• Anonym (Ystad)

Föräldrar som har barn under typ 3 år som inte läser

Föräldrar som har barn som är 3 år och som ni inte läser för, vad gör ni istället? 

Vi har alltid böcker i väskan, i vagnen och bara vi sitter på bussen så läser vi böcker.  När vi vaknar på morgonen läser vi. På kvällen läser vi, eftermiddagen och när vi väntar på tunnelbanan så sitter vi på perrongen och väntar på tåget och läser?

Förstår att inte alla har tid med detta. Men jag förstår inte vad man gör om man typ aldrig läser för sina barn, vilka aktiviteter tar över? 

• Svar på tråden Föräldrar som har barn under typ 3 år som inte läser
  • Sunflora

Barn lär sig inget alls av pekböcker men det är inte skadligt heller. Jag började läsa för mina barn när de var gamla nog att förstå sagor innan ritade vi, sjöng, var i lekparken mm

• Anonym (Ystad)
    Sunflora skrev 2025-01-31 19:53:34 följande:

Barn lär sig inget alls av pekböcker men det är inte skadligt heller. Jag började läsa för mina barn när de var gamla nog att förstå sagor innan ritade vi, sjöng, var i lekparken mm

Lär sig inget alls av pekböcker? Vad har du fått det ifrån. 
  • Anonym (Ystad)

Vilken ålder började du läsa för barnen i då när barnen kunde rita?
  • Anonym (Va)

Nu läser vi ju ibland, men inte så som ni. På bussen åker vi helt enkelt bara buss. Sitter tysta och väntar tills vi är framme, kollar ut, pratar om något etc. När vi vaknar går vi upp, äter och gör oss iordning (kläder, tandborstning etc), väntar vi på något så sitter vi bara och väntar och pratar eller leker någon lek, eftermiddagen - lekar, vilar, spel, pussel, rita etc. Känns som du/ditt barn är beroende av underhållning utifrån dygnet runt. Oftast brukar det ju vara paddan nu för tiden men för er är det böcker. Visst är det bra med böcker men det är också bra och viktigt att lära sig bara vara, ha tråkigt, tänka, leka och hitta på sin egen sysselsättning också. 

• Anonym (Ystad)
    Anonym (Va) skrev 2025-01-31 22:36:24 följande:

Nu läser vi ju ibland, men inte så som ni. På bussen åker vi helt enkelt bara buss. Sitter tysta och väntar tills vi är framme, kollar ut, pratar om något etc. När vi vaknar går vi upp, äter och gör oss iordning (kläder, tandborstning etc), väntar vi på något så sitter vi bara och väntar och pratar eller leker någon lek, eftermiddagen - lekar, vilar, spel, pussel, rita etc. Känns som du/ditt barn är beroende av underhållning utifrån dygnet runt. Oftast brukar det ju vara paddan nu för tiden men för er är det böcker. Visst är det bra med böcker men det är också bra och viktigt att lära sig bara vara, ha tråkigt, tänka, leka och hitta på sin egen sysselsättning också. 

Jag har gjort detta med barnen sedan dom var nyfödda. Hitta egen sysselsättning eller föra samtal med någon som inte kan prata är ju inte så lämpligt? 
  • Anonym (Men?)

Vilka problem ....är det tävling om att läsa eller vilket verkar mer poppis gå först.
    Ungarna utvecklas i sin egen takt, de går när de är redo, pratar när de vill o.s.v.
    Är ingen tävling. Sena barn kan  överraska senare.
    Hat i "familjen" en överpresterande pojke som inte alls får stimulans på rätt sätt.
    Sen utveckling men kanske trög omgivning som inte begrep.
    Han har säkert någon bokstavs-kombo men är så mottaglig för precis allt.
    Inte lätt att balansera för föräldrarna.

• Anonym (Ystad)
    Anonym (Men?) skrev 2025-01-31 23:18:48 följande:

Vilka problem ....är det tävling om att läsa eller vilket verkar mer poppis gå först.
    Ungarna utvecklas i sin egen takt, de går när de är redo, pratar när de vill o.s.v.
    Är ingen tävling. Sena barn kan  överraska senare.
    Hat i "familjen" en överpresterande pojke som inte alls får stimulans på rätt sätt.
    Sen utveckling men kanske trög omgivning som inte begrep.
    Han har säkert någon bokstavs-kombo men är så mottaglig för precis allt.
    Inte lätt att balansera för föräldrarna.

Absolut ingen tävling men att inte läsa alls har jag svårt att förstå. Man behöver absolut inte göra som mig, men någon gång under EN dag måste man ju få in en liten bok för ett litet barn. Nu älskar mina små barn böcker men jag började ju med dom när de va nyfödda. Så nu ber dom om att jag ska läsa eller hämtar böckerna själva. 

• Anonym (Men?)

Minns inte att mina ungar läste vid tre års ålder.
    MEN - jag pratade med dem på deras nivå redan från tidig ålder, i vagnen på ICA/Willys , på stan o.s.v.
    De läste nog fan inte vid 3 men var verbala och talade rent och hade språkförståelse vid tidig ålder.
    Som vuxna har de vokabulär som ställer många vuxna i skuggan. Inre alltid i stavning men man ser att de kan orden.

• Anonym (Ystad)
    Anonym (Men?) skrev 2025-01-31 23:33:45 följande:

Minns inte att mina ungar läste vid tre års ålder.
    MEN - jag pratade med dem på deras nivå redan från tidig ålder, i vagnen på ICA/Willys , på stan o.s.v.
    De läste nog fan inte vid 3 men var verbala och talade rent och hade språkförståelse vid tidig ålder.
    Som vuxna har de vokabulär som ställer många vuxna i skuggan. Inre alltid i stavning men man ser att de kan orden.

Menar du att du inte läste för dom eller att dom inte kunde läsa själva? Är nog rätt unikt med 3 åringar som läser helt själva men att bli läst för är ju något annat. 

Hur började du prata med dom då innan dom blev tre? 

• Tukt

Borde de inte i alla fall lära sig peka? Cool
Svar på tråden Föräldrar som har barn under typ 3 år som inte läser