Anonym (Pia) skrev 2025-02-01 08:42:44 följande:
Jag har två barn. Det första satt som ett ljus och lyssnade uppmärksamt på böcker. Hon älskade att läsa och ganska tidigt fick vi läsa böcker för äldre barn. Nu läste vi aldrig när vi åkte något fordon som rörde sig, eftersom både jag och barn kräks, men vi läste mycket.
Sen kom barn nummer två, som slet böcker ur handen på mig och slängde dem. Eller så åt han på dem. Först vi två års ålder, hade han ro att sitta och lyssna på böcker.
Båda barnen lärde sig läsa vid fyra års ålder. Båda barnen älskar idag att läsa.
Det äldre barnen, som är nio nu, föredrar numera att läsa själv, framför högläsning. Hon tycker inte heller om ljudböcker längre, utan föredrar att skapa sina egna röster i huvudet. Vi "tvångsläser" trots det, men låter också hennes vilja styra.
Läsning är väldigt viktigt, men för oss har det också varit viktigt att låta barnen ha tråkigt. Jag leker inte med dem hela tiden, liksom jag inte läser för dem hela tiden. När vi åker buss och tåg, får de ibland roa sig själva en stund. Eller så pratar vi. När de var riktigt små, satt de och flörtade med Östermalmstanterna på bussen, eller pekade ut olika fordon.
TS verkar, trots allt sitt läsande, ha en tämligen dålig fantasi när hon tror att det antingen är att läsa eller att vråla som gäller för barn på bussen.
Vi sitter inte alltid och läser på bussen, det jag ville visa på är att vi kan ha med böcker som en del av en dag. Att man inte behöver läsa just godnattsaga utan jag undrar hur man inte kan få till en stund på hela dagen.
Så en bussresa kan även vara att titta ut och kolla på alla bilar, bussar, lastbilar och tåg som man kan se från fönstret.