• Anonym (Senaste)

Kvinnor - om ni slapp ha sex eller känna förväntan på sex?

En fråga till kvinnor här som är i föhållande. Om ni slapp ha sex helt och hållet. Och att det inte heller är några förväntningar alls på sex. Er man ger upp, tappar sexlusten, sexdriften eller vad det nu är. Och ni är helt och fullt införstådd med att han faktiskt inte längre vill eller behöver ha sex...

Skulle inte det vara en enomr lättnad? ingen press. Inga besvikna blickar, suckar eller kommentarer. Inget dåligt samvete eller tankar på att ni borde, att du borde att det finns en förhoppning eller förvantan på något som du inte vill.

• Svar på tråden Kvinnor - om ni slapp ha sex eller känna förväntan på sex?
  • Anonym (H)
    Anonym (Senaste) skrev 2025-01-30 11:42:45 följande:
    Nja...jag kanske framstår som bitter men jag tycker inte att jag är det själv. Jag är krass helt enkelt. Det är inte samma sak som att vara bitter. 
    Beträffande asexualitet så kan jag tänka mig att de flesta kvinnor är det innerst inne. Eller blir det efter att man har ingått förhållande och fått de barn man vill ha. Allt deltagande i sex därefter är mer eller mindre teater. För sig själv, för partnern och ev för omgivningen (i den mån man delar med sig av detaljer från sitt sexliv). Kvinnor, precis som vi män, är fångade i en norm och i en förväntan om hur vi skall vara som människor och hur ett "friskt" förhållande skall se ut. Ingen vill ju vara misslyckad. Så därför intalar sig de flesta kvinnor att dom vill ha sex innerst inne. Men det är ju inte sant. 
    Var får du det ifrån? Har du sett en seriös undersökning, eller frågar du kvinnor om deras sexliv? 
  • Fjäril kär
    Anonym (Senaste) skrev 2025-01-30 11:22:58 följande:
    Jag är bara övertygad om att det är så. Men det är extremt få kvinnor som våga erkänna det. För då ses man som misslyckad eller konstig. 
    Det där låter snarare som ett sätt för dig att övertyga dig själv om att du är okej med sexbristen . Alternativt att din fru försöker inbilla dig att det är så. 

Jag är 47 och har alltid haft hög sexlust . I mitt förra äktenskap tappade jag lusten och var borta i över 1 år och det berodde på min mans ovilja att lösa dom problem vi brottades med. Han insåg att allt var mitt fel och min sak att lösa. Resultatet blev att han blev i mina ögon sjukt osexigt och jag tappade attraktionen.  Min lust kom tillbaka när vi skilde oss.  

Idag har jag massa bra sex ned en man med lika hög sexlust som mig .

Istället för att fokusera på alla bra saker och försöka få sex med jämlikt fördelning av hushåll etc så ligger alltid bristen på lust inom dom saker ni inte är överens om och skaver mellan er. Kan vara gamla saker också som är elefanten i rummet. Skav, tjat, vara oense etc tar hårt på både lust och attraktion.  Svårt att vara kåt på nån man av olika skäl är ganska trött på liksom... 
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Senaste) skrev 2025-01-30 11:22:58 följande:
    Jag är bara övertygad om att det är så. Men det är extremt få kvinnor som våga erkänna det. För då ses man som misslyckad eller konstig. 
    Det låter som att du är övertygad om att det är så, för att det känns bättre för dig själv?

Men innerst inne vet du att det inte stämmer. Variationen är stor. Det finns kvinnor med mycket stor sexlust och stor aptit på sex, och det finns kvinnor med noll sexlust. Och allt däremellan. Att frekvensen dalar med åren är vanligt, men det är inte detsamma som att tröttna helt. Det är inte heller helt ovanligt med frustrerade kvinnor vars män inte längre vill ha sex eller vara intima med dem. Även om det omvända är vanligare.

Ett annat ganska vanligt scenario är att kvinnan TROR att hon har tappat all lust, men i själva verket har hon bara tappat lusten till sin man. När hon träffar en ny man blir det helt annorlunda.

Tror du att alla dessa kvinnor hittar på?

Min man vill generellt ha sex något oftare än jag, men båda vill. Ibland är det han som inte vill, om han är trött eller stressad t ex.

Skulle jag sällan vilja, eller om hans lust var mycket större än min, skulle det möjligen kännas skönt att slippa pressen om han gav upp eller slutade hoppas. Men lättnad skulle jag inte känna. Hur trygg känner man sig om man vet att ens partner går omkring otillfredsställd och missnöjd? Risken för skilsmässa ökar ju också. 
  • Fjäril kär
    Anonym (Senaste) skrev 2025-01-30 11:37:56 följande:
    Jo, många är sexuellt aktiva långt upp i åldrarna. Det kan jag nog hålla med om. Men anledningen är den jag beskrev. Ungefär som att man deklarerar och betalar skatt varje år. Men man njuter inte av det. 
    Så alla singlar 40-50-60+ som frivilligt dejtar och har sex i syftet att ha just sex ljuger alltså ?
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Senaste) skrev 2025-01-30 11:37:56 följande:
    Jo, många är sexuellt aktiva långt upp i åldrarna. Det kan jag nog hålla med om. Men anledningen är den jag beskrev. Ungefär som att man deklarerar och betalar skatt varje år. Men man njuter inte av det. 
    Så om en kvinnlig jämnårig kollega skulle ragga upp dig på nån fest och vilja ligga så fejkar hon bara? 

Inser du inte att du gräver din egen sexuella grav här? 

Om du skulle separera och bli singel skulle du alltså inte kunna hitta en ny flickvän eftersom du förutsätter att dom ljuger om sex?
  • Anonym (Senaste)
    Anonym (H) skrev 2025-01-30 11:45:49 följande:
    Var får du det ifrån? Har du sett en seriös undersökning, eller frågar du kvinnor om deras sexliv? 
    Jag skulle vilja beskriva det som insikten kommer utifrån en mix av egna erfarenheter, iaktagelser, en sammanfattad bild av möster som uppträder på forum som detta samt sunt förnuft och logik.

Vi är biologiska varelser och vi inbillar oss att ett flertusenårigt nedervt beteende skulle bara helt plötsligt förändras bara för att en ny norm uppstår. En hona vill knyta an till en hane (i de flesta fall) och få beskydd och trygghet. Honan vill få ungar. Det här leder till att honan lockar med sex. Hanen vill fortplanta sig och ha sex så ofta som möjligt. Efter att honan fått sina kullar och känner sig trygg så finns inte det biologiska drivet till sex kvar. Men hos hanen finns det det. Så för att hålla kvar hanen (och tryggheten) så forttsätter honan att erbjuda sex. 

I dag lever vi ett liv och i ett samhälle där honan (kvinnor) förvisso inte behöver skydd på det sätt som jag beskriver ovan. Vissa kvinnor är lesbiska. Men vårt bilogiska dna kan vi inte skaka av oss. 
  • Anonym (Frida)

Jag skulle bli förkrossad om det hände. Visserligen har ju jag och min man ett väldigt aktivt samliv och har aldrig upplevt att lusten saknas, så för mig skulle det komma som en chock om han en dag bara berättade att han inte ville ha sex längre. Sex är jätteviktigt för mig och om jag skulle leva med en partner som inte tyckte jag var attraktiv skulle jag må dåligt i förhållandet. Om sexbristen skulle bero på sjukdom så är ju saken en annan, som jag läste ett citat igår: "du kan ha tusentals problem ända tills din hälsa blir ett problem, då har du bara ett problem". Sex blir bortprioriterat om den man älskar är sjuk och inte klarar av det. Men jag hoppas verkligen innerligt att det aldrig kommer drabba oss (peppar peppar) för det skulle vara en fruktansvärd situation på alla sätt.

• Anonym (Senaste)
    Fjäril kär skrev 2025-01-30 11:48:31 följande:
    Så alla singlar 40-50-60+ som frivilligt dejtar och har sex i syftet att ha just sex ljuger alltså ?
    Det bilogiska arvet. Man vill knyta an. Man vill bilda förhållande. Sex är ett verktyg
  • Fjäril kär

Om jag vänder på frågan...

Ponera att du skiljer dig för att din fru deklarerat att ni inte ska ha sex mer , hon har ingen lust.... okej... ett halvår senare hittar du henne på Tinder och några månader senare har hon ny partner och du förstår att hon faktiskt har sex helt frivilligt och är kåt på denna man..

Har inte hon då ljugit för dig om hur kvinnor funkar? För du har ju då uppenbart fel. 

• Fjäril kär
    Anonym (Senaste) skrev 2025-01-30 11:54:59 följande:
    Det bilogiska arvet. Man vill knyta an. Man vill bilda förhållande. Sex är ett verktyg
    Kvinnor i klimakteriet har ingen biologisk klocka längre. 
Svar på tråden Kvinnor - om ni slapp ha sex eller känna förväntan på sex?