Inlägg från: Anonym (H) |Visa alla inlägg
  • Anonym (H)

Föräldrar som har barn under typ 3 år som inte läser

Dom flesta läser nog för sina barn mer eller mindre. Dygnets alla timmar låter för mig som en överdrift,, måste ju finnas tid för samtal, tystnad och lite reflektion. Att underhålla sina barn konstant känns väldigt stressigt - tycker barn ska lära sig att inte hela tiden bli underhållna 

• Anonym (H)
    Anonym (Ystad) skrev 2025-01-31 23:53:25 följande:

Nu är det inte så att vi sitter hela dagarna och läser, däremot har jag svårt att förstå att man inte EN gång om dagen kan få till att läsa EN bok. Mina barn älskar när dom vaknat på morgonen och gå och hämta en bok som jag ska läsa. Varför skulle jag neka dom att mysa med mig i sängen och få höra en bok innan vi går och äter frukost? Börja morgonen med en gosig stund. Hur lång tid tar detta? Max femton minuter. 

Frågan är även vad folk tycker bäst om när dom sitter 30 minuter på en buss, ett skrikande litet barn i en vagn eller ett barn som pekar i en bok och pratar om elefanten som går på lina och håller balansen? Vi kan inte gå omkring på bussen, barnet är litet och vill mest bara trycka på stoppknappen. Är inte Lite högläsning bättre då? 

Nästan alla läser väl regelbundet för sina barn. Men gosiga stunder tillsammans behöver inte för alla betyda läsning. Underhålla barn på buss kan även göras genom prat. Det låter lite som du hävdar att de flesta inte läser.. Alla umgås väl olika med sina barn. Själv har jag aldrig känt behov att ta upp bok i tid och otid för att få mina barn nöjda/tysta
  • Anonym (H)
    Anonym (Ystad) skrev 2025-02-01 00:10:47 följande:
    Statistiken visar att färre läser regelbundet för sina barn. 
    Dom föräldrarna gör kanske annat bra med sina barn. Visst det är bekvämt att sitta och bara läsa högt, men det finns ju så mycket annat: sång, lek, hitta på egna historier, bada , baka, samtala osv. Man kan vara en alldeles fantastisk aktiv och engagerad förälder utan läsning. Men det är också viktigt att lära sina barn att underhålla sig själva
  • Anonym (H)
    Anonym (Ystad) skrev 2025-02-01 00:29:48 följande:
    Bara sitta och läsa?? Bekvämt. Jag tror få nyfödda barn ska underhålla sig själva. 
    Jag vet inte vad du vill med denna tråd. Men det jag vet är att bra föräldraskap handlar om så mycket mer än bara läsning. Nyfödda barns behov är mat, närhet och kärlek - dom överlever utan bokläsning
  • Anonym (H)
    Anonym (Ystad) skrev 2025-02-01 00:37:26 följande:
    Min trådstart är väldigt tydlig. Däremot antar jag att du inte läste för dina barn när dom var under tre år. Jag har inte heller pratat om vilka som är bra eller dåliga föräldrar.
    Du behöver inte oroa dig, jag har läst mycket för mina 4 barn, även när dom var under 3 år vilket verkar vara någon magisk ålder för högläsning. Och det är en ganska bekväm aktivitet enligt mig men absolut en mysig stund. Men det finns så mycket mer som är viktigt.
  • Anonym (H)
    Anonym (Ystad) skrev 2025-02-01 00:52:22 följande:
    Så det enda jag gör med mitt barn är att läsa böcker tror du? 3 år är ingen magisk ålder, men syftar på mindre barn. A
    Du nämner ju hela tiden "under 3 år".... Kanske lite meningslöst med högläsning för en 3 veckors bebis, men under 3 år är det väl inte ovanligt att börja med böcker
  • Anonym (H)

Dom kanske gör andra bra och kreativa aktiviteter med sina barn som ger lika bra stimulans och utveckling. 

• Anonym (H)
    Anonym (Ystad) skrev 2025-02-01 13:36:23 följande:
    Nej, det jag gjorde va att komma med exempel på tillfällen som jag ser att man kan läsa på, vad är ett skäligt argument till att under en hel dag eller vecka inte få till detta. Jag är ingen perfekt förälder! Många stunder känner jag mig otillräcklig 
    Det som blir lite störigt, är att i dina inlägg låter det som att vi andra inte läser för våra barn - vilket jag tror dom flesta gör. Känns som att du tex förutsätter att de som inte läser på kvällen inte läser på annan tid, eller att ingen av oss läser för barn under 3 år. Vad du än påstår, så tror jag visst att de flesta läser någorlunda regelbundet och även för barn under 3 år. Och i din beskrivning låter du faktiskt en smula manisk och har ganska så förutfattade meningar om andra. Självklart är det bra med läsning, men man kan komma ganska långt med samtal, dans, sång och även sagoband. 
  • Anonym (H)
    Spucks skrev 2025-02-02 10:31:36 följande:
    Så för att TS är en högtravande idiot svarar folk att det kvittar om man läser för småbarn eller inte? Konstig resonemang.
    Jag uppfattar mer som att TS inte tror att vi inte läser för våra barn - " du läser säkert inte", "läser du inte för barn under 3 år? ", "en kvart kan man väl ändå offra på morgonen" "dom flesta läser inte" osv... Sedan ger ts ett ganska maniskt uttryck om läsning under dygnets alla timmar/situationer - vilket kanske många kanske anser att det finns ju faktiskt en massa annat som är viktigt som ger både glädje, lärande, språk, närhet och kärlek. För mig är denna tråd otydlig - ts berättar hur extremt mycket hon läser för sina barn och samtidigt ifrågasätter andras faktiskt läsande för sina barn=  vi är inte lika bra som henne
Svar på tråden Föräldrar som har barn under typ 3 år som inte läser