• Tyra myra

Är det OK att mobba varandra här på FL?

Det finns många exempel på hur användare här upplever sig bli mobbade. Tycker ni att detta är OK?

Och i så fall varför skulle ord här på FL göra mindre ont än i verkliga livet.

Om ni som jag tycker att det inte är OK, Vad kan man göra åt det?

• Svar på tråden Är det OK att mobba varandra här på FL?
  • Mayjel
    Tyra myra skrev 2024-12-31 02:33:15 följande:

Vad skulle hända om trådstarterna läggs i karantän timmar innan någon kan citera eller göra inlägg in dem ?

Då skulle det finnas tid att anmäla trådar som är provocerande. 

Bara en tanke, kanske dum  sådan 

Mycket god idé! Tipsa moddarna om saken. 
  • EnAnonumius
    Anonym (Mx) skrev 2024-12-30 22:57:29 följande:
    Det man gör är att man skiter i dom individerna. Det här är inte skolan eller jobbet. Man kan logga ur, välja vad man läser och svarar på eller bara skita i dom man tycker är jobbiga på FL.
    Nej och det är ju ingen som hävdat heller att det skulle vara någon skola eller jobbet här på FL''s diskussionsforum...

Ja själv klart kan man ju strunta i de individerna, och välja vad man vill läsa. Det är j inget som i mitt inlägg som motsäger detta att man kan göra det.

Fast nu handlade ju TS tråd om mobbing. Det fanns ju även en frågeställning i TS om det är okey att mobba varandra på FL.
    Så då kan man ju diskutera detta. Är man inte intresserad av att diskutera detta ämne så kan man ju lämna ämnet.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Mx)
    EnAnonumius skrev 2024-12-31 06:06:22 följande:
    Nej och det är ju ingen som hävdat heller att det skulle vara någon skola eller jobbet här på FL''s diskussionsforum...

Ja själv klart kan man ju strunta i de individerna, och välja vad man vill läsa. Det är j inget som i mitt inlägg som motsäger detta att man kan göra det.

Fast nu handlade ju TS tråd om mobbing. Det fanns ju även en frågeställning i TS om det är okey att mobba varandra på FL.
    Så då kan man ju diskutera detta. Är man inte intresserad av att diskutera detta ämne så kan man ju lämna ämnet.
    Det är en enkel lösning på problemet som tas upp av TS. Lösningar är väl bra?
  • Anonym (trött)
    Anonym (Mx) skrev 2024-12-30 22:39:36 följande:
    Jag skulle aldrig dra det så långt, hade hoppat av det dialogen för länge sen. Men vissa fortsätter älta även fast det inte leder någonstans.
    Jag har också börjat undvika att diskutera med vissa eftersom det brukar spåra ur på samma sätt. Men till en början hade jag väl någon slags förhoppning om att det skulle vara möjligt att få dem att bete sig vettigt.
  • jaha2024

Dessa män och kvinnor trådarna. Det är våra politiker som har ställt varandra emot oss. 

• Anonym (trött)
    EnAnonumius skrev 2024-12-30 22:50:16 följande:

En form av mobbing är det som vissa skribenter sysslar med, är att tillskriva folk åsikter/utlåtanden, som folk inte har/haft.

Sett detta otyg flera gånger att många får åsikter/utlåtande tillskrivna, av vissa skribenter..
    Ofta är det samma skribenter som sysslar med detta otyg.. När dessa blir konfronterade så heter det "jag orkar inte tjafsa med dig" så lämnar de tråden och så börjar de om igen i en annan tråd med att tillskriva folk åsikter utlåtanden de inte har/haft.

Precis så. Ofta är det fantasifulla spekulationer som är helt tagna ur luften. Påhittat exempel:

Person 1: Varför stöter man på så många ouppfostrade hundar utomhus?
    Person 2: Är du någon slags djurplågare eller? Jag har stött på personer med din åsikt som visat sig gilla att misshandla hundar. Men det tycker du är ok eller?
  • Anonym (Mx)
    Anonym (trött) skrev 2024-12-31 09:39:20 följande:
    Precis så. Ofta är det fantasifulla spekulationer som är helt tagna ur luften. Påhittat exempel:

Person 2: Är du någon slags djurplågare eller? Jag har stött på personer med din åsikt som visat sig gilla att misshandla hundar. Men det tycker du är ok eller?
    Ett bra och träffande exempel du presenterar. Precis så upplever även jag vissa diskussioner. Personen ljuger, dramatiserar, tillskriver personen åsikter som inte diskuterats etc. Den sansade dialogen är som bortblåst.

Ofta slutar det med en bisarr fråga precis som du beskriver: Jag har stött på personer med din åsikt som visat sig gilla att misshandla hundar. Men det tycker du är ok?
  • EnAnonumius
    Anonym (Mx) skrev 2024-12-31 08:32:00 följande:
    Det är en enkel lösning på problemet som tas upp av TS. Lösningar är väl bra?
    Har jag sagt lösningar är dåliga?
    Har jag sagt att man inte få ge lösningar på "problemet"?

Har du problem någonstans att att man diskuterar ämnet i tråden?

• EnAnonumius
    Anonym (trött) skrev 2024-12-31 09:39:20 följande:

Ett tydligt och talande exempel på det jag vill ha fram.

• Anonym (Mx)
    EnAnonumius skrev 2024-12-31 10:12:42 följande:
    Har jag sagt lösningar är dåliga?
    Har jag sagt att man inte få ge lösningar på "problemet"?

Har du problem någonstans att att man diskuterar ämnet i tråden?
    Varför så defensiv? Om jag har en åsikt i tråden så är det väl bara strunta i den om du anser att den är fel. Du måste själv inse att du annars upplevs som trådens fokushållare.

Är det viktigt för dig att jag i diskussionen håller mig precis till det sättet att diskutera en fråga utifrån dina förväntningar? Tycker du inte att du går in och petar för mycket i småsaker? 
Svar på tråden Är det OK att mobba varandra här på FL?