• Anonym (Ystad)

Föräldrar som har barn under typ 3 år som inte läser

Föräldrar som har barn som är 3 år och som ni inte läser för, vad gör ni istället? 

Vi har alltid böcker i väskan, i vagnen och bara vi sitter på bussen så läser vi böcker.  När vi vaknar på morgonen läser vi. På kvällen läser vi, eftermiddagen och när vi väntar på tunnelbanan så sitter vi på perrongen och väntar på tåget och läser?

Förstår att inte alla har tid med detta. Men jag förstår inte vad man gör om man typ aldrig läser för sina barn, vilka aktiviteter tar över? 

• Svar på tråden Föräldrar som har barn under typ 3 år som inte läser
  • Anonym (Ystad)
    Anonym (Pia) skrev 2025-02-01 08:42:44 följande:

Jag har två barn. Det första satt som ett ljus och lyssnade uppmärksamt på böcker. Hon älskade att läsa och ganska tidigt fick vi läsa böcker för äldre barn. Nu läste vi aldrig när vi åkte något fordon som rörde sig, eftersom både jag och barn kräks, men vi läste mycket.

Sen kom barn nummer två, som slet böcker ur handen på mig och slängde dem. Eller så åt han på dem. Först vi två års ålder, hade han ro att sitta och lyssna på böcker.

Båda barnen lärde sig läsa vid fyra års ålder. Båda barnen älskar idag att läsa.
    Det äldre barnen, som är nio nu, föredrar numera att läsa själv, framför högläsning. Hon tycker inte heller om ljudböcker längre, utan föredrar att skapa sina egna röster i huvudet. Vi "tvångsläser" trots det, men låter också hennes vilja styra.

Läsning är väldigt viktigt, men för oss har det också varit viktigt att låta barnen ha tråkigt. Jag leker inte med dem hela tiden, liksom jag inte läser för dem hela tiden. När vi åker buss och tåg, får de ibland roa sig själva en stund. Eller så pratar vi. När de var riktigt små, satt de och flörtade med Östermalmstanterna på bussen, eller pekade ut olika fordon.

TS verkar, trots allt sitt läsande, ha en tämligen dålig fantasi när hon tror att det antingen är att läsa eller att vråla som gäller för barn på bussen.

Vi sitter inte alltid och läser på bussen, det jag ville visa på är att vi kan ha med böcker som en del av en dag. Att man inte behöver läsa just godnattsaga utan jag undrar hur man inte kan få till en stund på hela dagen. 

Så en bussresa kan även vara att titta ut och kolla på alla bilar, bussar, lastbilar och tåg som man kan se från fönstret. 
  • Spucks

Oi då, vilka konstiga svar du fick de första ~3 sidorna. Folk verkar tycka att det kvittar om man läser för sina barn eller inte? Det har man väl vetat i flera decennier hur viktigt det är med högläsning för barn och vilka skillnader man ser mellan barn som regelbundet får lyssna på högläsning och de som inte får det.
    Att detta ska ifrågsättas här är helt sjukt.

För att svara på din trådstart, TS: jag läser inte för mina barn när vi väntar på kollektivtrafiken, för det tar inte så lång tid, inte heller i kollektivtrafiken, för jag vill helst läsa i lugn och ro hemma - undantag är flyresor och längre tågresor.
    Vi läser däremot en del hemma. För yngre barn varje dag. Vid stigande ålder inte varje dag, för oftast är det viktigare med annat för barnet, men andra dagar kan vi läsa i två timmar.

Det som tar över högläsningen är nog skärmar. Redan när jag bodde i Sverige, och det var innan paddan för småbarn var valiga, tyckte jag det var helt sjukt hur mycket barn tillbringar framför TVn. Inte bara hur mycket utan även hur ung och vad de tittar på. Ettåringar som sittar framför TVn i en timme eller mer per dag var helt normalt. Nu är det säkert ännu värre, när många småbarn har sin egen padda.

• Anonym (Jaadu)

många människor väljer att låta sina barn vara underhållna av ipad, mobil, tv osv som de ger till sina barn lika ofta som du läser för ditt barn. 

Tycker det bra med böcker vi läser också ofta. Perfekt när man åker bil och lillen inte vill sitta lugn, att då få bläddra och läsa i diverse böcker under resan är perfekt! 

• Anonym (Konsekvenser)

Som lärare i gymnasiet (min man) och på universitet (min bror) kan de intyga att det är inte så kul att ha dessa barn, som inte fostrats till att läsa, i undervisningen. 

• Anonym (Ystad)
    Spucks skrev 2025-02-01 11:17:27 följande:

Oi då, vilka konstiga svar du fick de första ~3 sidorna. Folk verkar tycka att det kvittar om man läser för sina barn eller inte? Det har man väl vetat i flera decennier hur viktigt det är med högläsning för barn och vilka skillnader man ser mellan barn som regelbundet får lyssna på högläsning och de som inte får det.
    Att detta ska ifrågsättas här är helt sjukt.

För att svara på din trådstart, TS: jag läser inte för mina barn när vi väntar på kollektivtrafiken, för det tar inte så lång tid, inte heller i kollektivtrafiken, för jag vill helst läsa i lugn och ro hemma - undantag är flyresor och längre tågresor.
    Vi läser däremot en del hemma. För yngre barn varje dag. Vid stigande ålder inte varje dag, för oftast är det viktigare med annat för barnet, men andra dagar kan vi läsa i två timmar.

Det som tar över högläsningen är nog skärmar. Redan när jag bodde i Sverige, och det var innan paddan för småbarn var valiga, tyckte jag det var helt sjukt hur mycket barn tillbringar framför TVn. Inte bara hur mycket utan även hur ung och vad de tittar på. Ettåringar som sittar framför TVn i en timme eller mer per dag var helt normalt. Nu är det säkert ännu värre, när många småbarn har sin egen padda.

Jag menade inte att alla skulle läsa högt i kollektivtrafiken. Jag gav mer exempel på när vi kan tänkas läsa. Jag har med mig böcker i vagnen och får vi tillfälle så kan vi läsa, när det passar. Men vi får in läsningen varje dag. Någon stund borde väl alla ha menar jag. Att säga att man inte kan läsa på kvällen för att barnen är trötta då, läs på morgonen, efter middagen eller vid något annat tillfälle. 
  • Anonym (Pia)
    Anonym (Ystad) skrev 2025-02-01 10:42:04 följande:
    Vi sitter inte alltid och läser på bussen, det jag ville visa på är att vi kan ha med böcker som en del av en dag. Att man inte behöver läsa just godnattsaga utan jag undrar hur man inte kan få till en stund på hela dagen. 

Så en bussresa kan även vara att titta ut och kolla på alla bilar, bussar, lastbilar och tåg som man kan se från fönstret. 
    Men då hade frågeställningen snarare kunnat vara: "Ni som inte läser för era barn, varför gör ni inte det?" Nu har du istället ägnat dig åt att beskriva hur förträfflig du. Vad får du ut av det?
  • Anonym (Ystad)
    Anonym (Pia) skrev 2025-02-01 13:34:36 följande:
    Men då hade frågeställningen snarare kunnat vara: "Ni som inte läser för era barn, varför gör ni inte det?" Nu har du istället ägnat dig åt att beskriva hur förträfflig du. Vad får du ut av det?
    Nej, det jag gjorde va att komma med exempel på tillfällen som jag ser att man kan läsa på, vad är ett skäligt argument till att under en hel dag eller vecka inte få till detta. Jag är ingen perfekt förälder! Många stunder känner jag mig otillräcklig 
  • Anonym (H)
    Anonym (Ystad) skrev 2025-02-01 13:36:23 följande:
    Nej, det jag gjorde va att komma med exempel på tillfällen som jag ser att man kan läsa på, vad är ett skäligt argument till att under en hel dag eller vecka inte få till detta. Jag är ingen perfekt förälder! Många stunder känner jag mig otillräcklig 
    Det som blir lite störigt, är att i dina inlägg låter det som att vi andra inte läser för våra barn - vilket jag tror dom flesta gör. Känns som att du tex förutsätter att de som inte läser på kvällen inte läser på annan tid, eller att ingen av oss läser för barn under 3 år. Vad du än påstår, så tror jag visst att de flesta läser någorlunda regelbundet och även för barn under 3 år. Och i din beskrivning låter du faktiskt en smula manisk och har ganska så förutfattade meningar om andra. Självklart är det bra med läsning, men man kan komma ganska långt med samtal, dans, sång och även sagoband. 
  • Anonym (Ystad)
    Anonym (H) skrev 2025-02-01 16:41:40 följande:
    Det som blir lite störigt, är att i dina inlägg låter det som att vi andra inte läser för våra barn - vilket jag tror dom flesta gör. Känns som att du tex förutsätter att de som inte läser på kvällen inte läser på annan tid, eller att ingen av oss läser för barn under 3 år. Vad du än påstår, så tror jag visst att de flesta läser någorlunda regelbundet och även för barn under 3 år. Och i din beskrivning låter du faktiskt en smula manisk och har ganska så förutfattade meningar om andra. Självklart är det bra med läsning, men man kan komma ganska långt med samtal, dans, sång och även sagoband. 
    Jag riktar mig till dom som inte läser för sina barn. Tittar man på statistik så läser färre för sina barn, så frågan är ju ställd till dom som inte läser.

Och tro mig, vi dansar, spelar instrument, leker med klossar, duplo och är ute i skogen. Vi går till typ en bondgården som ligger där vi bor och tittar på djuren. Men vi kan även då läsa böcker om djuren på gården och vilka maskiner som finns på en bondgård? Så att vi sitter inte hela dagarna och stirrar i böcker. Barnen kunde sjunga innan dom pratade. 
  • intedittfel

Forskning visar att läsning är viktigt, undersökningar som pisa visar att barn och ungdomar läser mindre och sämre.  Det är viktigt att börja tidigt med läsning.  Läsande förebilder är också viktigt och de främsta förebilder är föräldrarna. Visste ni att flickor bkir påverkade mest av att ha både en mamma och pappa som läser medans pojkar främst påverkas mest av läsande pappor? Visste ni även att barn  och vuxna kan läsa med hela kroppen?  Att göra rörelser, att känna, att sjunga att dansa och till och med att smaka och att riva sönder är olika sätt att läsa på.  Sen finns det även att läsa för barnen och att läsa med barnen. Att läsa med barnen innebär att barnen och läsaren interagera med varandra och pratar om det som händer.
    MEN ärligt talat bara för att det i ett hem inte finns ett stort intresse för läsning eller för att man inte läser på samma sätt eller lika ofta som andra så innebär det inte att man är en dålig förälder. Även om jag vurmar för läsfrämjande så skulle jag jag aldrig döma andra föräldrar och deras läsande med barnen. Jag själv älskar att läsa och utbildar mig till bibliotekarie och har två pojkar som trots att jag läste för dom när de var små inte är intereserade av läsning samtidigt har de wn pappa som inte heller gillar läsning men han är fortfarande en bra pappa för det. 

Svar på tråden Föräldrar som har barn under typ 3 år som inte läser