Inlägg från: Anonym (Men?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Men?)

Föräldrar som har barn under typ 3 år som inte läser

Vilka problem ....är det tävling om att läsa eller vilket verkar mer poppis gå först.
    Ungarna utvecklas i sin egen takt, de går när de är redo, pratar när de vill o.s.v.
    Är ingen tävling. Sena barn kan  överraska senare.
    Hat i "familjen" en överpresterande pojke som inte alls får stimulans på rätt sätt.
    Sen utveckling men kanske trög omgivning som inte begrep.
    Han har säkert någon bokstavs-kombo men är så mottaglig för precis allt.
    Inte lätt att balansera för föräldrarna.

• Anonym (Men?)

Minns inte att mina ungar läste vid tre års ålder.
    MEN - jag pratade med dem på deras nivå redan från tidig ålder, i vagnen på ICA/Willys , på stan o.s.v.
    De läste nog fan inte vid 3 men var verbala och talade rent och hade språkförståelse vid tidig ålder.
    Som vuxna har de vokabulär som ställer många vuxna i skuggan. Inre alltid i stavning men man ser att de kan orden.

• Anonym (Men?)
    Anonym (Ystad) skrev 2025-01-31 23:37:16 följande:

Menar du att du inte läste för dom eller att dom inte kunde läsa själva? Är nog rätt unikt med 3 åringar som läser helt själva men att bli läst för är ju något annat. 

Hur började du prata med dom då innan dom blev tre? 

Pratade med dem redan från början. De fattade väl inte på det viset men lärde väl sig ord och språkmelodi.
    Idag använder de mer "nysvenska" än vad jag gör.och jag är väl säkert tönt-de-luxe som hänger på, hahaha
    Men - jag har fått två barn 30 och 20 som klarar att uttrycka sig skriftligt och på telefon. De söker och får jobb, har utbildat sig, gör lumpen och har köpt hus.
    Detta trots att de inte läste vid tre års ålder

För övrigt - min dotter ritade runt två års ålder en "huvud-foting" med tre ben.
    Mamma frågade om det var pappas snopp (kan ju säga mer om mamman)
    Dottern säger lite surt - Men det är ju pappas slips. 
    Man ska nog låta barn bara vara barn...
Svar på tråden Föräldrar som har barn under typ 3 år som inte läser