• Anonym (Vinklad artikeln i lokaltidningen)

En man med sunda värderingar och schysst syn på sex kommer aldrig att betala för det.."

Simon Häggström säger i en lokaltidning att "en man med sunda värderingar och schysst syn på sex kommer aldrig att betala för det.."
    www.mitti.se/nyheter/insats--120-man-i-stockholm-utreds-for-sexkop-6.26.260026.d59d5e3757

Det är en ologiskt uttalande. Oftast brukar man påstå att personer som vill att personer ska göra något gratis åt en är de som utnyttjar andra människor. Inte att en person med schyssta värderingar vill att folk ska göra saker åt en gratis. 
    Att få pengar är något positivt. 

Skulle ni vilja exempelvis jobba gratis åt eran arbetsgivare och man har då en sund syn och värderingar?

Det han menar är egentligen att få män vill ha sex med en kvinna som vill ha sex enbart för pengarnas skull. I teorin så tänker sexköpare snarare mer på kvinnor som får pengar för sexet. 
    Men det låter som han menar är att man har bra värderingar om man vill att folk ska jobba gratis åt en. 

• Svar på tråden En man med sunda värderingar och schysst syn på sex kommer aldrig att betala för det.."
  • Ezmeraldah
    Anonym (M) skrev 2025-01-30 18:09:30 följande:

Kom på en anledning till, att man inte visste innan att man skulle ogilla sexet med personen

Man har rätt att ångra sig och avbryta. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (M) skrev 2025-01-30 18:05:03 följande:
    Jag har ställt en fråga, inte klagat på något så du kan lägga av med dina anklagelser
    Du skrev att sex som sker med samtycke inte är samma sak som att båda uppskattar sexet. Och det är det ingen som har påstått heller. 
  • Anonym (M)
    Ezmeraldah skrev 2025-01-30 18:13:20 följande:
    Tycker du att det är sunt? Är det sunda värderingar att förespråka det? 
    Det vet jag inte, jag har inte förespråkat det jag bara försöker svara på varför man skulle ha sex den ena ogillar
  • Anonym (M)
    Ezmeraldah skrev 2025-01-30 18:15:06 följande:
    Man har rätt att ångra sig och avbryta. 
    Det har jag gjort också, vad nu det har med saken att göra, poängen var att det var sex som den ena ogillade, vilket var vad du frågade efter
  • Anonym (M)
    Ezmeraldah skrev 2025-01-30 18:16:43 följande:
    Du skrev att sex som sker med samtycke inte är samma sak som att båda uppskattar sexet. Och det är det ingen som har påstått heller. 
    Det verkade lite som att den skribenten klumpade ihop de två som att de måste höra ihop alltid, det var lite det jag frågade om. Jag har inte påstått att någon faktiskt påstått det.
  • Ezmeraldah
    Anonym (M) skrev 2025-01-30 18:25:48 följande:
    Det verkade lite som att den skribenten klumpade ihop de två som att de måste höra ihop alltid, det var lite det jag frågade om. Jag har inte påstått att någon faktiskt påstått det.
    Så uppfattade jag inte det Fiona skrev. Och det verkar ingen annan heller ha gjort. Det kan vara du som missförstod. 
    Anonym (M) skrev 2025-01-30 18:19:58 följande:
    Det vet jag inte, jag har inte förespråkat det jag bara försöker svara på varför man skulle ha sex den ena ogillar
    Det är ju du som drar upp att folk har dåligt sex i relationer. Jag vet inte vad det har med saken att göra men det rimmar inte med sunda värderingar för mig. 

Du verkar hålla med om att om man har sunda värderingar så kräver man inte att nån ska ställa upp på sex som denne ogillar för nån "husfrids" skull. Och precis som du skriver, så kan man ångra sig och avbryta, vilket man förhoppningsvis vågar i en sund relation. Så jag ser fortfarande ingen motsättning i det Fiona skrev.

Du skrev "tror du att alla som har obetalt sex gillar det" (ungefär, minns inte exakt ordagrant) och det är det ju ingen som har skrivit. Fiona skrev om sex som sker med samtycke OCH sex som båda uppskattar. När man skriver om två olika saker med ordet och emellan så behöver det inte betyda att det är samma sak. 
  • Anonym (M)

Återigen jag FRÅGADE OM DET, så det är inte som att jag har förstått det på varken ena eller andra sättet, eller bestämt mig för vad hon menade

Ezmeraldah skrev 2025-01-30 18:37:52 följande:
    Så uppfattade jag inte det Fiona skrev. Och det verkar ingen annan heller ha gjort. Det kan vara du som missförstod. 
  • Anonym (M)
    Ezmeraldah skrev 2025-01-30 18:37:52 följande:
    Det är ju du som drar upp att folk har dåligt sex i relationer. Jag vet inte vad det har med saken att göra men det rimmar inte med sunda värderingar för mig. 

Du verkar hålla med om att om man har sunda värderingar så kräver man inte att nån ska ställa upp på sex som denne ogillar för nån "husfrids" skull. Och precis som du skriver, så kan man ångra sig och avbryta, vilket man förhoppningsvis vågar i en sund relation. Så jag ser fortfarande ingen motsättning i det Fiona skrev.

Du skrev "tror du att alla som har obetalt sex gillar det" (ungefär, minns inte exakt ordagrant) och det är det ju ingen som har skrivit. Fiona skrev om sex som sker med samtycke OCH sex som båda uppskattar. När man skriver om två olika saker med ordet och emellan så behöver det inte betyda att det är samma sak. 

Det har med saken att göra att det var sex som inte båda tycker om.
    Men då har jag kanske osunda värderingar då som har haft dåligt sex ibland. Men det är inget som skadat mig direkt så vet inte vad det osunda skulle vara. Det är inget jag bryr mig om eller ens brukar fundera över.

Precis, det var en fråga till henne och alltså inget som jag påstod att hon sagt. Så vet inte vad du har för anledning att tala om för mig att ingen påstått det ena eller andra, jag vet redan att hon inte påstod det.

• Ezmeraldah
    Anonym (M) skrev 2025-01-30 18:43:25 följande:

Återigen jag FRÅGADE OM DET, så det är inte som att jag har förstått det på varken ena eller andra sättet, eller bestämt mig för vad hon menade

Du undrar uppriktigt om hon tror att alla som har obetalt sex bara har sex som de uppskattar? För mig känns det väldigt otroligt att nån skulle tro det. Och du tänker att det finns en möjlighet att hon på allvar likställer samtycke med att uppskatta sexakten? Okej.

Jag tycker att det var en väldigt märklig fråga och jag ser inte hur det är relevant. För mig låter det mer som om du vill märka ord.

För mig är det självklart hur hon menar så jag behöver inte ställa en sån fråga. Om nån skriver att äpplen och päron är goda så behöver jag inte fråga om personen är medveten om att äpplen och päron inte är samma sak. 

Men vi får hoppas att hon svarar dig så du får klarhet.  
  • Ezmeraldah
    Anonym (M) skrev 2025-01-30 18:58:00 följande:

Men då har jag kanske osunda värderingar då som har haft dåligt sex ibland. Men det är inget som skadat mig direkt så vet inte vad det osunda skulle vara. Det är inget jag bryr mig om eller ens brukar fundera över.

Jag har redan bemött detta men klipper in mitt svar igen. Jag håller med om det Fiona skrev och det jag skriver nedan tycker jag är underförstått och så självklart att det inte ska behöva påpekas. 
    Ezmeraldah skrev 2025-01-29 16:45:36 följande:
    Det är klart att den kan råka bli så i längre relationer att det sex ibland upplevs som "tråkigt" eller "slentrianmässigt". Man kanske inte alltid älskar varje sekund av sexakten i en längre relation. Det kanske är sånt du läst om i trådarna du nämnde? Man kan förstås dra allting till sin spets. Man kan ju ramla och bryta benet när man har sex. Det går ju att hitta på olika scenarion som skulle kunna uppstå osv. Men i grund och botten så ja, sex ska vara ömsesidigt och nåt som båda uppskattar och inte bara samtycker till, går med på eller ställer upp på. Ja, det SKA vara så. Misstag kan ske. Jag kanske får ont och måste avbryta mitt i och det kanske inte blev min killes bästa ligg just den gången men på det hela taget så skiter jag ju inte i vad han känner och vill. Jag tror att du förstår vad jag menar. 
    Jag tror att nästan alla har haft "dåligt sex". Jag tycker att man måste kunna diskutera i generella termer utan att lägga in en lång brasklapp (vem fan orkar?) om alla olika eventualiteter som skulle kunna uppstå. Jag tycker att det är barnsligt och tröttsamt när folk håller på så. 
Svar på tråden En man med sunda värderingar och schysst syn på sex kommer aldrig att betala för det.."