser för småbarn eller inte? Konstig resonemang.
    Jag uppfattar mer som att TS inte tror att vi inte läser för våra barn - " du läser säkert inte", "läser du inte för barn under 3 år? ", "en kvart kan man väl ändå offra på morgonen" "dom flesta läser inte" osv... Sedan ger ts ett ganska maniskt uttryck om läsning under dygnets alla timmar/situationer - vilket kanske många kanske anser att det finns ju faktiskt en massa annat som är viktigt som ger både glädje, lärande, språk, närhet och kärlek. För mig är denna tråd otydlig - ts berättar hur extremt mycket hon läser för sina barn och samtidigt ifrågasätter andras faktiskt läsande för sina barn=  vi är inte lika bra som henne
  • Anonym (Ystad)
    Anonym (H) skrev 2025-02-02 10:57:33 följande:
    Jag uppfattar mer som att TS inte tror att vi inte läser för våra barn - " du läser säkert inte", "läser du inte för barn under 3 år? ", "en kvart kan man väl ändå offra på morgonen" "dom flesta läser inte" osv... Sedan ger ts ett ganska maniskt uttryck om läsning under dygnets alla timmar/situationer - vilket kanske många kanske anser att det finns ju faktiskt en massa annat som är viktigt som ger både glädje, lärande, språk, närhet och kärlek. För mig är denna tråd otydlig - ts berättar hur extremt mycket hon läser för sina barn och samtidigt ifrågasätter andras faktiskt läsande för sina barn=  vi är inte lika bra som henne

Den här frågan har jag redan svarat på. Dessutom är trådstarten tydlig med att dom som inte läser för sina barn. Vad gör dom, hur kan man inte få in en stund om dagen? 

Jag läser inte sådär varenda dag vilket jag tidigare svarat på. Du verkar väldigt intresserad mer att tolka istället för att omvärdera när jag svarar 

• Anonym (Juliana)
    Anonym (Ystad) skrev 2025-02-02 11:06:04 följande:

Den här frågan har jag redan svarat på. Dessutom är trådstarten tydlig med att dom som inte läser för sina barn. Vad gör dom, hur kan man inte få in en stund om dagen? 

Jag läser inte sådär varenda dag vilket jag tidigare svarat på. Du verkar väldigt intresserad mer att tolka istället för att omvärdera när jag svarar 

Det är svårt att förstå det du skriver. Du är otydlig och du ändrar i efterhand. Vill du ha bra svar behöver du nog starta en ny tråd med en mer genomtänkt trådstart. 

• Anonym (Ystad)
    Anonym (Juliana) skrev 2025-02-02 11:21:18 följande:

Det är svårt att förstå det du skriver. Du är otydlig och du ändrar i efterhand. Vill du ha bra svar behöver du nog starta en ny tråd med en mer genomtänkt trådstart. 

Berätta vad som är otydligt med detta? Står på slutet vad man gör om man typ aldrig läser för sina barn. Frågan är alltså riktad mot personer som inte läser för sina barn. Står även att jag inte förstår att alla har tid med detta. 

Föräldrar som har barn som är 3 år och som ni inte läser för, vad gör ni istället? 

Vi har alltid böcker i väskan, i vagnen och bara vi sitter på bussen så läser vi böcker.  När vi vaknar på morgonen läser vi. På kvällen läser vi, eftermiddagen och när vi väntar på tunnelbanan så sitter vi på perrongen och väntar på tåget och läser?

Förstår att inte alla har tid med detta. Men jag förstår inte vad man gör om man typ aldrig läser för sina barn, vilka aktiviteter tar över? 

• Anonym (Pappa till tre barn)
    Anonym (Men?) skrev 2025-01-31 23:18:48 följande:

Vilka problem ....är det tävling om att läsa eller vilket verkar mer poppis gå först.
    Ungarna utvecklas i sin egen takt, de går när de är redo, pratar när de vill o.s.v.
    Är ingen tävling. Sena barn kan  överraska senare.
    Hat i "familjen" en överpresterande pojke som inte alls får stimulans på rätt sätt.
    Sen utveckling men kanske trög omgivning som inte begrep.
    Han har säkert någon bokstavs-kombo men är så mottaglig för precis allt.
    Inte lätt att balansera för föräldrarna.

Fast ungarna utvecklas av den stimuli de utsätts för. Så läser man mycket blir de bättre med ord. Sen är vissa barn bättre på att ta åt sig än andra. Sen finns det indirekta effekter av olika aktiviteter. Barn som tränar mycket på tålamod, sitta still och lyssna tenderar att fungera bättre än barn som istället lägger mycket tid på dans, sång, sport, etc. Sen är en balansgång alltid bra. 
  • Anonym (Vuxna barn)

Nu har jag visserligen vuxna barn men som små läste vi alltid god natt saga och oftast någon mer saga under dagen. Detta började vi tidigt med.
    Självfallet gjorde vi annat också.
    Mina ungar har fortsatt läsa böcker även som vuxna.
    Jag älskar själv att läsa men kan inte dra mig tillminnes att mina föräldrar läste spec ofta för mig.

• Anonym (Tina)
    Anonym (Ystad) skrev 2025-02-02 11:30:59 följande:
    Står på slutet vad man gör om man typ aldrig läser för sina barn. (...) Står även att jag inte förstår att alla har tid med detta. 
    Vad betyder ovanstående två meningar? Det är en uppriktig undran. 
  • Anonym (Juliana)

Det är flera saker som är svårtolkade och vi skulle behöva sitta tillsammans och gå igenom din text om jag skulle förklara allt som bidrar till det och det har vi inte möjlighet till. Men det viktigaste tror jag är att det är otydligt om du är kritisk till föräldrar som inte läser på det nästan tvångsmässiga sätt som du beskriver att ni gör eller om du faktiskt inte kan föreställa dig hur andra föräldrar hanterar de här situationerna utan att läsa. Så det finns en osäkerhet om vad du egentligen vill med din text. 

Sedan har du ändrat dig om hur mycket ni i familjen läser i senare inlägg och det sänker tyvärr alltid trovärdigheten hos en trådskapare om den ändrar sig längs vägen. Det gör det också svårt för oss att veta vad som egentligen är sant - det du skrev först eller det du sedan ändrade till. Många gör ju också så att de bara läser trådstarten, så trots dementier från trådstartaren i inlägg så kommer det ändå in svar som är kopplade endast till trådstarten. 

Det är många som inte har förstått vad du menar - och till och med uppfattat dig som otrevlig (det tycker jag också för övrigt, men jag utgick från att det berodde på hur du skriver snarare än på hur du är) - så uppenbarligen är det inte en fungerande text. 

En trådstart är ungefär som insändare i tidningar. Om du kollar på nätet finns många tips om hur man får till en bra sådan. 

• Spucks
    Anonym (H) skrev 2025-02-02 10:57:33 följande:
    Jag kan hålla med om att TS verkar rätt överdrivet. Men mina funderingar gäller ju inte hennes svar på kommentarerna, utan de andras kommentarer. På de första sidorna finns en del användare som på allvar menar att det kvittar om man läser för småbarn eller inte. Det är DET jag pratar om, inte TS.
  • Anonym (Ystad)
    Anonym (Juliana) skrev 2025-02-02 12:04:01 följande:

Det är flera saker som är svårtolkade och vi skulle behöva sitta tillsammans och gå igenom din text om jag skulle förklara allt som bidrar till det och det har vi inte möjlighet till. Men det viktigaste tror jag är att det är otydligt om du är kritisk till föräldrar som inte läser på det nästan tvångsmässiga sätt som du beskriver att ni gör eller om du faktiskt inte kan föreställa dig hur andra föräldrar hanterar de här situationerna utan att läsa. Så det finns en osäkerhet om vad du egentligen vill med din text. 

Sedan har du ändrat dig om hur mycket ni i familjen läser i senare inlägg och det sänker tyvärr alltid trovärdigheten hos en trådskapare om den ändrar sig längs vägen. Det gör det också svårt för oss att veta vad som egentligen är sant - det du skrev först eller det du sedan ändrade till. Många gör ju också så att de bara läser trådstarten, så trots dementier från trådstartaren i inlägg så kommer det ändå in svar som är kopplade endast till trådstarten. 

Det är många som inte har förstått vad du menar - och till och med uppfattat dig som otrevlig (det tycker jag också för övrigt, men jag utgick från att det berodde på hur du skriver snarare än på hur du är) - så uppenbarligen är det inte en fungerande text. 

En trådstart är ungefär som insändare i tidningar. Om du kollar på nätet finns många tips om hur man får till en bra sådan. 

Vad håller du på med egentligen? Va är det för härskartekniker du ägnar dig åt? 

Jag frågar vad folk som ALDRIG läser för sina små barn gör. Det är väldigt tydligt. 

• Sunflora
    Anonym (Ystad) skrev 2025-02-01 18:43:22 följande:
    Nja, vanor skapar man tidigt. Och varför skulle man inte lära sig något av pekböcker? 
    För att språkinlärning inte fungerar så. Som sagt det är ingen åsikt, det är som att fråga varför eld ger ljus. Vanor kan man skapa när som helst. 
  • Anonym (Juliana)
    Anonym (Ystad) skrev 2025-02-02 13:34:45 följande:

Jag frågar vad folk som ALDRIG läser för sina små barn gör. Det är väldigt tydligt. 

Du skrev: Berätta vad som är otydligt med detta? ,så jag svarade på din fråga. 
  • Aliona
    Anonym (Ystad) skrev 2025-02-02 13:34:45 följande:

Jag tror inte att det är härskartekniker, utan en person som försöker förklara på ett ingående och pedagogiskt sett varför så många uppfattar din text som otydlig. Och din ts är otydlig av just den anledningen Juliana beskrev - du ställer en fråga men verkar inte vara intresserad utav svaret, utan frågan verkar snarast vara retorisk som en del av din kritik mot föräldrar som inte läser för spädbarn och småbarn. Om du var uppriktigt intresserad av vad förädrar gör istället för att läsa så har det kommit massor av svar redan tidigt i tråden, inklusive att hålla på med ramsor och klapplekar, sjunga sånger och prata med sina barn. 
  • Anonym (Ystad)
    Aliona skrev 2025-02-02 17:30:52 följande:
    Jag tror inte att det är härskartekniker, utan en person som försöker förklara på ett ingående och pedagogiskt sett varför så många uppfattar din text som otydlig. Och din ts är otydlig av just den anledningen Juliana beskrev - du ställer en fråga men verkar inte vara intresserad utav svaret, utan frågan verkar snarast vara retorisk som en del av din kritik mot föräldrar som inte läser för spädbarn och småbarn. Om du var uppriktigt intresserad av vad förädrar gör istället för att läsa så har det kommit massor av svar redan tidigt i tråden, inklusive att hålla på med ramsor och klapplekar, sjunga sånger och prata med sina barn. 
    Nu handlade det inte enbart om spädbarn. En 1 åring kan du ju läsa för. Sedan finns det absolut en kritik mot föräldrar som absolut aldrig läser för sina barn och nu syftar jag inte på spädbarn men det är många år mellan 0-3 som man hinner börja läsa. Ramsor, sjunga och liknande kan man göra och är ju något man självklart också gör. Men läsningen är viktigt att introducera tidigt. 
  • Anonym (Ystad)
    Sunflora skrev 2025-02-02 15:30:32 följande:
    För att språkinlärning inte fungerar så. Som sagt det är ingen åsikt, det är som att fråga varför eld ger ljus. Vanor kan man skapa när som helst. 
    Har du någon källa på detta? sedan finns det många bebisböcker som inte är pekböcker. 
  • Aliona
    Anonym (Ystad) skrev 2025-02-02 18:00:15 följande:
    Nu handlade det inte enbart om spädbarn. En 1 åring kan du ju läsa för. Sedan finns det absolut en kritik mot föräldrar som absolut aldrig läser för sina barn och nu syftar jag inte på spädbarn men det är många år mellan 0-3 som man hinner börja läsa. Ramsor, sjunga och liknande kan man göra och är ju något man självklart också gör. Men läsningen är viktigt att introducera tidigt. 

Självklart är läsning otroligt viktigt och det är en väldigt negativ trend nu med mindre och mindre läsning båda för och av barn. Jag är själv en stor bokälskare och har läst enorma mängder för mitt barn (även om läsningen var begränsad till någon gång per dag de första två åren då vi uppfattade att andra aktiviteter, inklusive språkaktiviteter, funkade bättre just då) och han läser stora mångder själv nu också. 

Vill du framföra kritik mor föräldrar som inte läser så gör det - men då är det bättre att dur tydlig i det och inte förklär kritiken i en fråga. Vill du diskutera orsakerna till varför läsandet sjunker så kan du göra det med, men så skulle du nog fått bättre svar om du formulerade frågan så. Vill du ge goda råd - som du ju har gjort - så har du större chans att de tas emot om du framför dem med lite mer ödmjukhet. Och om du verkligen ville ha svar på vad föräldrar gör istället för att läsa, så lyssna på de svaren som ges - kanske skulle det då ha kunnat bli en intressant diskussion om olika språk- och läsutvecklande strategier istället. 

Svar på tråden Föräldrar som har barn under typ 3 år som inte läser