• Anonym (Ystad)

Föräldrar som har barn under typ 3 år som inte läser

Föräldrar som har barn som är 3 år och som ni inte läser för, vad gör ni istället? 

Vi har alltid böcker i väskan, i vagnen och bara vi sitter på bussen så läser vi böcker.  När vi vaknar på morgonen läser vi. På kvällen läser vi, eftermiddagen och när vi väntar på tunnelbanan så sitter vi på perrongen och väntar på tåget och läser?

Förstår att inte alla har tid med detta. Men jag förstår inte vad man gör om man typ aldrig läser för sina barn, vilka aktiviteter tar över? 

• Svar på tråden Föräldrar som har barn under typ 3 år som inte läser
  • Anonym (Ystad)
    Anonym (Tigerjakt) skrev 2025-02-01 00:59:52 följande:
    För att vara ärlig så låter det ju så i din ts. 
    Frågan handlar ju om man läser för sina små barn. En del läser ju för sina barn när dom är lite äldre men inte för dom yngsta. 
  • Anonym (H)
    Anonym (Ystad) skrev 2025-02-01 00:52:22 följande:
    Så det enda jag gör med mitt barn är att läsa böcker tror du? 3 år är ingen magisk ålder, men syftar på mindre barn. A
    Du nämner ju hela tiden "under 3 år".... Kanske lite meningslöst med högläsning för en 3 veckors bebis, men under 3 år är det väl inte ovanligt att börja med böcker
  • Anonym (Ystad)
    Anonym (H) skrev 2025-02-01 01:10:41 följande:
    Du nämner ju hela tiden "under 3 år".... Kanske lite meningslöst med högläsning för en 3 veckors bebis, men under 3 år är det väl inte ovanligt att börja med böcker
    Regelbunden läsning ägnar sig föräldrar mindre åt.
  • Anonym (H)

Dom kanske gör andra bra och kreativa aktiviteter med sina barn som ger lika bra stimulans och utveckling. 

• Anonym (Tigerjakt)
    Anonym (Ystad) skrev 2025-02-01 01:15:39 följande:
    Men då är ju du jätteduktig, det är väl kul. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (Tigerjakt) skrev 2025-02-01 01:30:19 följande:
    Men då är ju du jätteduktig, det är väl kul. 
    Men gud vad alla är på TS, hon har ju rätt! Ändra på er själva istället för att gnälla på henne. 
    Anonym (H) skrev 2025-02-01 01:25:42 följande:

Dom kanske gör andra bra och kreativa aktiviteter med sina barn som ger lika bra stimulans och utveckling. 

Men nu är det inte det tråden handlar om. Det finns väl massor av trådar om barn, till exempel om matvanor, sömn, utevistelse osv. Ska man hålla på i varje tråd och bara "de kanske aldrig går ut med sina barn eller bara ger dem skitmat men de kanske gör andra bra saker...!!"? Låter ju givande diskussion? Kanske bättre att lämna diskussionen om den provocerar så? 
    Anonym (Ystad) skrev 2025-02-01 01:15:39 följande:

Exakt. Folk här blir provocerade för att de inser att du har rätt. 
    Anonym (H) skrev 2025-02-01 00:44:10 följande:
    Du behöver inte oroa dig, jag har läst mycket för mina 4 barn, även när dom var under 3 år vilket verkar vara någon magisk ålder för högläsning. Och det är en ganska bekväm aktivitet enligt mig men absolut en mysig stund. Men det finns så mycket mer som är viktigt.

Man börjar väl med pekböcker när de är några  månader gamla? Vid tre år är det väl dags att introducera kapitelböcker utan bilder? 
    Anonym (H) skrev 2025-02-01 01:10:41 följande:
    men under 3 år är det väl inte ovanligt att börja med böcker
    Det får man ju verkligen hoppas! 
    Anonym (H) skrev 2025-02-01 00:33:40 följande:
    Jag vet inte vad du vill med denna tråd. Men det jag vet är att bra föräldraskap handlar om så mycket mer än bara läsning. Nyfödda barns behov är mat, närhet och kärlek - dom överlever utan bokläsning

Har hon sagt att man måste läsa för nyfödda? 
    Anonym (Tigerjakt) skrev 2025-02-01 00:59:52 följande:
    För att vara ärlig så låter det ju så i din ts. 

Att du tycker det säger en hel del om dig. Jag ser inget som helst konstigt med ts. Fattar inte vad som provocerar så. Förutom att hon har rätt. 
  • Ezmeraldah
    Sunflora skrev 2025-01-31 19:53:34 följande:

Barn lär sig inget alls av pekböcker men det är inte skadligt heller. Jag började läsa för mina barn när de var gamla nog att förstå sagor innan ritade vi, sjöng, var i lekparken mm

Vid vilken ålder är de gamla nog att förstå sagor? 
  • Ezmeraldah

Vad hände med den obligatoriska godnattsagan? Existerar det fenomenet inte längre? Jag trodde att det var en självklarhet att läsa för barn vid läggdags? Är det inte så längre? 

• Anonym (Juliana)
    Anonym (Ystad) skrev 2025-01-31 23:53:25 följande:

Nu är det inte så att vi sitter hela dagarna och läser, däremot har jag svårt att förstå att man inte EN gång om dagen kan få till att läsa EN bok. Mina barn älskar när dom vaknat på morgonen och gå och hämta en bok som jag ska läsa. Varför skulle jag neka dom att mysa med mig i sängen och få höra en bok innan vi går och äter frukost? Börja morgonen med en gosig stund. Hur lång tid tar detta? Max femton minuter. 

Frågan är även vad folk tycker bäst om när dom sitter 30 minuter på en buss, ett skrikande litet barn i en vagn eller ett barn som pekar i en bok och pratar om elefanten som går på lina och håller balansen? Vi kan inte gå omkring på bussen, barnet är litet och vill mest bara trycka på stoppknappen. Är inte Lite högläsning bättre då? 

Fast det finns ju fler alternativ än att läsa och skrika på en buss. Man kan gosa, prata, titta på saker utanför fönstret, berätta en saga, sjunga lite tyst, leka med en leksak mm. 

Om jag får ställa en retorisk motfråga: föräldrar som läser för barnen så fort det blir tyst, har de ingen famtasi? Varför pratar, sjunger eller leker de inte med sina barn? 
  • Anonym (Juliana)
    Anonym (Ystad) skrev 2025-02-01 00:52:22 följande:
    Så det enda jag gör med mitt barn är att läsa böcker tror du? 3 år är ingen magisk ålder, men syftar på mindre barn. 
    Det låter i din trådstart som att så fort det blir lugnt och ni inte har något särskilt att göra så tar du fram en bok. När ni ska gosa, när ni väntar på något mm. Jag förstår inte varför en bok skulle vara så mycket bättre i de lägena än tex sånglekar, småprat eller bara sitta tysta tillsammans och titta på det som händer runtomkring. 
Svar på tråden Föräldrar som har barn under typ 3 år som inte läser